فرج الله سلحشور در گفتگو با خبرگزاری دفاع مقدس:

سینمای دفاع مقدس یک سینمای مکتبی و اعتقادی بود

این کارگردان گفت: در دوران دفاع مقدس نکته ها و مطالب فراوانی وجود دارد که برای جهانیان مفید و آموزنده است چه برسد به مردم کشور خودمان، ولی این ارزش ها را سینماگران امروز ما نمی توانند ببینند و این یک واقعیت بسیار تلخ و دردناک است.
کد خبر: ۳۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۳ - 30September 2013

سینمای دفاع مقدس یک سینمای مکتبی و اعتقادی بود

"فرج الله سلحشور"، کارگردان سریال "یوسف پیامبر" در گفتگو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: در سینمای دفاع مقدس یکسری بچه های رزمنده، معتقد، حزب الهی مومن به جبهه رفتند و دوربین به دست گرفتند و کار خود را با مستندسازی شروع کردند و بعد از آن فیلم های سینمایی هم ساختند. انقلابی و معتقد بودند و سینماگر هم نبودند و فعالیتشان با ثبت لحظه های دفاع مقدس و انقلاب آغاز شد و آن سینما با سینمایی که در حال حاضر در کشور موجود است به نظر بنده هیچ ارتباطی ندارد. آن سینمایی بود که وظیفه و تکلیف شرعی خودش را در ثبت لحظه ها و آن جهاد مقدسی که در حال وقوع بود می دانست و ثبت کردن ایثارها، شهامت ها، شجاعت ها، فداکاری ها، ایمان ها، عشق ها را تکلیف خود می دانست و این کار را انجام داد.


سلحشور در ادامه گفت: سینمای موجود ما دیگر نمی تواند این کارها را انجام بدهد، سینمای موجود ما با آن شهامت ها و شهادت ها بیگانه است و اصلا برای آنجا طراحی نشده است. مثل این می ماند که ما از یک خواننده بخواهیم برای ما مداحی کند، یا از یک استاد دانشگاه بخواهیم در مورد آنچه که تخصص ندارد، سخنرانی کند.

وی با اشاره به برخی ویژگی های سینمای دفاع مقدس، تصریح کرد: سینمای دفاع مقدس یک سینمای ارزشی، مکتبی و یک سینمای اعتقادی است، سینمای موجود در آن اعتقاد نقشی ندارد، این سینما برای دفاع مقدس ما نمی تواند گامی بردارد و کاری انجام دهد. ولی آن سینمایی که برآمده از نیروهای مومن و معتقد بود، توانست ارزش های دفاع مقدس را ثبت کند و هر چه از دفاع مقدس برای آیندگان به یادگار مانده است از همان سینماگران مکتبی و مذهبی است.


وی افزود: بنده تا به حال از زبان سینماگران، نویسندگان، کارگردانان و بازیگران مختلف این جمله را شنیده ام که کار سینما تعریف کردن و دیدن نقاط مثبت نیست، بلکه دیدن ایرادها و اشکال ها و انتقاد کردن است و این جمله را بارها شنیده ام. اگر بپذیریم که کار سینما انتقاد کردن و دیدن معایب و اشکالات است؛ این سینما اصلا حُسن را نمی تواند ببیند.


این کارگردان همچنین ادامه داد: در دوران دفاع مقدس نکته ها و مطالب فراوانی وجود دارد که برای جهانیان مفید و آموزنده است چه برسد به مردم کشور خودمان اگر یک حادثه بسیار سازنده، زیبا، ایثارگرانه و عاشقانه را که در دوران دفاع مقدس روی داده است به سینما گران امروز بدهیم، آن را با اَکشن، آرتیست بازی ترکیب می کند و گمان کرده که توانسته است آن فیلم را دیدنی کند. اگر به او بگویید همان سوژه ای را که به شما داده شده است را کار کنید اظهار عجز می کند و نمی تواند آن را بسازد و می گوید که این سوژه قابل کار نیست.


سلحشور تاکید کرد: نمونه بارز آن زندگی امام خمینی (ره) است، شما نمی توانید یک نفر از سینماگران موجود را پیدا کنید که بتواند زندگی امام (ره) را بسازد، نمی آیند این کار را انجام بدهند و علتش این است که عادت کرده اند داستان ها و زندگی نامه ها را تغییر بدهند و طوری جلوه بدهند که به نظر خودشان جذاب و دراماتیک است. اگر بخواهند زندگی امام (ره) را عوض کنند مردم نمی گذارند و جلوی آنها می ایستند و می گویند که این زندگی امام نیست. به همین دلیل سراغ زندگی امام(ره) نمی روند و به همین دلایل هم سینماگران امروز به دنبال ارزش های دفاع مقدس نمی روند مگر اینکه آن را تغییر بدهند.


این کارگردان ابراز داشت: البته ناگفته نماند که هستند فیلم سازان مسلمان، معتقد و متعهد که به تازگی پا به این عرصه نهاده اند و می توانند ارزش های دفاع مقدس را احیا کنند، برای مثال می توان به فیلمی که در خصوص زندگی شهید حسن باقری ساخته شد، اشاره کرد که به بهترین شکل ممکن بازسازی شده بود. اگر این کار را به بزرگترین کارگردان های سینمای ایران که ادعای جهانی بودن را دارند، بدهید توان انجام آن را ندارند، انجام این کارها یک فهم، شعور، ادراک، عشق و علاقه دیگری می خواهد که سینماگران ما آن را ندارند.


سلحشور عنوان کرد: به نظر بنده مسئولان هم مقصر هستند که سرمایه های فرهنگی کشور را همه جا خرج می کنند، الا در ثبت ارزش ها، هنرمندها هم در این بین بی تقصیر نیستند که برای این نوع آثار آمادگی ندارند و تربیت نشده اند. اخیرا تعددی از فیلم سازان ارزشی مشغول به فعالیت شده اند که اگر به آنها کمک شود می توانند خیلی کارهای ارزشمندی را ارائه کنند، ولی متاسفانه مسئولان هنری، فرهنگی، صدا و سیما و ارشاد برای این هنرمندان کمتر ارزش قائل هستند. آنقدر صبر می کنند که این هنرمندان هم مانند برخی هنرمندان سابق ارزش ها در نظرشان رنگ ببازد و به برخی مسائل آلوده شوند، بعد از آن به سراغشان می روند. اکنون که جوان هستند و می توانند کار ارزشی انجام دهند و خود را ثابت کنند کمکی به آنها نمی شود.


وی با اشاره به اینکه تنها راه نجات سینما را بازگشت به آرمان های اسلامی فراموش شده است و خاطرنشان کرد: سینمای امروز ما باید شهادتین بخواند، یعنی مبانی و اصولی که سینما آن ارکانش بر آن استوار است آن مبانی را صهیونیست ها و هالیوود تعریف کرده اند؛ مبانی الحادی، اومانیستی و ماتریالیستی است که آن مبانی باید عوض و اسلامی شود.

کارگردان سریال حضرت یوسف در پایان گفت: این کار انجام شدنی و بسیار هم قابل تحقق است، این تنها یک حرف نیست بلکه در عمل هم می تواند صورت بگیرد و برای انجام این امر باید اصول و مبانی سینما تغییر کند و هنرمندانی در شان این مبانی تربیت شوند. هیچ راه دیگری وجود ندارد، چون بیش از 30 سال است که راه های مختلف را آزمون و خطا کرده ایم و نتیجه ای هم دربر نداشته است. تنها راهی که می ماند تغییر مبانی و فیلم سازی و سریال سازی است که اگر این امر محقق شود، انشاءالله به نتیجه خواهیم رسید.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار