بیانیه معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم:

علما و دانشمندان مسلمان تصویری واقعی از پیامبر رحمت به جهان عرضه کنند

معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اهانت به ساحت پیامبر اسلام (ص) تاکید کرد: علما و دانشمندان کشورهای مسلمان با ورود به یک گفت وگوی جدی و پیگیر تصویری واقعی از پیامبر رحمت و مدارا را به جهان عرضه کنند.
کد خبر: ۳۹۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶ - 24January 2015

علما و دانشمندان مسلمان تصویری واقعی از پیامبر رحمت به جهان عرضه کنند

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با صدور بیانیهای اقدام ناشایست مجله فرانسوی درا هانت به پیامبر اسلام(ص) را محکوم کرد.

در ابتدای این بیانیه آمده است: حوادث اخیر فرانسه که با اقدام ناشایست یک روزنامه آغاز و با واکنش خشونت بار افراطیون به ظاهر مسلمان مواجه شد، منشأ خشونتهای گوناگون دیگر در این کشور و سایر جوامع، به ویژه علیه مسلمانان گردید. این حوادث ناگوار ، دو سویه متفاوت دارد که  البته هر دو ناپسند و غیر انسانی است؛ از یک سو تعرض به مقدسات و توهین به اعتقادات یک امت قرار میگیرد در سوی دیگر خشونت طلبی ناپسندی که با لطافت و عقلانیت دینی هیچ سازگاری ندارد.

این بیانیه می افزاید: احکام دین مبین اسلام که آیین رحمت و مودت است، از  چنان ضابطهمندی برخوردار است که در مقام تنبیه خاطیان نیز نه تنها اصول و حقوق انسانی و اجتماعی را نادیده نمیگیرد، بلکه دررویکردی جامع، تعالی حیات جامعه را تعقیب میکند.رخدادهای اخیر که هم خشونت رفتاری و هم خشونت  نمادین را همزمان در بردارد، عموم انسانهای فهیم و فرهیخته و به ویژه مسلمانان دغدغهمند را متأثر ساخته و جهانیان را با پرسشهای معرفتی و جامعه شناختی جدیدی روبه رو ساخته است.

وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری در ادامه این بیانیه تاکید کرد: ضمن محکومیت رفتارهای غیر اخلاقی و  غیر دینی نشریه مزبور که زمینه ساز بروز خشونت در جوامع گردی، از تمسک مدعیان دفاع از  اسلام و ساحت پیامبر رحمت به بهرهگیری از  شیوههای خشونت بار، غیر قانونی و غیر شرعی، تبری جسته و از وقوع حوادث تلخ اخیر اظهار تاسف مینماید. این حوادث نشان داد جهان بیش از هر زمان دیگری اکنون نیازمند تلاش و تعاملات جهانی برای جایگزین کردن گفت وگو به جای خشونت، صلح به جای جنگ، و مدارا به جای پرخاش است. تعاملاتی که بتواند با تلاش برای فهم همدلانه مواضع جریانهای مختلف، جهان را به سوی صلح و آرامش و اخلاق، هدایت کند تا در فضایی انسانی و قانونمند، زمینه رشد اخلاق و معنویت متعالی دینی فراهم  شود.

بیانیه مذکور با طرح سوالاتی می افزاید: اکنون پرسشهای فراوانی در برابر بشریت قرار گرفته که بدون دستیابی به پاسخ آنها حرکت به سمت جهانی عاری از افراطیگری و خشونت، دشوار مینماید. جهان، امروز باید به این پرسش بیندیشد که اگر قرار باشد آزادی بیان بدون توجه به ثمرات آن مورد سوء استفاده قرار گیرد و ماحصل آن دست کم در برخی نقاط، تشدید خشونت، ستاندن جان انسانها و قربانی شدن بیگناهان باشد، آیا نباید به نام دیگر ارزشهای جهانشمول بشری یعنی «اخلاق» و «مسئولیت پذیری اجتماعی » مجدداً نسبت آزادی و اخلاق را به بحث بگذارد؟

آیا جهانی مملو از توهین انسانها به یکدیگر، جهانی سزاوار بشریتی است که  سابقه قرنها تلاش در راه ارزشهای انسانی را در کارنامه خود به همراه دارد؟ آیا استانداردهای دوگانه برخی دولتهای غرب در مواجهه با مسئله آزادی بیان، مواجهه دوگانه با کشتار انسانها توسط  خشونت طلبان در کشورهای اسلامی در مقایسه با اروپا و بی توجهی به حمایت گسترده و سابقه دار برخی دول غربی  از دیکتاتورهای منطقه ای و گروه های خشونت طلب می تواند راهگشای جهانی عاری از خشونت و افراطی گری باشد؟ آیا بدون در نظر گرفتن نقش تاریخی دولت غاصب و جعلی اسرائیل در نفرت پراکنی در خاورمیانه و نقض حقوق اساسی انسانها در فلسطین اشغالی می توان جلوی تداوم خشونت در خاورمیانه را گرفت؟

بیانیه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطر نشان ساخت:  آیا جهان و به خصوص مسلمانان نباید به این پرسش بیندیشند که چه اتفاقی رخ داده که دینی که پیامبرش «رحمه للعالمین»  است، پیامبر رحمت، مودت و مدارایی که هدف از بعثت خویش را «به کمال رساندن مکارم اخلاق» می دانست، اینچنین  مورد ظلم و اتهام قرار گرفته است؟ چگونه ممکن است این همه خشونت به نام آیینی صورت گیرد که همه سوره های  کتاب آسمانی آن با نام خداوند «بخشنده» و «مهربان»، آغاز  می شود؟

چگونه آن همه سابقه مدارا و همزیستی مسالمت آمیز تفکرات و ادیان مختلف در قرون درخشان تمدن اسلامی جای خود را به نفرت پراکنی و تکفیر و خشونت توسط برخی مدعیان اسلام خواهی  داده است؟ به راستی بر جوامع اسلامی چه گذشته که  گروههایی جعلی و نوظهور و منحط از  آنها «رحمت اسلامی» را کنار گذاشته و خشونت را به نام اسلام تجویز می کنند؟

مع الاسف شرایط امروز به گونه ای شده است که جهان اسلام که  در طول تاریخ درخشان خود همواره شاهد حضور و گفت و گوی مصلحان دینی بود، امروز در معرض تهدید شکل گیری فضایی عاری از گفت و گو و سرشار از خشونت در دنیای معاصر  قرار گرفته و امنیت و آرامش لازم برای پیشبرد اهداف متعالی مکتب مترقی اسلام ناب به چالش کشیده شده است.

این بیانیه با اشاره به اینکه  پاسخ به چنین پرسشهایی نیازمند اتکا به تحلیل و ارائه پاسخ های علمی معرفت شناسانه و جامعه شناسانه است، یادآور شد: بدون تردید مطالعه نقش عقب ماندگی اقتصادی و اجتماعی کشورهای مسلمان در سده های اخیر در کنار توجه به نقش استعمارگران در شکل گیری و تداوم حیات خشونت گرایی در کشورهای اسلامی، به مسلمانان کمک خواهد کرد تا بتوانند به راهکارهایی جهت منزوی کردن هر چه بیشتر تفکرات خشن و تکفیری دست پیدا کنند.

بیانیه مذکور ضمن در خواست از علما و دانشمندان جهان اسلام در این زمینه ادامه داد: از سوی دیگر بر علما و دانشمندان کشورهای مسلمان است که با ورود به یک گفت و گوی جدی و پیگیر با علما، دانشمندان و روشنفکران دیگر کشورها از جمله در جوامع غربی  تصویری واقعی از اسلام و پیامبر رحمت و مدارا را به جهانیان عرضه کنند تا به این وسیله با دعوت همگان به این شریفه قرآنی که « فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه» راه را برای جهانی عاری از اسلام هراسی، افراط گرایی و خشونت بگشایند.

این اقدام باید بهانه را از دست دشمنان اسلام و مسلمین بگیرد و با ارائه تصویر و تفسیر دقیق و جامع از پیامبر اسلام ، مانع توفیق علم­داران اسلام هراسی در دنیای معاصر شود و از فرصت منحصر به فرد تاریخی کنونی برای ابلاغ پیام دین مبین و ترویج آموزه های آیین معنوی پیامبر رحمت بهره برداری کنند. بدون شک چنین حرکتی با استقبال شایان اهل علم و خرد در سراسر جهان مواجه شده و راه را بر فرصت طلبان سودجو ، که منافع خود را در تشدید شکاف های اجتماعی و فکری و دینی می جویند ، سد خواهد کرد.

در پایان بیانیه آمده است: وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری با دعوت همگانی از علما، روشنفکران و دانشمندان کشورها، ادیان و مکاتب برای زمینهسازی گفتوگویی جدی و صریح در بستری آرام و مداراگر، تلاش و توان خود را برای  تشکیل  ائتلاف برای صلح به جای ائتلاف برای جنگ  صرف نموده و به ویژه از اساتید بزرگوار و بالاخص دانشمندان متخصص در حوزههای فرهنگی و اجتماعی تقاضا می کند  نقشی جدی در راستای منزوی نمودن خشونت گرایی در همه اشکال آن در هر کجای جهان ایفا کنند و خود نیز در این راه از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.​

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها