سید یاسر جبرائیلی در تبیین نامه رهبری:

دعوت رهبری برای جوانان غربی خسته از پوچی و لیبرالیسم، یک دعوت موثر است

کارشناس مسائل سیاست خارجی در ارتباط با پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی گفت: اگر اسلام به شکل واقعی به جوانان غربی معرفی شود آن را متفاوت از آنچه که در رسانه ها و تبلیغات دیده اند خواهند یافت.
کد خبر: ۳۹۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶ - 25January 2015

دعوت رهبری برای جوانان غربی خسته از پوچی و لیبرالیسم، یک دعوت موثر است

سید یاسر جبرائیلی کارشناس مسائل سیاست خارجی  در گفتوگو با خبرنگار سیاست خارجی دفاع پرس در ارتباط با پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی گفت: نامه رهبر معظم انقلاب از فرازهای متفاوتی برخوردار است، ایشان در بخشی از نامه خود به تصویری که دشمنان از اسلام ارائه میکنند میپردازد و جوانان غربی را به این اصل دعوت کردند که اسلام ناب را از منابع اصلی که قرآن و سیره پیامبر است بررسی کنند.
وی در خصوص تصویر مورد پسند کشورهای غربی از اسلام تصریح کرد: غربیها در طول دهه های گذشته دو رویکرد عمده نسبت به اسلام داشتند؛ که یک رویکرد پوپولیستی بوده و یک رویکرد راهبردی، در رویکرد پوپولیستی آنها بیشتر به دنبال ارائه تصویر خشن و وحشتناک از اسلام بودند که این را در قالب اسلام وهابی دنبال و آن را هم ایجاد کردند.
این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: رویکرد راهبردی نسخه جعلی دیگری از اسلام است که به تعبیر خودشان اسلام میانه و سکولار گولنیسم است که کاری به سیاست ندارد و همچون مسیحیت، دین را خانه نشین میکند.
جبرائیلی غربیها را مروجان اسلام سکولار و وهابی دانست و تصریح کرد: دشمنان اسلام علاوه بر نقش ترویج اسلام آمریکایی از این نوع اسلام حمایتهای سیاسی و تبلیغاتی هم کردهاند، یعنی هر دو تصویری که گفته شد هم مستقیما تبلیغ کردند و هم از مروجان آن حمایت کردهاند. اما اینکه این تصویر واقعی است یا نه باید به مقاله "تصویراسلام در غرب دلایل و راهکارها" که سال ۲۰۰۲ توسط اساتید دانشگاه "لایدن" هلند منتشر شده است، مراجعه کرد.
وی در همین زمینه یادآور شد: این اساتید نتیجه میگیرند که در غرب رسانهها نقش کلیدی در ارائه تصویرمنفی از اسلام و شکل گیری تصویری غیر واقعی از آن ایفا کردهاند، درحالی که آنها اشاره کرده اند که هرچه مردم نسبت به غیر واقعی بودن این تصویر نسبت به اسلام آگاه میشوند، میزان تحلیلهایی که ادعای دروغی بودن را اثبات میکند مشخص میشود.
جبرائیلی به تحقیق دیگری که توسط الیزابت پول در سال ۲۰۰۰ انجام شده درباره نقش رسانههای انگلیس اشاره کرد و گفت: رسانههای انگلیس در گسترش تصویر منفی در اسلام بسیار فعال هستند و آنها اسلام را تهدیدی برای جامعه انگلیس معرفی میکنند و علاوه برآن مسلمین را افرادی واگرا و ناتوان در فعالیت اجتماعی معرفی میکنند و اینها نشان میدهد که محققین غربی هم به این نتیجه رسیدند که تصویر ارائه شده در رسانه ها از اسلام با اسلام ناب محمدی تفاوت بسیاری دارد.
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: اگر اسلام به شکل واقعی به جوانان غربی معرفی شود آن را متفاوت از آنچه که در رسانه ها و تبلیغات دیده اند خواهند یافت لذا در همین راستا رهبر معظم انقلاب نگفتند تعریفی که ما از اسلام ارائه میدهیم صحیح است بلکه از جوانان خواسته اند کفهای روی آب را کنار بزنند و به عمق ماجرا بنگرند و اسلام حقیقی را بشناسند و این دعوت برای جوان خسته از پوچی و لیبرالیسم، یک دعوت موثر خواهد بود.
وی در خصوص اینکه چرا رهبر معظم انقلاب در این مقطع زمانی این نامه را برای جوانان اروپایی نوشتهاند؟ گفت: مکتب لیبرالیسم و ارزشهای آن قادر به توجیه هستی بشر غرب نیست و الان عوارض آن هویدا میشود و غربیهایی که آبروی دین را بردند خواستند اخلاق سکولار را جای آن بنشانند و ارزشهای سکولار را جانشین آن کنند و در همین راستا نیچه میگوید "کسانی که خداوند را رها کردند هر چه محکمتر به اخلاق چنگ میزنند" و در آن پیش بینی کردند هر نظام ارزشی صرفا اخلاقی به هیچ انگاری منجر میشود.
جبرائیلی تاکید کرد: از سویی میبینید پیش بینی نیچه صحت یافته و یک جامعه پوج انگار و گریزان از مکاتب مادی که نتوانسته هستی خود را توجیه کند و این جامعه تشنه واقعیتی است که به آن چنگ بزند و مقصد و مقصود خود را مشخص کند و از سوی دیگر در همین مقطع میبینید اوج تبلیغات با منتسب کردن تروریسم به اسلام در این عصر است.
انتهای پیام/ف.ه

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار