افروغ در تشریح نامه رهبری به «دفاع پرس» گفت:

مخاطب نامه رهبری همه جوانان هستند/بازتاب پیام رهبری وظیفه همه جوانان است

عماد افروغ گفت: مخاطب نامه رهبری قشر جوان را در بر می‌گیرد و هیچ قلمرو جغرافیایی خاصی را شامل نمی‌شود و اگر به طور خاص در این نامه بر روی جوانان اروپا و آمریکای شمالی تاکید شده است، چون عمق فاجعه در آنجا رخ داده است در غیر این صورت این نامه می‌تواند مخاطب عامتری نیز داشته باشد.
کد خبر: ۳۹۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷ - 26January 2015

مخاطب نامه رهبری همه جوانان هستند/بازتاب پیام رهبری وظیفه همه جوانان است

عماد افروغ استاد دانشگاه، در گفتوگو با خبرنگار اخبار داخلی  دفاع پرس، در ارتباط با نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی گفت: به طور کل مخاطب این نامه جوانان هستند، چه جوانان خارج از کشور و چه جوانان ایرانی و جوانان مسلمان داخلی و خارجی. مخاطب این نامه قشر جوان را در بر میگیرد و هیچ قلمرو جغرافیایی خاصی را شامل نمیشود.

وی ادامه داد: اگر به طور خاص در این نامه بر روی اروپا و آمریکای شمالی تاکید شده است، چون عمق فاجعه در آنجا رخ داده است در غیر این صورت این نامه میتواند مخاطب عامتری نیز داشته باشد.

این استاد دانشگاه در مورد بازتاب این پیام، اظهار داشت: بازتاب و باز نشر این نامه وظیفه ای است به دوش جوانان ایرانی و به عهده سایر جوانان دنیا، موضوع نامه بسیار روشن است و تنها باید ابعاد آن را روشن کرد. وقتی یک رهبر دینی پیامی را به جهان ارسال میکند، وجدان بیدار بشر به خصوص جوانان که استعداد و انرزی بیشتری برای آگاه شدن دارند را برمیانگیزد که چه اتفاقی در حال وقوع است.

افروغ بیان کرد: اگر همین عمل را پاپ نیز انجام دهد، وظیفه اخلاقی و انسانی ما است که گوش دهیم که چه تفسیری از عالم دارد، چرا که او حتما احساس نیازی کرده که این چنین پیامی را ارسال کرده است.

وی تاکید کرد: تنها نباید به ظاهر این پیام توجه کرد و باید به عمق آن نیز توجه شود، جوانان ایرانی بیشتر با مفاهیمی که مقام معظم رهبری در نامه خود به آن اشاره داشته اند، آشنایی دارند؛ چرا که آنها در کانون یک جامعه انقلابی رشد کرده و با این ارزشها آشنایی دارند و مانوس هستند، بنابراین بار اصلی پیام رهبری بر دوش این جوانان است.

افروغ افزود: مسیحیان خود نیز اذعان دارند که مسلمین بر خلاف ما که بر  تفاوت ها اصرار میورزیم، آنها بر وجوه اشتراک تاکید میکنند، محورهای مشترکی مثل توحید، معاد، نبوت و اخلاق و حیات معنوی. 

وی تاکید کرد: جوانان ایرانی همگام با جوانان غربی باید دنیا را بشناسند و اگر ندانند دنیا به چه سمت و سویی حرکت میکند و چه ترفند و توطئههایی برای به عقب راندن آنها دارد، ناآگاه می مانند و این ناآگاهی مانع موفقیت آنها می شود و این مهم در نامه رهبری نیز اشاره شده است و در پیام ایشان مسئله، تنها دفاع از اسلام نیست بلکه دفاع از توحید و اخلاق و معنویت، ولو به طور ضمنی، یکی از محورهای اصلی این نامه است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: هر گونه بنیادگرایی و افراط گرایی که بوی خشونت بدهد، هیچ ارتباطی با اسلام پیدا نمیکند، بنابراین همانگونه که ما صهیونیسم را یهود نمیدانیم، داعشی و تکفیری را نیز مسلمان نمیدانیم، چرا که ادیان آمده اند که بشر را بیدار  و حیاتی سرشار از صلح و رحمانیت ایجاد کنند. لذا هرگونه توحش با هیچ دین الهی ارتباطی برقرار نمیکند.

افروغ در ادامه گفت: جهان کنونی تصویر بدی از اسلام را به نمایش گذاشته است و در این راه ترفندهای غرب تا حدی موفق بوده است چرا که در سوریه، لبنان، عراق به دلیل بیتدبیری جهان اسلام، دولتمردان غربی توانسته اند بر آنها حاکم شوند و باید سرچشمه این توطئه ها را در نظریهی نبرد تمدنی دینی ساموئل هانتینگتون جستجو کرد.

وی خاطر نشان کرد: باید یک تصویر رحمانی و صحیحی از پیامبراکرم(ص) در سیره عملی و نظری ایشان در نبرد نرم توحید و دینگرایی از سویی و مصاف سخت افزارانه اومانیسم و دنیا پرستی از سوی دیگر  به دست داده شود. در این بین نباید قصد هم این باشد که مسیحی مسلمان یا برعکس شود، بلکه باید تصویر درستی از اسلام ارائه شود و بعد از آن به اشتراکات دینی و مذهبی تاکید شود.

انتهای پیام/ف.ه

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار