سردار محمدجواد زاده کمند:

مردم از پلیس، انتظار اعمال خلاف قانون ندارند/ ناجا بدنبال توسعه فرهنگ قانون پذیری در مردم

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا با اشاره به اینکه قانون مداری که مورد تاکید شعار امسال هفته ناجا است، شامل رفتارهای پلیس نیز می شود، گفت: مردم از پلیس بعنوان مظهر نظم و قانون انتظار اعمال خلاف مقررات و قانون ندارند.
کد خبر: ۴۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۵ - 30September 2013

مردم از پلیس، انتظار اعمال خلاف قانون ندارند/ ناجا بدنبال توسعه فرهنگ قانون پذیری در مردم

به گزارش خبرنگار گزاری دفاع مقدس، سردار "محمدجواد زاده کمند" در سومین کارگاه آموزشی نظارت و بازرسی از برنامه های هفته ناجا با درود به روان پاک شهدا و امام راحل (ره)، شهیدان را کسانی دانست که در پیروی از ولایت، همانند حضرت ابوالفضل (ع)، عاشورایی عمل کردند، اظهار داشت: در نگاهی به گذر تاریخ در می یابیم که اسلام پس از 1400 سال به برکت خون عاشوراییان زنده مانده؛ به یقین انقلاب اسلامی نیز ثمره خون پاک شهیدان هشت دفاع مقدس و در امتداد حرکت عاشورا و کربلا است.

وی ادامه داد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، هرکجا که به بن بست رسیدیم با منطق عاشورایی به حل آن پرداختیم و در حال حاضر، این گفتمان نه تنها در ایران که در همه جهان به منصه ظهور رسیده است.

زاده کمند با بیان اینکه استکبار، زمانی حاضر نبود حتی ایران را به رسمیت بشناسد و آن را به عنوان کشوری مستقل بپذیرد، گفت: اما هم اکنون دشمنان در برابر اراده ملت و انقلاب ما تسلیم شده اند.

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا تصریح کرد: در حال حاضر از گفتمان های استعماری و استکباری خبری نیست، دشمنانی که تا چند سال پیش ایران را به رسمیت نمی شناختند، امروز اذعان دارند، که هرکجا وارد می شویم ایران پیش از ما ورود کرده و این به دلیل گسترش گفتمان انقلاب است.

وی افزود: ایران در هرکجا که ورود پیدا کرده فرهنگ مقاومت را جاری و در نهایت هم همین الگو است که پیروز میدان بوده است؛ می توان با قدرت ایمان در برابر دشمنان مقاومت کرد، شاهد این مدعا کشورهایی نظیر عراق، لبنان، افغانستان و سوریه است.

رئیس ستاد برگزاری هفته ناجا در ادامه با اشاره به شعار هفته بزرگداشت نیروی انتظامی، مبنی بر " اقتدار ناجا در سایه مردم داری، قانون مداری و روز آمدی"، گفت: این نیروی امنیتی بر پایه دو سرمایه انسانی (کارکنان و خانواده بزرگ این نیرو) و اجتماعی (مردم) هست؛ ما برای توفیق در ماموریت های خود نیازمند سرمایه اجتماعی هستیم.

زاده کمند اظهار داشت: اینکه مردم سرمایه اجتماعی نیروی انتظامی هستند شعار نیست بلکه یک اصل در اجرای ماموریت های ناجا است، هر زمان از پشتیبانی های مردم استفاده کردیم در انجام ماموریت ها موفق تر بودیم تا جاییکه بدلیل تعامل با مردم، سال 91 امن ترین سال در طول 34 سال گذشته لقب گرفت.

وی به شعار سال گذشته هفته ناجا اشاره کرد و گفت: همواره سرمایه اجتماعی شعار اصلی نیروی انتظامی بوده و ما سعی می کنیم با احصا و رفع مشکلات از سرمایه اجتماعی خود که همان مردم هستند، به بهترین نحو استفاده کنیم.

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا در ادامه به قانون مداری که در شعار امسال بر آن تاکید شد اشاره کرد و اظهار داشت: تاکید مقام معظم رهبری امام خامنه ای (مدظله العالی) و فرمانده نیروی انتظامی همواره بر رعایت حقوق شهروندی است، اگرچه ناجا در این حوزه فعالیت های موثری داشته اما هنوز خلأ هایی احساس می شود.

زاده کمند فرهنگ سازی مردم برای قانون پذیری بیشتر را یکی دیگر از فعالیت های پلیس دانست و گفت: البته ملت ما در سایه انقلاب و رهبری های پیامبرگونه امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، ملتی فهیم، آگاه و توانمند هستند و در طراز بالایی نسبت به سایر کشورها قرار دارند؛ اما در هر کشوری ناهنجاری وجود دارد و پلیس باید به توسعه فرهنگ قانون پذیری در مردم بپردازد تا این نیرو بتواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: پلیس جایی ورود می کند که قانون شکنان و نظم ستیزان حضور دارند.
زاده کمند با اشاره به اینکه قانون مداری که در شعار امسال هفته ناجا بر آن تاکید شده شامل رفتارهای پلیس نیز می شود، گفت: مردم از پلیس بعنوان مظهر نظم و قانون انتظار اعمال خلاف مقررات و قانون ندارند.
رئیس ستاد برگزاری هفته ناجا ادامه داد: نیروی انتظامی به دلیل قانون مداری زیر ذره بین مردم است.

زاده کمند با اشاره به «روزآمدی» که در شعار هفته ناجا امسال مورد تاکید قرار گرفته نیز، گفت: در پلیس های دنیا، پلیسی موفق است که از ابزارهای سنتی فاصله گرفته و از تجهیزات مدرن بهره ببرد، برای مثال تنها در شهر میلان دو میلیون دوربین نصب شده تا از وقوع جرم پیشگیری کند؛ به طور قطع با وجود این تعداد وسیله نظارتی مجرم آزادی عمل برای ارتکاب به جرم را ندارد.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در بخش هایی مانند کلانتری ها و راهور، خستگی ماموران است، گشت های پیاده مجبور هستند روزانه مسافت هایی را طی کنند و این باعث می شود تا در میدان عمل بموقع وارد نشوند، این در حالی است که در کشورهای دیگر وسایل تردد خاصی، برای ماموران این حوزه ها در نظر گرفته شده است.

این مقام ارشد انتظامی گفت: باید به آسایش و آرامش نیروی انسانی خود توجه کرده و از روش های سنتی که موجب ایجاد خستگی کارکنان می شود، فاصله گرفت.

زاده کمند با اشاره به اینکه نباید شعار هفته ناجا تنها در حد حرف باقی بماند بلکه باید در برنامه های کلان این نیرو قرار گیرد، گفت: هم اکنون در حوزه نرم افزاری، توسعه اقتدار نرم یکی از موضوعات مهم و اساسی نیروی انتظامی است.

رئیس ستاد برگزاری هفته ناجا در ادامه به وظایف بازرسان این نیرو اشاره کرد و گفت: ارزش گذاری فعالیت های واحدهای مختلف ناجا در دست بازرسان است پس برای قضاوت صحیح تلاش خود را کرده تا حق کسی ضایع نشود.

وی اظهار داشت: امسال سه گروه به نظارت درون و برون سازمانی پرداخته و 40 تیم ارزیاب در این عرصه فعالیت می کنند.
زاده کمند به نقل قولی از شهید صیاد شیرازی مبنی بر اینکه، نقش اول بازرسان، معلمی است، اشاره کرد و گفت: ما در بازرسی ها بدنبال مچ گیری نیستیم و هدف از این فعالیت، نظارت بر اجرای دقیق و کامل برنامه ها بر اساس موارد ابلاغی است.

رئیس ستاد برگزاری هفته ناجا در پایان خاطرنشان کرد: مدل ارزشیابی امسال، برنامه محوری است و با این دید وارد عمل می شویم تا پس از اتمام هفته ناجا، بتوانیم تقاط ضعف و قوت آن را احصا کرده و به مدل علمی برسیم.

نظر شما
پربیننده ها