عملیات قدس 1؛

جنگ ناجوانمردانه هوایی دشمن که ناکام ماند

دشمن در صبح روز اول با هواپیماهای پی سی 7 و هلیکوپتر اقدام به بمباران شیمیایی و انفجاری کرد؛ اما با استقرار سریع توپهای ضد هوایی، یک فروند از این نوع هواپیما را با موشک سام 7 از بین بردند و پاتک هوایی دشمن عملا ناکام ماند.
کد خبر: ۴۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۸ - 17June 2013

جنگ ناجوانمردانه هوایی دشمن که ناکام ماند

خبرگزاری دفاع مقدس: درحدود ساعت 9:25 دقیقه شامگاه 24 خرداد سال 1364 نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عملیات قدس 1 را با رمز (یا محمد رسول الله(ص)) در منطقه ی عملیاتی «هورالهویزه» در شرق رودخانه ی (دجله) عراق، برای انهدام نیروها و بر هم زدن انسجام ماشین جنگی ارتش عراق، در منطقه ای به وسعت 180 کیلومتر آغاز کردند.

دشمن در صبح  روز اول با هواپیماهای پی سی 7 و هلیکوپتر اقدام به بمباران شیمیایی و انفجاری کرد؛ اما با استقرار سریع توپهای ضد هوایی، یک فروند از این نوع هواپیما را با موشک سام 7 از بین بردند و پاتک هوایی دشمن عملا ناکام ماند.

نیروهای سپاه ایران در مدت زمان کوتاهی پاسگاه های مختار، ابوذکر، ابولیله و المیدان عراق آزاد و منطقه الحسان و الزجیه واقع در نزدیکی جاده مهم العماره بصره را به تصرف نیروهای خود در آوردند.

در طی این عملیات 4 روزه، تیپ 2 از لشکر 25 پیاده به طور صد در صد متلاشی شد، و یک چرخبال و هواپیما، 15 قایق و 12پاسگاه سیار منهدم و تعداد 890 نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی و یا به اسارت نیروهای ایرانی در آمدند.

هدف نهایی در عملیات قدس 1 که در آغاز سلسله عملیاتهای قدس پیشبینی شده بود، رسیدن به اهداف و نقاط تأمین نشده در عملیات بدر و نزدیک شدن به جاده مهم العماره ـ بصره بود.

نیروهای حق توانستند 4 قبضه توپ ضد هوایی، 9 عدد خمپاره اندازو تعدادی قایق جنگی و سلاح ها و مهمات سبک و سنگین فراوانی را به غنیمت خود در آوردیم.

خلاصه گزارش عملیات

نام عملیات: قدس 1

مدت اجرا: 24/3/1364

مدت اجرا: منطقه عمومی هورالهویزه در شرق رودخانه دجله

ارگان های عمل کننده: نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

اهداف عملیات: انهدام نیروهای دشمن و بر هم زدن انسجام سازمان رزمی ارتش عراق و رسیدن به اهداف تأمین نشده در عملیات بدر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار