حجت الاسلام محمدیان در جمع دانشجویان:

دانشجویان نقد منصفانه از قوا داشته باشد

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: انتظار از دانشجویان این است که نقد عالمانه و دلسوز بر نظام و قوای سه‌گانه داشته باشند چون تنها قشری هستید که وابستگی به پست و رانت ندارد.
کد خبر: ۴۱۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶ - 14February 2015

دانشجویان نقد منصفانه از قوا داشته باشد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حجت الاسلام محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، در اختتامیه اردوی جهاد اکبر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل حضور یافت و در جمع دانشجویان سخنرانی کرد.

محمدیان در ابتدای سخنان خود گفت: امیدوارم این چند روز پر ثمر و پر برکت انجام گرفته شده باشد و امروز با دستی پر از محضر امام رضا(ع) مرخص شوید و برای یک سال نورانیت و معنویت را ببرید و برای دانشگاهتان مؤثر باشید.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با اشاره به درخواست این اتحادیه دانشجویی برای صدور پیامی از رهبر معظم انقلاب، گفت: همه در خواست پیام از مقام معظم رهبری را داشتند و حضرت آقا فرمودند عذر مرا بپذیرند ولی سلام مرا برسانید و بگویید برای شما دعا می کنم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با تبریک ایام دهه فجر گفت: شما حضور پرشور مردم را مشاهده کردید و جزئی از آن شور بودید؛ مردم از جهات زیادی خصوصاً پاسداشت انقلاب و ایستادگی به آن در شهرهای کشور پر شور و انگیزه بودند، می شود ادعا کرد این حضور هر سال بیشتر شده است.

حجت الاسلام محمدیان، مطالبات رهبری از دانشجویان را 10 عنوان دانست و بیان کرد: چون مجموعه شما جزء مجموعههایی است که علمی و سیستماتیک کار می کنند و امیدوارم این 10 عنوان مورد بررسی قرار گیرد.

وی مهمترین اولویت برای دانشجویان انقلاب اسلامی را  تزکیه، خودسازی، تقویت ایمان و ارتباط وسیع با خداوند برشمرد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها همچنین دومین اولویت را آشنایی عمیق با معارف اسلامی و رسیدن به گوهر ناب برشمرد.وی با اشاره به نامه رهبری به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی گفت: رهبری از آنها خواسته است برای شناخت اسلام تلاش کنند و به منابع اصیل مراجعه کنند به طریق اولی این انتظار از دانشجویان خودمان بیشتر است. دانشجویان و اعضای انجمن های اسلامی باید معرفت عمیق تری به اسلامی که پرچم آن را بلند کرده اند، داشته باشند. از جوانی خود استفاده کنید، زمان بعدی وجود ندارد. انس با قرآن، آشنایی با کلمات کلیدی آن داشته باشید. هر کدام از شما باید حداقل 100 از آیه از قرآن کریم را با توضیح و تفسیر حفظ باشید. مطالعه نهج البلاغه داشته باشید، اینها اصول اصلی است. باید آشنایی با تاریخ تحلیلی اسلام، قیام کربلا، صلح امام حسن و ... داشته باشید.

وی با اشاره به وسایل ارتباط جمعی گفت: داشتن وسایل ارتباطی مانند وایبر و واتس اپ برای تبلیغ اسلام خوب است اما شما باید بتوانید جواب شبهه ها را دهید؛ این علاقه ارزشمند است اما معرفت دینی می خواهد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها سومین اولویت را آشنایی با مبانی انقلاب اسلامی دانست و بیان کرد: باید به شکل عمیق با آن آشنا شوید تا توانایی تحلیل انقلاب اسلامی را داشته باشید. انقلاب اسلامی ایران؛ اسلام سیاسی است. سؤالات اساسی در مورد انقلاب است که شما باید جوابگو باشید که چرا می گوییم حکومت باید حکومت دینی باشد؟ وضعیت ایران در منطقه چگونه بود؟ در چه شرایطی انقلاب شکل گرفت؟ ماهیت انقلاب چیست؟ آیا در سی و شش سال گذشته انقلاب در حرکت به سوی آرمان موفق بوده است؟ دلیل آن چیست؟ مستدل بگوییم! آیا ناکام بوده است؟ در چه عرصه هایی ناکام بوده است؟ چالش های مهم انقلاب که با آن روبرو است چیست؟ چه خطراتی آن را تهدید می کند؟ منطق مخالفان انقلاب چیست؟ اگر گفته می شود انقلاب زمینه ساز ظهور است چه معنا دارد؟

وی چهارمین اولویت را آشنایی با نظام سلطه با ظاهر و باطن آن بیان کرد، اگر جوان ما آشنایی نداشته باشد حتماً در یک گردنه از مسیر انقلاب جدا می شود. اگر خوب ندانیم چرا با مدیریت کلان آنها مخالف هستیم در زمین آن ها هستیم. مدیریت کلان بیشترین استفاده را از غرایض و شهوات می کند. انقلاب اسلامی چگونه مدیریت کلان را به چالش می کشاند؟

حجت الاسلام محمدیان پنجمین اولویت را بصیرت در فتنه بیان کرد و ادامه داد: فتنه به معنای عام نه فقط ماجرای سال 88 است. قرآن می گوید مگر ممکن است یک جامعه دینی باشد اما دارای فتنه نباشد. یکی از مهم ترین ویژگی های فتنه، تقابل فتنه علیه مذهب است. از شما دانشجویان انتظار می رود از بصیرت بالایی برخوردار باشید.

وی ششمین اولویت را آرمان گرایی و مطالبه آرمان از مسئولان برشمرد و افزود: انتظار از دانشجویان این است که آرمان را فراموش نکنند. ما آرمان های بزرگی داریم و فرصت لازم را برای طرح آرمان ها اختصاص دهیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها؛ اولویت هفتم را دفاع منطقی و مستدل و در عین حال قوی و با افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران بیان کرد و ادامه داد: موضع شما دانشجویان باید تهاجمی و فعال باشد. تبلیغ نظام بسیار افتخار آمیز است. انقلاب اسلامی ایران بزرگترین موهبتی است که خدا به بشریت اعطا کرده است. ما از آمریکایی ها بسیار طلب داریم و سر تا پا به ملت مظلوم بدهکار است. آنها به دلیل قدرت رسانه ای که دارند گاهی بازی را عوض می کنند که گویا ما باید معذرت خواهی کنیم اما هیچ بدهی ما نداریم.

وی هشتمین اولویت را لزوم فضای مطالبه گری و نقد دانشجویی دانست و ادامه داد: انتظار از دانشجویان این است که نقد عالمانه، منصفانه و دلسوز بر نظام و قوای سه گانه داشته باشد چون شما به منافعی وابسته نیستید و تنها قشری هستید که وابستگی به پست و رانت ندارد.

حجت الاسلام محمدیان با اشاره به اهمیت مرزبندی افزود: ما باید نقد کنیم اما از مرز اسلام هم خارج نمی شویم البته فکر میکنم که کسی که نقد می کند ممکن است مورد بی مهری قرار بگیرد.

وی همچنین بیان کرد: حمایت مقام معظم رهبری از دولت در تمامی دولت ها بوده است و بیشترین انتقادها را نیز داشته اند ما چون دولت را از خود می دانیم متذکر می شویم تا زودتر اصلاح شود. نقد ما از سوز دل و علاقه است. ما هیچ کس را معصوم نمی دانیم و نقد را نشانه تضعیف نمی دانیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نهمین اولویت را حفظ تشکیلات با اصول اسلامی و رعایت ارزش ها و اعتقادات گفت و برشمرد که وظیفه بزرگی است و باید تشکیلات را خوب پیش ببرید. تشکیلات معبد است نه معبود.افرادی که در تشکیلات هستند باید به سلامت و نشاط مجموعه فکر کنند. صمیمیت بین اعضاء، لبخند به مشکلات، آیینه یکدیگر بودن، روحیه مثبت به یکدیگر دادن، کلان نگری، جامع بینی به جهان، نگاه جبهه ای، جذب بالا و دفع اقل، تولّی و تبّری، حفظ مرزها حتی در مبارزه با رقیب و حفظ اصول اسلامی، منفعل نشدن، تمرکز به نقاط ضعف و قدرت را داشته باشید. نظریه پردازی کنید تا تبدیل به گفتمان شود. برای آینده کادر سازی کنید.

حجت الاسلام محمدیان اولویت دهم را امید به آینده در سخت ترین شرایط زمانی که راه ها بسته است دانست و گفت: باز خدا وجود دارد و افق ها روشن است. آنها یک کلید واژه فساد پیدا کردند که می گویند در یک قرن گذشته چنین فسادی نبوده است، دروغ است. آنها هفت میلیارد را دوازده میلیارد اعلام کردند تا بگویند همه چیز سیاه بود. هر دولتی نقاط ضعف و قدرت دارد. کلید واژه فساد سیاه نمایی است. امید به وعده های الهی داشته باشید.

وی در پایان گفت من بارها برای نام گذاری اسم اردوی جهاد اکبر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان تشکر کردم چون خیلی حرف بزرگی است. در فرهنگ مردم دنیا جنگ که بیشترین تلخی را دارد، جهاد اصغر است اما جهاد اکبر جهاد با نفس است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در آخر حدیثی را از امام رضا هدیه به دانشجویان کرد: ای عبدالعظیم! دوستان مرا از طرف من سلام برسان و به آنها بگو شیطان را به دل های خود راه ندهند و به آنان بگو در گفتار راستگو باشند و امانت ها را ادا نمایند و یا همدیگر منازعه و جدال ننماند و سکوت را مراعات نمایند و به کارهای بیهوده خود را مشغول نکنند. به دوستان من بگو با یکدیگر رفت و آمد نمایند و این کارها موجب نزدیکی من با آنها می گردد، دوستان من نباید اوقات خود را به مخالفت و دشمنی با یکدیگر بگذرانند، من با خود عهد کرده ام که از خداوند طلب نمایم تا کسانی را که مرتکب اینگونه کارها می شوند، عذاب کند و آنان را مورد خشم و غضب خود قرار دهد و اینها در آخرت زیانکار خواهند شد و سودی نخواهند برد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار