نبرد اروند-9/

کاهش قیمت نفت توسط عربستان در پی پیروزی‌های رزمندگان در عملیات والفجر 8

مهمترین بازتاب عملیات والفجر8، کاهش قیمت نفت بود که با هدف کاستن از توان اقتصادی و درآمد ارزی جمهوری اسلامی انجام شد. این کاهش تا مرز هر بشکه 6 دلار پیش یافت. عربستان به همراه کشورهای دیگر تولیدکننده نفت با افزایش تولید و اشباع بازار نفت، نقش بسزایی در ایجاد این وضعیت داشتند.
کد خبر: ۴۱۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۴ - 15February 2015

کاهش قیمت نفت توسط عربستان در پی پیروزی‌های رزمندگان در عملیات والفجر 8

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، در بخش نخست به معرفی عملیات والفجر 8 و به تشریح رشادتهای رزمندگان در این عملیات پرداختیم.

17هزار مجروح شیمیایی

بمباران شیمایی پاسخ عراق به حملات زمینی رزمندگان بود. در این بمبارانها 17 هزار رزمنده مجروح شدند. برای مقابله با این اقدام عراقیها، رزمندگان واحد بهداری و ش.م.ر وارد عمل شدند.

در مرحلهی چهارم عملیات، یگانهای خودی تا نیمههای کارخانه نمک و جاده امالقصر پیشروی کردند. وضعیت خاص کارخانه نمک و جاده امالقصر باعث شد که درگیری ایران و عراق در این منطقه یک ماه به طول انجامد.

به هرحال، منطقه عملیات والفجر 8 تا قبل از آغاز دفاع متحرک عراق، حدود 70 روز فعال بود و توان سپاه به طور کامل صرف آن شد. با شروع حملات جدید عراق در محورهای مختلف مرزی و نیز تثبیت منطقه تصرف شده فاو، بهتدریج سپاه نیروهای خود را کاهش داد و مشغول برنامهریزی برای عملیاتهای آینده شد.

انهدام 3 ناوچه جنگی

در این عملیات 50 هزار نفر از نیروهای دشمن کشته و مجروح شدند که در میان آنها یک فرمانده لشکر، 5 فرمانده تیپ و تعداد زیادی افسران ارشد و جز بودند. همچنین 2135 عراقی به اسارت نیروهای ایرانی در آمدند. 3 ناوچه جنگی عراق نیز در این عملیات منهدم شد.

عملیات والفجر8 باعث شد عراق شکست سنگینی را به اجبار بپذیرد و شهر فاو آزاد شود.

پشتیبانی هوایی ارتش

توان موشکی و پوشش هوایی مناسب منطقه به طور قابل توجهی فعالیت نیروی هوایی عراق را محدود کرد. مهمتر از آن، به کارگیری تاکتیک جدید برای فریب هواپیماهای عراق به منظور جلوگیری از حمله به سایتهای موشکی بود. به همین منظور، سایت هاگ ارتش با توان بسیار زیادی مورد استفاده قرار گرفت و از توپهای ضدهوایی نیز به شکل انبوه استفاده شد.

به همین دلیل، انهدام نیرو در عملیات والفجر8، در طول جنگ بیسابقه بود. طبق اسناد معتبر، 45 تا 47 فروند از هواپیماهای عراقی در این عملیات سرنگون شدند و احتمالا تعداد دیگری نیز آسیب دیدند که توانستند خود را به داخل عراق برسانند.

عبور از اروند

عبور از اروند سختترین کار در جریان عملیات بود. به عقیدهی بسیاری از کارشناسان عبور از این رودخانه وحشی و خروشان غیرقابل ممکن بود. اما برخی از رزمندگان اطلاعات و عملیات بارها از این رودخانه عبور کردند. به طور مثال طلبه شهید حسن یزدانی از نیروهای اطلاعات عملیات لشکر 41 ثارالله، 30 بار از این رودخانه عبور کرد و به گفتهی سرلشکر قاسم سلیمانی او قهرمان عملیات والفجر هشت بود.

عبور از اروند بسیار پیچیده و خطرناک بود و این کار میبایست با محاسبات دقیق صورت میگرفت، در غیر اینصورت بسیاری از غواصان به شهادت میرسیدند.

آموزشهای خاص برای عبور از اروند، انتخاب حساب شدهی غواصها، انتخاب مناسبترین نقطه برای عبور باتوجه به عرض رودخانه، توجه کافی به حالتهای جزر و مد و عوامل دیگر سبب شد تا فرماندهان نظامی ایران بتوانند شکل جدیدی از عملیات نظامی که در جهان بیسابقه بود را ارائه دهند.

ماهر عبدالرشید، فرمانده سپاه سوم عراق میگوید: ایران در عملیات جاری خود روشهای نظامی نوینی را به کار برده است و برخلاف توقع، در شرایط جوی سختی که بارانهای شدید میبارید، با استفاده از مردان قورباغهای و پیشقراولان رزمی، حمله خود را به موضع ما آغاز کرد.

سفر جورج بوش پدر به کشورهای عربی

با پیروزی ایران در این عملیات، آمریک حضور نیروهای نظامی ایران در کنار مرز کویت را تهدیدی برای خود به حساب آورد و دست به تحرکات دیپلماتیک زد.

جورج بوش رئیس جمهور آمریکا به کشورهای عربستان، بحرین، عمان و یمن شمالی سفر کرد و با مقامات این کشورها دیدار کرد. ریچارد مورفی معاون وزیر خارجه آمریکا، با طارق عزیز وزیر امور خارجه عراق، ملاقات کرد. مهمترین محور گفتوگو در این ملاقاتها، گسترش جنگ ایران و عراق بود. همچنین آمریکاییها اعلام کردند که در صورت به خطر افتادن تردد کشتیها در خلیج فارس، وارد عمل میشوند و با همین بهانه، 4 فروند قایق خود را به بهانه تضمین امنیت کویت، گشتزنی و محافظت از سواحل کویت وارد شمال خلیج فارس کردند.

کاهش قیمت نفت توسط عربستان

اقدام دیگر مقامات آمریکایی را در ایفای نقش در شورای امنیت برای تصویب قطعنامه جدید علیه ایران و کاهش قیمت نفت، میتوان ملاحظه کرد. آنها همچنین به کمک رسانههای غربی، موج جدیدی را درباره نسبت دادن تروریسم به ایران و جوسازی در مورد خریدهای تسلیحاتی ایران به راه انداختند.

کشورها و سازمانهای عربی نگرانی خود در مورد پیروزی ایران را آشکار کردند. عربستان سعودی در یک اقدام جانبدارانه از عراق به ترکیه پیشنهاد داد در صورتی که این کشور روابط تجاری خود را با ایران قطع کند، ضرر وز یان مالی آن را بر عهده میگیرد.

مهمترین بازتاب این عملیات، کاهش قیمت نفت بود که با هدف کاستن از توان اقتصادی و درآمد ارزی جمهوری اسلامی انجام شد. این کاهش تا مرز هر بشکه 6 دلار پیش یافت. عربستان به همراه کشورهای دیگر تولیدکننده نفت با افزایش تولید و اشباع بازار نفت، نقش بسزایی در ایجاد این وضعیت داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار