امدادگر زن دفاع مقدس:

در معرفی نقش زنان در دوران جنگ هنوز ابتدای راه هستیم

یکی از امدادگران دوران دفاع مقدس گفت: با توجه به عظمت پدیده جنگ و بزرگی نقش زنان می توان گفت، هنوز در این زمینه اول راه هستیم و آنچنان که باید و شاید نتوانستیم حق مطلب را ادا کنیم.
کد خبر: ۴۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲ - 03October 2013

در معرفی نقش زنان در دوران جنگ هنوز ابتدای راه هستیم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، معصومه رامهرمزی در گفت وگو با ایرنا، اظهار داشت: نقش زنان در دوران دفاع مقدس به اندازه ای شفاف و روشن است که در اصل موضوع و تاثیر عمیق آن همه اذعان دارند اما در بحث ابعاد و ناگفته های آن و نگاه جامع به آن هنوز با مشکلاتی مواجه هستیم.


وی که از سال ۵۹ و در سن ۱۴ سالگی به عنوان امدادگر بسیجی، از جنوب کشور به جبهه های حق علیه باطل اعزام شد، اظهار داشت: متاسفانه بسیار با تاخیر و پس از ۱۰ سال از پایان جنگ به موضوع زنان و نقش آنها در جنگ پرداخته شد یعنی در اواخر دهه ۷۰ که علت آن نیز ناشی از دو نگاه بود.


رامهرمزی اضافه کرد: یکی از دلایل آن، نگرش زنان امدادگر و رزمنده ای بود که وقتی خاطرات و نقش رزمندگان را پر رنگ می دیدند، به خاطر تواضع و بزرگ منشی که داشتند، تصور کردند، نقش خود در برابر آن افراد، تحفه ای ناچیز و متاعی بی مقدار است.


این امدادگر دوران جنگ ادامه داد: وقتی به آثار منتشر شده در این حوزه می نگریم، متوجه می شویم آثاری که در دهه ۶۰ در آنها به نقش زنان اشاره شده بسیار محدود و به تعداد انگشتان دست است اما در دهه ۷۰ این موضوع کمی پر رنگ تر شد و بانوان راوی به صحنه آمده و نقش زن مورد توجه قرار گرفت.


رامهرمزی یادآور شد: در ابتدا همه در پی آن بودند که زن مدافع و رزمنده را بشناسند یعنی بیشتر دنبال برجسته سازی نقش بودند این در حالی است که دهه ۶۰ دهه حماسه و احساس است و دهه ۸۰ به سمت تعقل و پختگی پیش رفتیم.


وی با بیان اینکه پس از آن به موضوع یادشده بسیار پرداخته شد، گفت: در دهه ۸۰ به جایی رسیدیم که نباید تنها به نقش زنان در میدان نبرد و بیمارستان های صحرایی پرداخت بلکه باید نقش آنها در مکان هایی که کیلومترها از میدان رزم فاصله داشت هم مورد توجه قرار گیرد.


رامهرمزی با اشاره به نقش کلیدی و اساسی زنان، خاطرنشان کرد: با توجه به عظمت پدیده جنگ و بزرگی نقش زنان می توان گفت هنوز اول راه هستیم و آنچنان که باید و شاید نتوانستیم حق مطلب را ادا کنیم در حالیکه آن یک نیاز است.


به گفته وی، هر اندازه از نقش ارزنده و موثر زنان در مقاطع مختلف سخن بگوییم به الگوهایی برای جامعه امروز دست می یابیم که می تواند ثابت کند زنان در آن ایام توانمند بودند و امروز هم آنها می توانند در عرصه های مختلف مانند این افراد مفید برای جامعه باشند.


رامهرمزی که بیش از ۲۰ سال است به تدریس و نویسندگی کتاب و مقاله مشغول است، بیان کرد: در سالهای اخیر شاهد حرکت بخشی از زنان کشور به سمت مسائل بسیار سطحی و ظاهری هستیم که مطالعه خاطرات زنان امدادگر و رزمنده در دوران دفاع مقدس می تواند الگویی عملی به آنها بدهد هرچند که این امر نیازمند صرف زمان است.
 

رامهرمزی در طول جنگ به صورت متفرقه موفق به اخذ دیپلم شد، او یک سال بعد از اتمام جنگ (سال ۶۸) در دانشگاه شهید چمران اهواز در رشته معارف و الهیات اسلامی به تحصیل پرداخت و پس از آن مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم قرآنی و حدیث از دانشگاه آزاد تهران مرکز دریافت کرد.


کتابهای یکشنبه آخر و راز درخت کاج، اسماعیل ، یهود در قرآن، فلسطین در اسراییل و مجموعه ای از مقالات رامهرمزی تاکنون به چاپ رسیده شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار