دفاع پرس از آخرین تحولات سوریه گزارش می‌دهد/

موافقت بشار اسد با طرح توقف درگیری در حلب/ بحران سوریه، تنها با راهکار سیاسی قابل حل است

موافقت بشار اسد با طرح توقف درگیری در حلب، ورود ارتش سوریه به حلب با ده‌ها خودروی زرهی و تأکید مجدد تونس بر لزوم ازسرگیری روابط با دمشق از جمله مهم‌ترین تحولات یکه هفته گذشته سوریه است.
کد خبر: ۴۱۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷ - 16February 2015

موافقت بشار اسد با طرح توقف درگیری در حلب/ بحران سوریه، تنها با راهکار سیاسی قابل حل است

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، موافقت بشار اسد با طرح توقف درگیری در حلب، ورود ارتش سوریه به حلب با دهها خودروی زرهی، راهکارسیاسی تنها راه حل بحران سوریه، میزان تخریب در «عین العرب» در 4 ماه درگیری، تأکید مجدد تونس بر لزوم ازسرگیری روابط با دمشق، تلاش ارتش سوریه برای قطع راههایامدادرسانی رژیم صهیونیستی به تروریستها، دستاوردهای ارتش سوریه در ریف دمشق و قنیطره، حمایت سوریه از طرحی که به حل بحران کمک کند و درخواست آتشبس از سوی سرکردگان گروههای تروریستی در درعا از جمله مهمترین تحولات یکه هفته گذشته سوریه است.

.. موافقت بشار اسد با طرح توقف درگیری در حلب: روزنامه الاخبارنوشت که «دی مستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه فردا سه شنبه شورای امنیت را در جریان سفر اخیر خود به دمشق و دیدار با مسئولین این کشور قرار خواهد داد. قرار است که وی به شورای امینت اطلاع دهد که موافقت بشار اسد و دولت سوریه را با طرح خود برای توقف درگیریها در حلب به دست آورده است. بشار اسد مواضع شخصی خود را به دی مستورا اطلاع داده و اعلام کرده است که دولت سوریه آمادگی دارد تا در صورت به تصویب رسیدن این طرح آن را اجرایی کند. همچنین قرار است که دی مستورا نتایج  گفتوگوهای خود با گروههای مسلح در حلب و رایزنی با دولت ترکیه را به شورای امنیت اطلاع دهد.

.. ورود ارتش سوریه به حلب با دهها خودروی زرهی: روزنامه «الوطن» سوریه به نقل از نیروهای دفاع محلی شهر حلب گزارش داد که نیروهای ارتش سوریه برای محاصره گروههای تروریستی حاضر در محلههای شرقی حلب، وارد این شهر شدند. یک منبع امنیتی بلندپایه نیز در این زمینه تأکید کرد که شخصا بر این عملیات نظارت خواهد داشت و عملیات مذکور برای کنترل کامل این شهر و محاصره تروریستها صورت خواهد گرفت. یک فرمانده ارشد نیروهای دفاع محلی حلب نیز گفت: «گروهی که طی چند مرحله وارد شهر حلب شد، دارای صدها خودروهای زرهی بودند». وی با بیان این مطلب افزود: «زمان آغاز حمله بسیار نزدیک است و به هیچ فرد مسلحی اجازه نخواهیم داد که پس از محاصره از محلههای حلب خارج شود. برادران کُرد نیز با ما در مبارزه با دشمن مشترکی به نام گروههای تکفیری همکاری خواهند کرد».


.. راهکارسیاسی تنها راه حل بحران سوریه: روزنامه اتریشی «استاندارد» نوشت که جنگ سوریه تنها با راهکار سیاسی قابل حل بوده و بخصوص باید به جمعیت غیر نظامی در این کشور کمک بیشتری شود. وزیر امور خارجه اتریش در دیدار خود با استفان دی میستورا اظهار داشت که من بر این عقیده هستم که ما لزوما باید با ابزارهای بشر دوستانه در حمایت از سوریه فعال باشیم. شرایط در سوریه و همچنین در عراق به ویژه از طریق تروریسم داعش شدیدا بدتر شده است. از این رو من بر این عقیده ام که ما در اروپا همچنین باید با همه قدرت با این پدیده به اصطلاح جنگجویان خارجی مقابله کنیم.

.. میزان تخریب در «عین العرب» در 4 ماه درگیری: بنا به گزارش وبگاه خبری «الوطن»، تحلیلهای مربوط به عکسهایی که ماهوارههای آمریکایی از شهر «عین العرب» سوریه واقع در مرز ترکیه گرفته اند نشان میدهد که 1206 منزل به صورت کلی و 1169 منزل به صورت جزئی تخریب شدهاند و 979 حفره بزرگ در این شهر به دلیل شلیک مستقیم خمپاره و بمب به آن به وجود آمده است. همچنین 106هزار نفر از این شهر آواره و به ترکیه فرار کردند که کم کم در حال بازگشتن به عینالعرب هستند. بازسازی عینالعرب به تدریج آغاز شده اما این روند چندین سال طول خواهد کشید.


.. تأکید مجدد تونس بر لزوم از سرگیری روابط با دمشق: دولت جدید تونس اعلام کرد که مانع حضور سفیر سوریه در تونس نخواهد شد.«الطیب البکوش» وزیر خارجه تونس در گفتوگو با رادیو عربی «سوا» تأکید کرد که باید سفارت سوریه بازگشایی شود و روابط دیپلماتیک و کنسولگری میان دو کشور برای منافع ملی دو کشور از سر گرفته شود و قطع روابط به معنای قطع امکان کمک و همیاری برای یافتن راه حل [برای بحران سوریه] است.

.. تلاش ارتش سوریه برای قطع راههای امدادرسانی رژیم صهیونیستی به تروریستها:
روزنامه الاخبار: با ادامه درگیری نیروهای ارتش سوریه با تروریستهای مسلح در جبهه جنوبی و بیرون راندن تروریستها از مناطق متعدد، اکنون نیروهای ارتش در تلاش هستند راههای ارتباطی و امداد رسانی به تروریست ها را مسدود کنند.نبردها در جنوب سوریه در سطوح مختلف در جریان است و عوامل و معیارهای متعددی آن را تحت تاثیر قرار دادهاند و شاهد اهمیت تحولات این منطقه این است که وزیر دفاع در کمتر از یک ماه اخیر دو بار از این منطقه بازدید کرده است. در پی پیشروی ارتش در ریف شمالی و غربی درعا، کولاک و سرما فرصتی برای نیروهای ارتش فراهم کرد تا تسلط خود در مثلث حد فاصل ریف جنوبی دمشق تا استان درعا و القنیطره را تثبیت کنند.

.. دستاوردهای ارتش سوریه در ریف دمشق و قنیطره:
پایگاه خبری العهد، فرماندهی کل ارتش سوریه اعلام کرد: نیروهای ارتش با کسب دستاوردهای میدانی توانستند خطوط امدادرسانی و پشتیبانی هستههای تروریستی در ریف غربی دمشق و ریف درعا و قنطیره را قطع کنند. دستاوردها و موفقیت های ارتش باعث تقویت امنیت محور دمشق – قنطیره و محور دمشق – درعا شد. ارتش سوریه همچنین بازگشت ثبات و امنیت به شهرهای دیرالعدس، الدناجی و دیرماکر و کنترل بر تپه های مصیح، مرعی، العروس و السرجه را در چارچوب عملیات یاد شده اعلام کرد. در سایه پیشروی های نیروی زمینی ارتش سوریه که از پشتیبانی توپخانه برخوردار است، عملیات نظامی برای هدف قرار دادن محل استقرار تروریستهای مسلح در مناطق خریه سلطانه، کفر شمس و تل فاطمه در ریف درعا ادامه دارد و  تاکنون خسارت های سنگینی به تروریست های النصره وارد شده است.


.. حمایت سوریه از طرحی که به حل بحران کمک کند: طبق گزارش خبرگزارس سوریه(سانا)، بشار اسد رئیسجمهور سوریه چهارشنبه (22 بهمن) با استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور این کشور و هیئت همراه دیدار و درباره جزئیات جدید طرح دی میستورا برای توقف درگیریها در حلب در فضایی مثبت و سازنده بحث و گفتگو کرد. وی در این دیدار با اشاره بر علاقمندی کشورش بر حمایت از هرگونه طرح یا فکری که به حل بحران کمک کند و جان شهروندان را حفظ کند، بر ضرورت فشار بر کشورها برای اجرای قطعنامه شماره 2170 و 2178 شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر توقف حمایتهای مالی از تروریستها و اعزام آنها به سوریه تأکید کرد.

.. درخواست آتشبس از سوی سرکردگان گروههای تروریستی در درعا: پس از پیشروی سریع و غافلگیر کننده ارتش سوریه در دو ریف درعا و قنیطره تماسهای فوری و سریعی از سوی کمیتههای هماهنگی گروههای مسلح تروریستی در روستاهای ریف درعا با شخصیتهای منطقه که روند آشتیهای ملی در این منطقه را دنبال میکنند، گرفته شد و از آنها میانجیگری بین آنها و ارتش سوریه را خواستار شده اند. منابع آگاه میدانی در این خصوص تاکید میکنند، خسارات سنگین وارده به گروههای مسلح تروریستی و تلفات بسیار این گروهها به همراه شکستهای بزرگ، آنها را واداشت تا خیلی سریع با شخصیتها و اعضای فعال در هیأتهای آشتی ملی در روستاهای ریف درعا تماس بگیرند و خواستار میانجیگری برای آنها با ارتش سوریه جهت دستیابی به توافقی محرمانه با ارتش سوریه شوند.

انتهای پیام/ف
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار