روزنامه الحیات منتشر کرد/

افشای همکاری ترکیه با گروهک «جبهه النصره» در سوریه

تحقیقات در یک پرونده نشان داد که دولت ترکیه با گروهک جبهة النصره در سوریه همکاری دارد و حتی ارتش ترکیه برخی مواضع ارتش سوریه را نیز هدف گرفته است.
کد خبر: ۴۱۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷ - 16February 2015

افشای همکاری ترکیه با گروهک «جبهه النصره» در سوریه

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، روزنامه الحیات نوشت که منابع رسانهای اعلام کردند که دولت ترکیه از (گروهک) جبهة النصره حمایت میکند و در مقابل مواضع ارتش سوریه را هدف قرار میدهد.

به نوشته الحیات، خاک سوریه بازاری برای خرید و فروش سلاح به مخالفان سوریه شده است حال آنکه این روزها جنوب سوریه (در نزدیکی مرز اردن و فلسطین اشغالی) محل درگیریهای شدیدی شده است.

بنا براین گزارش، سال گذشته برای اولین بار محمد علی ادیب اوغلو نماینده پارلمان ترکیه از وجود رسمی جبهة النصره و گروهک الجبهة الاسلامیة در درگیریهای شهر «کسب» در غرب سوریه سخن گفتند که به عملیات «انفال» معروف شد اما دولت ترکیه سخنان این نماینده پارلمان را رد کرد.

روزنامه «جمهوریت» ترکیه، در این خصوص از حمایت نظامی این کشور برای فروش سلاح به تروریستها خبر داد و فاش کرد که توپخانه ارتش ترکیه برخی مواضع متعلق به ارتش سوریه را گلولهباران کرده است.

این مطالب در تحقیقات پرونده ترور دو نیروی امنیتی ترکیه فاش شده است؛ دو نیرویی که به دست عناصر داعش در استان «نیده» و در سال گذشته ترور شدند. این پرونده همچنین فایلهای ضبط شده صوتی را فاش کرده است که در آن فردی به نام «اورهان اورلی» تحت تعقیب نیروی امنیتی ترکیه بوده و همه تماسهای او ضبط شده و از آنجا که او برادر «عادل اورلی» یکی از فرماندهان «جبهه ترکمنهای سوریه» بوده و در عملیات «انفال» در کسب (سوریه) شرکت داشته، وظیفهاش گرا دادن (اعلام مختصات مواضع ارتش سوریه) برای زدن مواضع ارتش سوریه بوده است.

بنا بر آنچه روزنامه جمهوریت فاش کرده است، در این پرونده فاش شده است که اورهان اولی منبع تماس «محمد توکتاش» عضو «حزب عدالت و توسعه» (حزب حاکم ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان) در استان هاتای بوده است تا او از موفقیت بمبارانها مطمئن شود.

تماسهای اورلی همچنین شامل تماس با فرمانداری شهر یایلا ضاغ در مرز ترکیه نیز میشده که طی این تماسها به «مجاهدین» (یا همان تروریستها) اجازه داده میشده که بسادگی از مرز عبور کنند. او در این خصوص اذعان کرده است که «من طبق دستورات داده شده عمل کردهام». تماسهای اورلی همچنین نشان داده است که او قراردادهای فروش سلاحی داشته که یکی از آن به ارزش 4 میلیون دلار آمریکا بوده است.

تحقیقات در این خصوص همچنین فاش کرده است که ارتش ترکیه با دولت برای سرپوش گذاشتن بر کشته شدن تعدادی از عناصر ارتش در آتشبار داعش، همکاری کرده است و این اتفاق متعلق به ماه گذشته (میلادی) است.

انتهای پیام/ک.ف

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار