با حضور سرلشکر بسیجی دکتر فیروزآبادی؛

مراسم تودیع و معارفه رئیس مرکز تحقیقات راهبردی نیروهای مسلح برگزار شد

طی مراسمی با حضور مقامات عالیرتبه نظامی کشور مراسم تودیع دریابان علی شمخانی و معارفه سردارسرتیپ پاسدار احمد وحیدی در مرکز تحقیقات راهبردی نیروهای مسلح برگزار شد.
کد خبر: ۴۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴ - 04October 2013

مراسم تودیع و معارفه رئیس مرکز تحقیقات راهبردی نیروهای مسلح برگزار شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از دفتر ویژه رئیس ستادکل نیروهای مسلح، سردار سرلشکربسیجی دکتر سید حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم تودیع امیر دریابان شمخانی و معارفه سردار وحیدی رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی، اظهار داشت: قرآن می فرماید در حد استطاعت دنبال اقتدار باشید و امام علی(ع) می فرماید که علم اقتدار است و رهبر عزیز ما فرموده اند که دنبال علم باشید که علم قدرت و اقتدار است.

وی ادامه داد: بنابراین خطوط کلی که به ما داده شده از جانب خدای متعال، مولای  متقیان و رهبر عزیز، ما را سفارش می کنند به تولید علم به عنوان زیر بنای اقتدار و البته علم زیربنای رفاه مردم هم است. علم زیربنای آبادانی، زیربنای توسعه، زیربنای صنعت و زیربنای علوم است؛ ولی برای ما چون رهبری هدف تولید علم و اقتصاد را فعلاً مطرح کردند ما تولید علم را برای اقتدار و برای اقتصاد مدنظر باید قرار دهیم.

عضو شورای عالی امنیت ملی کشورافزود: در دوران مدیریت هشت ساله امیر شمخانی یک جهش، رشد و توسعه چشمگیر و قابل تقدیر مشاهده می کنیم؛ البته بخشی از این رشد و توسعه مربوط به زمینه های فراهم شده در کشور است که رهبری معظم انقلاب اسلامی طی این سال ها مقصد آن را بر روی علم نگاری راهبردی و برنامه ریزی راهبردی گذاشتند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: این مرکز که خود یکی از پایگاه های اصلی این امور بوده و توانسته با موفقیت این مسیر را مطابق منویات رهبری طی کند که فرمودند: هدف پی ریزی یک تمدن است که پی ریزی این تمدن روی همان سه شعار اصلی انقلاب یعنی (استقلال، آزادی و اسلام) استوار است. یعنی پی ریزی تمدنی که مبتنی بر این سه پایه اصلی است.

سرلشکر فیروزآبادی تاکید کرد: بنابراین وقتی بناست یک تمدن جدید ایجاد کنیم باید علم مستقل و راهبردی داشته باشیم و امام خامنه ای عزیز فرمودند: منظور ما از علم، علم درون زا است  که این استقلال اقتضا می کند که درون زا باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود بیان داشت: آزادی یک مفهوم متعالی الهی است که خدای متعال برای بشر خواسته است و اصولاً حرکت به سمت آزادی، موجب رشد عبودیت در جامعه می شود. اسلام و جمهوری اسلامی هم ابعادش کاملاً مشخص است؛ هم در اسلام تبیین شده است توسط پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) که اسلام ناب است هم پس از گذر چهارده قرن توسط حضرت امام خمینی(ره) تبیین شد و ولایت فقیه اسلام را در شرایط روز برای جامعه اسلام تبیین می کند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی هم محصول اسلام ناب برای ایجاد یک حکومت است و به عبارتی دیگر می شود گفت جمهوری اسلامی همان اسلام است؛ راهبرد اصولاً خاصیتش این گونه است که وضع فعلی را می بیند، محیط خارجی و داخلی را می سنجد، امکانات را مدنظر می گیرد، وضع مطلوب را تعریف می کند و راهبرد به ما می گوید چگونه از وضع موجود به وضع مطلوب برسیم.

عضو شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: وضع مطلوبمان پی ریزی یک تمدن است؛ اما دسترسی به آن تمدن در یک دوره یک ساله یا پنج ساله امکان پذیر نیست؛ برای همین است که چشم انداز بیست ساله طراحی شده است، برنامه پنج ساله، برنامه های چندساله تدوین می شود که بتوانیم به جهت آن تمدن حرکت کنیم. اینها تعیین کنند حدود و چارچوب کارهای ما است. اما چون هدف پی ریزی یک تمدن آینده نگر است، آینده پژوهی بایستی صورت بگیرد و این هم از وظایف مراکز مطالعات و تحقیقات راهبردی است که بایستی آینده پژوهی بشود. الحمدلله در شرایط فعلی، کشور روی یک چرخ و روی یک ریلی حرکت می کند که مدیریت راهبردی ارزش پیدا کرده است و مدیران راهبردی در جامعه روبه گسترش اند.

سرلشکر فیروزآبادی در ادامه گفت: اما تحقیقات و مطالعات راهبردی در مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی در مراکز مطالعات راهبردی سازمان های نیروهای مسلح، وزارت دفاع صورت می گیرد و همچنین در دانشگاه دفاع ملی. این مطالعات علاوه بر اینکه در اختیار کاربرانش قرار می گیرد در اختیار معاونت امور راهبردی و اشراف کلی فرماندهی ستادکل هم قرار می گیرد تا در تدوین راهبردهای نهایی از آنها استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: امیر شمخانی انصافاً با وقت گذاشتن و با جدی گرفتن این مرکز موجب رشد این آن شدند و برکات زیادی داشت. ما امیدواریم که در سنگر جدیدی که برادر عزیزمان که دبیرشورای عالی امنیت ملی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند از برکات این تلاش هایی که در این مرکز انجام دادند، بهره مند شوند و خواهند شد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: کار مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی می تواند در خدمت راهبردهای دفاعی، امنیتی، کشور باشد هم، در دبیرخانه شورای امنیت ملی هم، در ستادکل هم، در مجمع تشخیص مصلحت نظام و در کشور این مرکز، مرکزی هست که رشدیابنده است. ما خودمان در نیروهای مسلح نیازمند محصولات مرکز هستیم. سپاه، ارتش، نیروی انتظامی،وزارت دفاع، ستادکل و دانشگاه های نیروهای مسلح اینها همه می توانند از محصولات این مرکز استفاده کنند.

لازم به یادآوری است سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی در دولت دهم وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بوده و اخیراً به جای دریابان علی شمخانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی شده به سمت رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی منصوب گردیده اند.  

نظر شما
پربیننده ها