گزارش؛

نتایج اشغال افغانستان گسترش ناامنی و فقر است/ آمار تلفات جنگ افغانستان

حمله امریکا به افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم نه تنها به ثبات و امنیت در افغانستان ختم نشد بلکه علاوه بر تلفات انسانی و هزینه های اقتصادی گسترده، منجر به گسترش تروریسم در سطح منطقه گشته شد.
کد خبر: ۴۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۶ - 06October 2013

نتایج اشغال افغانستان گسترش ناامنی و فقر است/ آمار تلفات جنگ افغانستان

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در حالی شاهد گذشت 12 سال از آغاز حمله نظامی امریکا به افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم در این کشور هستیم که وضعیت کنونی افغانستان نشان می دهد نه تنها تروریسم به طور کامل در این کشور از بین نرفت بلکه به دلیل سیاست های غلط امریکا در سطح منطقه نیز افزایش یافته است و کشته شدن افراد بی گناه، ناامنی و گسترش فقر تنها دستاورد این جنگ برای مردم افغانستان به شمار می رود.

در شرایطی که با آغاز هزاره جدید و به قدرت رسیدن نومحافظه کاران تندرو در امریکا، دولت این کشور رویکردهای یکجانبه گرایی و توسعه طلبانه را با هدف بسط هژمونی در تمام مناطق جهان، محور سیاست خارجی خود قرار داده بود، مبارزه با تروریسم به یکی از بهانه های نومحافظه کاران تندرو امریکایی برای مداخله در دیگر کشورها با هدف تقویت حضور نظامی تبدیل شد.

در این رابطه می توان به مداخلات نظامی امریکا در برخی کشورهای افریقایی و افزایش شمار نیروهای امریکایی در خاورمیانه در پایگاه هایی مانند بحرین اشاره داشت. اما آنچه بهانه لازم برای دولتمردان امریکایی برای مداخله مستقیم نظامی را فراهم کرد وقوع حادثه 11 سپتامبر بود.

در واقع هر چند قبل از وقوع این حادثه جمهوری خواهان امریکا در دولت جورج بوش نظامی گری را به یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی خود تبدیل کرده بودند و این امر در افزایش شمار نیروهای امریکا در پایگاه های خارجی آنها قابل مشاهده می باشد، ولی حادثه 11 سپتامبر، که البته شبهات زیادی در مورد احتمال دخالت سازمان سیا در آن وجود دارد، بهانه لازم را در اختیار تندروهای امریکایی در دولت جورج بوش قرار داد.

در این زمان و پس از وقوع حادثه 11 سپتامبر، دولت امریکا خود را قربانی تروریسم معرفی کرد و سیاست جدیدی تحت عنوان جنگ علیه تروریسم را در پیش گرفت. در واقع در حالی که در دهه های گذشته دولت امریکا خود در ایجاد و تاسیس القاعده نقش مهمی داشته است، با وقوع حمله 11 سپتامبر خود را به عنوان قربانی حملات تروریستی از سوی القاعده معرفی کرد و برای جبران این امر و مبارزه با تروریسم حمله به افغانستان را، به عنوان مقر القاعده و طالبان، در هفتم اکتبر سال 2001 و کمتر از یک ماه از گذشت حملات 11 سپتامبر آغاز کرد.

نتایج اشغال افغانستان و وضعیت کنونی این کشور

امریکا مدعی شد که به بهانه مبارزه با تروریسم در افغانستان و ایجاد ثبات در این کشور و کمک به روند دولت سازی در آن مداخله نظامی خود در افغانستان را آغاز می کند که برخی کشورها نیز با آن همراه شدند؛ اما آنچه پس از گذشت 12 سال از اشغال افغانستان شاهد آن می باشیم گویایی این امر است که نه تنها تروریسم در افغانستان ریشه کن نشد، و نه تنها اوضاع ثبات سیاسی و وضع معیشتی و فقر مردم افغانستان در نتیجه حمله و مداخله امریکا بهبود نیافت، بلکه اوضاع به مراتب بدتر و پیچیده تر شده است.

با گذشت بیش از یک دهه از حوادث 11 سپتامبر سال 2001، افغانستان هنوز هم شاهد تروریسم و افراط گرایی است؛ فرآیند دولتسازی وعده داده شده توسط آمریکا و غرب طی نشد و توسعه زیرساختها در این کشور جنگزده هنوز انجام نگرفته و مردم این کشور از ناامنی، فساد و فقر در رنج و سختی هستند. بر خلاف ادعای آمریکاییها، آنان نتوانستند امنیت را در افغانستان تأمین کنند و اوضاع امنیتی افغانستان از قبل هم بدتر شده است؛ به گونه ای که با حملات نیروهای القاعده و طالبان و یا متعاقب بمب گذاری های این کشور هر روزه شاهد کشته شدن تعدادی از شهروندان بی گناه افغان می باشیم.

در واقع پس از گذشت زمانی بیش از یک دهه جنگ آمریکا و متحدانش در افغانستان تنها هزاران کشته و صدها هزار زخمی و میلیونها آواره دستاورد آنها برای مردم افغانستان بوده است. این جنگ به اذعان مقامات افغان نه تنها تروریسم را از بین نبرده، بلکه آن را تقویت نیز کرده است.

به دلیل سیاست های نادرست امریکا شاخصه های امنیتی در افغانستان روندی منفی داشته است که در این زمینه ها باید گفت متاسفانه امریکا ضرورت های و واقعیت های افغانستان را نادیده گرفت و مدلهای امنیتی غرب را در این کشور تطبیق نمود و متعاقب این امر اکنون امنیت در افغانستان تامین نشده است . به عبارتی می توان گفت حمله امریکا به افغانستان نتایج معکوس داشته است و باعث گسترش و تداوم نا امنی ها شده است.

به طور کلی باید گفت مردم و دولت افغانستان باید میراث دار جنگی باشند که به بهانه مبارزه با تروریسم، به احیای دوباره تروریسم، ایجاد ارتشی که تنها به سلاح های سبک دسترسی دارد، مرگ هزاران غیرنظامی بی گناه و به جا ماندن صدها هزار بیوه و یتیم و معلول و بی خانمان، افزایش بی رویه مهاجرت و وطن گریزی،خطر جنگ داخلی پس از 2014، فساد، زیربناهای اقتصادی همچنان ویران و اقتصادی مصرفی متکی به واردات خارجی و یک فضای متشتت و تنش آلود سیاسی انجامیده است.

 علاوه بر فقر اقتصادی و ناامنی، وضعیت نابسامان فرهنگی افغانستان نیز از دستاوردهای این جنگ می باشد. بدین نحو که با اشغال افغانستان، دولت امریکا تلاش داشته است فضای فرهنگی این کشور را تغییر دهد و آلودگی های اخلاقی یکی از این موارد است؛ به گونه ای که امریکا تلاش داشته است با ابزارهایی مانند سینما، موسیقی و برخی اشتغالات کاذب، علاوه بر سلطه سیاسی، فرهنگ غربی و همچنین مصرفی خود را نیز در افغانستان مسلط نماید.

گسترش تروریسم در سطح منطقه

با توجه به حضور گسترده القاعده در سطح منطقه می توان مدعی شد جنگی که پس از سال 2001  میلادی علیه تروریسم آغاز شد، نه تنها برای افغانستان و منطقه نتایج مثبتی ببار نیاورد، بلکه تأثیرات منفی آن تا آفریقا و نقاط دیگر جهان گسترش یافته است. در واقع در حالی که قبل از اشغال افغانستان، نیروهای القاعده عمدتا در افغانستان حضور داشتند، حمله امریکا در این کشور نه تنها شکست تروریسم و سرکوب القاعده را به همراه نداشت، بلکه گسترش آن در دیگر کشورهای منطقه مانند عراق، یمن، پاکستان، برخی کشورهای افریقایی مسلمان و اخیرا سوریه را به همراه داشته است.

این امر را می توان در فعالیت های گسترده تروریستی در کشورهای مانند عراق، یمن، نیجریه و کشورهای دیگر مشاهده کرد که توسط نیروهای القاعده اجرا می شود. در بررسی این امر می توان بیان داشت امریکا با اتخاذ سیاست هایی بدون توجه به وضعیت فرهنگی و اجتماعی افغانستان، نه تنها موفق به سرکوب تروریسم نشد بلکه با مداخله در افغانستان و دیگر کشورهای منطقه زمینه را برای توسعه فعالیت گروه های تروریستی در کشورهای منطقه فراهم کرده است.

آمار تلفات اشغال افغاستان

 حمله امریکا به افغانستان علاوه بر پیامدهای امنیتی برای افغانستان و امریکا و همچنین کشورهای منطقه، با پیامدها و هزینه های اقتصادی و به خصوص تلفات نیروی انسانی برای امریکا نیز همراه بوده است؛ به گونه ای که می توان حمله به افغانستان را یک شکست برای دولت امریکا توصیف کرد.

طبق گزارشات منتشر شده توسط وزارت دفاع امریکا، از زمان حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001، تاکنون حداقل 2276 سرباز آمریکایی در این جنگ کشته شدهاند.

اما به طور کلی باید خاطر نشان ساخت شمار تلفات نیروهای امنیتی افغانستان و نظامیان خارجی از آغاز حمله آمریکا به این کشور بیش از 13 هزارنفر اعلام شده است.

 " در این رابطه عمر داود زی" سرپرست وزارت کشور افغانستان گفته است: در ده سالگذشته بیش از ده هزارنیروی امنیتی افغان در افغانستان کشته شدند. شمار تلفات نیروهای خارجی در افغانستان نیز در این مدت بیش از سه هزارنفر اعلام شده است.

همچنین علاوه بر کشته شدن نظامیان افغان و امریکایی، براساس گزارش سازمان ملل متحد، ازسال 2007 میلادی تاکنون بیش از 14700 غیرنظامی براثر خشونتهای این کشور جان باختند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار