در هم‌اندیشی ستاد برگزاری مراسم و مناسبت‌های دفاع مقدس مطرح شد

الگوگیری از دفاع مقدس در سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی/ تدوین تقویم کنگره‌های شهدا تا سال ۱۴۰۰

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس الگویی برای تمام عرصه‌های زندگی است؛ به نحوی که حتی می‌توان در آن سبک زندگی و "اقتصاد مقاومتی" را نیز فرا گرفت.
کد خبر: ۴۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱ - 22February 2015

الگوگیری از دفاع مقدس در سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی/ تدوین تقویم کنگره‌های شهدا تا سال ۱۴۰۰

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، دومین جلسه هماندیشی ستاد برگزاری مراسم و مناسبتهای دفاع مقدس در سال ۹۴ با حضور امیر سرتیپ محمدحسن نامی جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، سرهنگ پاسدار سید مجید هاشمی دانا معاون تبلیغات، روابط عمومی و امور بینالملل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، نمایندگان کشوری و لشکری دستگاهها و نهادهای مختلف برگزار شد.

امیر نامی در ابتدای این جلسه با اشاره به راهپیمایی ۲۲ بهمن ۹۳، گفت: امسال بر اساس ارزیابیهایی که صورت گرفت بین ۲۲ درصد تا ۴۲ درصد نسبت به سال گذشته مردم حضور بیشتری در راهپیمایی ۲۲ بهمن داشتند، لذا جای آن دارد از همه مردم انقلابی کشورمان به دلیل این حضور حماسی تقدیر و تشکر به عمل آوریم.

وی در ادامه با بیان اینکه در برخی کشورها آموزشهای اجتماعی و فردی را از سنین قبل از دبستان آغاز میکنند، اظهار داشت: ارائه آموزشهای اجتماعی و فردی به کودکان به دلیل این است که شخصیت آینده افراد را از همان سنین کودکی برای سازندگی کشورشان بسازند، لذا چنین موضوعی نیز باید در کشور ما در بحث انتقال فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس مورد توجه قرار گیرد.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ادامه داد: از این رو آموزش و پرورش بهترین دوران برنامهریزی جهت تربیت انسانهایی است که میتوانند ارزشها و فرهنگ دفاع مقدس را پاس بدارند، زیرا در دوران آموزش عالی، کمتر میتوان بر ذهن جوانان تأثیر گذاشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش اصناف در دوران دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: نقش اصناف در دفاع مقدس بهواسطه وجود ۱۳۸ اتحادیه صنفی، نقشی مهم است، زیرا مردم در جنگ تحمیلی نشان دادند انقلاب خود را دوست دارند و برای ایفای نقش خود، بارسنگینی را تحمل کردند.

امیر نامی در ادامه عنوان کرد: برابر آمارهای موجود بیش از ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار نفر طی مدت دو سال از اسفند ۹۱ تا اسفند ۹۲ از مناطق عملیاتی دفاع مقدس توسط آحاد مختلف مردم بازدید به عمل آوردهاند که از این میزان ۹ درصد را زائران کشورهای منطقه، آمریکا و اروپا تشکیل میدهند.

* مردم بسیاری از عملیاتها را نمیشناسند

سرهنگ سید مجید هاشمی دانا معاون تبلیغات، روابط عمومی و امور بینالملل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس نیز در این جلسه تأکید کرد: در بیان و انتقال ارزشها و مفاهیم متعالی دفاع مقدس نباید فقط به هفته دفاع مقدس و سوم خرداد محدود شویم؛ بلکه عملیاتهای متعددی داریم که هنوز به آنها نپرداختهایم؛ لذا این ستاد تشکیل شده تا برای مناسبتهای کل سال برنامهریزی کند.

وی افزود: عملیاتهای متعددی داریم که در ذهن مردم، بعضا از این عملیاتها هیچ عنوانی وجود ندارد و حتی برخیها شهدای شاخص را هم نمیشناسند که این نشان میدهد هنوز نتوانستهایم بهصورت متمرکز در شناساندن ارزشهای دفاع مقدس فعالیت خوبی داشته باشیم.   

هاشمی دانا ادامه داد: البته این امکان را هم نداریم که بتوانیم برای تمام عملیاتها در طول سال برنامههایی را اجرا کنیم؛ لذا هر سال تعدادی از این عملیاتها را تعیین میکنیم تا بلکه بتوانیم با یک برنامهریزی منسجم، اثرگذاری ارزشهای دفاع مقدس را در جامعه افزایش دهیم.   

* ضرورت تشکیل کمیته رسانهای و فضای مجازی

در ادامه جلسه، مظفر از معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش هم در سخنانی اظهار داشت: امروز عموم جوانان بیشترین وقت خود را در استفاده از بازیهای رایانهای و اینترنت میگذرانند؛ لذا به نظر میرسد نیاز به کمیته رسانهای و فضای مجازی داریم تا برنامههای فرهنگی، هنری و مستند را در رسانهها و فضای مجازی با هدف استفاده عموم جوانان طراحی کند.     

* تقویت نقش مردم در برنامههای مرتبط با دفاع مقدس

حجتالاسلام هاشمی از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی نیز در سخنانی بیان داشت: در اجرای تمام برنامهها باید مشارکت مردمی را لحاظ کنیم؛ بنابراین ضرورتی ندارد بخواهیم در اینگونه جلسات روی تک تک برنامهها بحث کنیم؛ زیرا بررسی برنامهها باید در کمیتههایی که تشکیل میشود، صورت گیرد.

* شناسایی سه هزار شهید اصناف

نادری مدیر فرهنگی اتاق اصناف ایران هم با اشاره به اینکه اصناف در دوران دفاع مقدس نقش بسزایی داشتند، عنوان کرد: اتاق اصناف با همکاری سازمان بسیج اصناف کشور، با شعار«هر مغازه یک سنگر» کنگره شهدای اصناف را برگزار کردند که طی آن سه هزار شهید اصناف مورد شناسایی قرار گرفتند.

* ضرورت عبور از جنبه شعاری به شعوری

الفتی از مسئولان وزارت ارشاد نیز در سخنانی گفت: امروز نسل سوم و چهارم عظمت سوم خرداد را نمیدانند و تا وقتی از جنبه شعاری به شعوری عبور نکنیم نمیتوانیم بزرگی کاری که رزمندگان طی دوران دفاع مقدس انجام دادند را به نسلهای آتی منتقل سازیم.

* استفاده از تمامی فرصتها در ترویج فرهنگ دفاع مقدس

علیرضا ظریفیان یگانه مدیر کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع هم با بیان اینکه باید از فرصتها نهایت استفاده را در ترویج فرهنگ دفاع مقدس ببریم، گفت: باید رویکرد غالب ما در سال آینده این باشد که از هر فرصتی در ترویج فرهنگ دفاع مقدس تلاش کنیم؛ لذا با این رویکرد میتوانیم بهعنوان مثال در افتتاح هر پروژهای نام شهدا را برای آن انتخاب کنیم.

* برگزاری هفت کنگره شهدای استانی و قشری

سردار احمد حقطلب رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه و بسیج نیز با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ عملیات بزرگ و کوچک داریم که به آنها پرداخته نمیشود، عنوان کرد: در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در مجموع برای امسال و سال آینده چهار کنگره شهدای استانی و سه کنگره شهدای قشری که شامل کنگره شهدای دانشجویان، هنرمندان و معلمین تربیتی در آموزش و پرورش میشود را برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: البته تا سال ۱۴۰۰ برنامهریزی شده که کدام استانها و در چه تاریخی یادوارههای شهدا را برگزار کنند.

* ضرورت تشکیل کمیته هدایت افکار عمومی

انسانی از مسئولان وزارت علوم نیز گفت: بخش قابل توجهی از جامعه مورد مخاطب ما قرار نمیگیرد، به همین خاطر تأثیرگذاری بر روی آنها نداریم؛ لذا میبایست کمیته هدایت افکار عمومی را با استفاده از متخصصان جنگ نرم شکل بگیرد و نتایج آن هم در اختیار سایر دستگاهها قرار گیرد.

* احداث بناهای یاد بود دفاع مقدس در ایستگاههای راه آهن

عباسزاده نماینده شرکت راه آهن هم اظهار داشت: شرکت راهآهن چهار برنامه در راستای ترویج فرهنگ دفاع مقدس تدوین کرده که عبارتند از نمایشگاه دایمی دفاع مقدس در ایستگاههای راه آهن، احداث بناهای یاد بود دفاع مقدس در ایستگاههای راه آهن، استفاده از پتانسیل قطارها برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس و تدوین نقش راه آهن در دفاع مقدس.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار