دبیر سومین دوره اعطای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون:

مراسم اعطای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون هفتم اسفند برگزار می‌شود/ بازسازی بیمارستان‌های صحرایی دفاع مقدس

سومین جایزه ملی شهید دکتر رهنمون هفتم اسفند با معرفی 14 نفر از واجدان شرایط خانواده جامعه پزشکی در محل بیمارستان صحرایی امام حسین ع اهواز برگزار می شود.
کد خبر: ۴۱۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴ - 23February 2015

مراسم اعطای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون هفتم اسفند برگزار می‌شود/ بازسازی بیمارستان‌های صحرایی دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس سردار عراقی زاده دبیر سومین دوره اعطای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون صبح امروز در نشستی خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه نیاز به ترویج فرهنگ ایثارگری پزشکارن در دوران دفاع مقدس وجود دارد گفت: آنچه اکنون در فضای جامعه پزشکی کشور عنوان می شود درس هایی مانند گرفتن زیرمیزی، دریافت های گزاف و غیر متعارف و تخلفات پزشکان در تحول نظام سلامت است اما چنانچه به 30 سال قبل بازگردیم و بخواهیم جامعه پزشکی آن مقطع زمانی را برگزار کنیم می بینیم پزشکان همانند سایر اقشار جامعه به صورت داوطلبانه در مناطق جنگی حضور پیدا می کردند و در این راه بعضا به شهادت می رسیدند و یا مجروح می شدند.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس هزاران نفر از پزشکان پرستاران و امدادگران به دلیل نبود پزشکان مجربی در خطوط مختلف جبهه ها حضور می یافتند و به صورتی داوطلبانه در طول 1400 کیلومتر مرز مشترک کشورمان با عراق و پست های امدادی ، اورژانس های بیمارستانی پست های اورژانس در مناطق جنگی و بیمارستان های صحرایی حضور می یافتند و ایثارگرانه در خدمت عموم رزمندگان قرار داشتند.

دکتر عراقی زاده ادامه داد: البته پس از پایان جنگ همان روحیه ایثارگری دوران دفاع مقدس نزد اغلب پزشکان وجود داردکه نمونه های آن را ما در حضور داوطلبانه اعضای جامعه پزشکی در بحران ها و حوادث غیر مترقبه مانند زلزله بم، رودبار و آذربایجان می بینیم که اینها همگی از دستاوردهای دفاع مقدس محسوب می شود.

وی در خصوص دیگر دستاوردهای بهداری دوران دفاع مقدس بیان داشت: در طول دوران دفاع مقدس 500 هزار جانباز و مجروح از جبهه ها به منازل خود بازگشتند که برخی از آنها همانند جانبازان شیمیایی هیچ دانشی در دانشگاه های علوم پزشکی  برای درمان این عزیزان وجود نداشت. ولی به واسطه روحیه حماسه و ایثارگری که نزد پزشکان دوران دفاع مقدس وجود داشت توانستند بسیاری از این جانبازان را تحت درمان قرار دهند.

معاون بهداری کل سپاه ادامه داد: اکنون پزشکان کشورمان به واسطه تجربیاتی که از دوران دفاع مقدس کسب کرده اند توانایی بسیاری در درمان اغلب جانبازان کشورمان دارند؛ علاوه بر این بخاطر همان روحیه تعداد زیادی از اعضای جامعه پزشکی کشورمان به ما مراجعه می کنند تا برای درمان مجروحان به عراق و سوریه اعزام شوند. اما چون در حال حاضر نیازی به اعزام وجود ندارد در این رابطه اقدامی انجام نداده ایم.

دبیر سومین دوره اهدای جایزه شهید رهنمون درباره اهداف اعطای این جایزه اظهار داشت: گسترش ارزش های دینی و انقلابی در نطام سلامت کشور معرفی الگوهای اخلاق پزشکی، تجلیل از مقام شامخ شهدا، تجلیل و تکریم از جایگاه ایثار و شهادت، پاسداشت تلاش های ایثارگرانه در ارائه خدمات بهداشتی درمانی به مردم مستضعف و نهضت های بیداری اسلامی و پاسداشت اقدامات تحول آفرین در جنبش نرم افزاری و جهاد علمی اهدافی هستند که برای این موضوع پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود 4 هزار شهید جامعه پزشکی دوران دفاع مقدس شناسایی شده اند بیان داشت: در سال 91 این جایزه به 4 شهید جامعه پزشکی اهدا شد و در سال 92 به 10 خانواده شهید و ایثارگر دفاع مقدس تقدیم شد که امسال پیش بینی شده به 14 خانواده از جمله 3 نفر فرهیخته پزشکی دوران دفاع مقدس 3 نفر پزشک 3 دانشجو یک نفر از فرماندهان بهداری دفاع مقدس و 3 نفر از امدادگران و پرستاران و یک نفر از پزشکان بیداری نهضت اسلامی اهدا شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از جمع 4 هزار شهید جامعه پزشکی دوران دفاع مقدس 44 نفر پزشک بودند عنوان کرد: امسال طبق هماهنگی های به عمل آمده همسر و دختر شهید رهنمون نیز در این مراسم حضور خواهند داشت.

دبیر سومین دوره اعطای جایزه شهید دکتررهنمون یادآور شد: این جایزه به کسانی تعلق می گیرد که توسط هیات امنای جایزه ملی شهید رهنمون که با حضور رییس ستاد کل نیروهای مسلح رییس فرهنگ سرای علوم نمایندگان مجلس وزیر بهداشت و برخی از معاونین این وزارت خانه رییس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح و رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی به دبیری بهداری کل سپاه تعیین و معرفی شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هشتم اسفند سالروز بمباران شیمیایی بیمارستان حضرت زهرا (س) (تنها بیمارستان شیمیایی شده در طول تاریخ) است، بیان داشت: اکنون پزشکان بسیجی برای حضور داوطلبانه در حوادث و بحران های غیر مترقبه در یکصد تیم سازماندهی شده است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه سردار فیروزآبادی اخیرا به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ماموریت داده تا همه بیمارستان های دفاع مقدس را جهت بهره برداری به عنوان موزه بازسازی کند گفت: در حال حاضر برای بازسازی بیمارستان صحرایی امام علی (ع) و خاتم الانبیا که محل شهادت شهید رهنمون است اهتمام جدی وجود دارد. به نحوی که برای امسال بیمارستان صحرایی امام علی (ع) به عنوان موزه آماده بازدید کاروان های راهیان نور قرار دارد.

انتهای پیام/ ر.م

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار