عزیزالله حاجی مشهدی:

نگارش فیلمنامه در مورد زندگی ائمه (ع) باید توسط بهترین نویسنده ها انجام شود

قبل از اینکه از سینماگرانمان بپرسیم که چرا در این باره کار نکرده اند باید از محققان و پژوهشگرانمان بپرسیم که چرا در این زمینه به اندازه کافی کتاب تولید نکرده اند؟
کد خبر: ۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۳ - 12June 2013

نگارش فیلمنامه در مورد زندگی ائمه (ع) باید توسط بهترین نویسنده ها انجام شود

عزیزالله حاجی مشهدی در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: در مورد امام حسین (ع) یک فیلم جدی و مهم کار شده به نام روزواقعه که نویسندگی آن را بهرام بیضایی برعهده داشته و کارگردانی آن را شهرام اسدی که آن هم درباره حوادث کربلا است و ربطی به تولد و کودکی امام حسین (ع) ندارد. تلویزیون هرسال به مناسبت تولد این دو بزرگواربه پخش یک سری برنامه گزارشی اکتفا کرده و کار جدی و مهمی در زمینه تولد و کودکی این دو بزرگوار انجام نداده است.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران افزود: زندگی این دو بزرگوار از بدو تولد تا زمان شهادت به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی آن دوران و خانواده ایشان دارای فراز و فرودهای بسیارزیادی بوده و بافت دراماتیک لازم برای تبدیل شدن به فیلم را دارد.

.وی ادامه داد: نویسنده ای که قرار است زندگی این دو بزرگوار را به فیلمنامه تبدیل کند باید هم به سینما اشراف کامل داشته باشد وهم به تاریخ زندگی اجتماعی و سیاسی ایشان، تا بتواند فیلمنامه ای بسیار خوب و جذاب را ارائه دهد. باید توجه داشت که نگارش فیلمنامه در مورد زندگی ائمه کار هر کسی نیست و این مهم را باید به دست بهترین های موجود سپرد.

مدرس دانشکده سینما تصریح کرد: علت اینکه کارگردانها و نویسنده های ما به سمت این موضوع نمی روند شاید این باشد که منابع و مستندات کافی در این زمینه کم است و ما درباره تولد و کودکی این دو بزرگواراطلاعات و دانش کافی نداریم. اطلاعات ما در زمینه این دو بزرگوار خلاصه می شود به شنیدن این قصه که امام حسین (ع) وامام حسن (ع) در زمانی که حضرت علی (ع) مشغول خواندن نماز بوده از شانه های ایشان بالا رفته و حضرت علی (ع) برای اینکه ملاحظه این دو را بکند نمازش را کمی طول داده است.  

مشاور فیلمنامه "دلخون" افزود: قبل از اینکه از سینماگرانمان بپرسیم که چرا دراین باره کار نکرده اند باید از محققان و پژوهشگرانمان بپرسیم که چرا در این زمینه به اندازه کافی کتاب تولید نکرده اند؟ با توجه به گذشت سی و چند سال از انقلاب چرا منابع کتبی ما در زمینه کودکی این دو بزرگوار این قدر کم است. بدیهی است که اگر منابع کافی در این زمینه به وجود بیاید زمینه تولید آثار تصویری هم به تدریج به وجود می آید.

عزیزالله حاجی مشهدی گفت: اهمیت کودکی امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) از این جهت است که ایشان در دامان کسانی چون حضرت محمد (ص)و فاطمه زهرا (س) و حضرت علی(ع)  بزرگ شده و بهترین فضیلت ها مثل احسان ، نیکی ، برابری ، انفاق ، عدالت و.... را از ایشان یاد گرفته اند ، ما با بررسی دوران کودکی ایشان به تاثیر بسیار مهم نقش مثبت دین در تربیت درست کودک پی می بریم .

وی تاکید کرد: پرداختن به زندگی ائمه در قالب فیلم وسریال همیشه بحث برانگیز بوده و موافقان و مخالفان جدی خود را داشته است، بنابراین اگر قرار است کاری در این زمینه صورت بگیرد باید این کار را به کارگردان متخصص و با تجربه ای سپرد که امتحانش را در زمینه تولید فیلم پس داده باشد وهمچنین برادری و دوستی اش را با ائمه ثابت کرده باشد. آقای مجید مجیدی نمونه خوبی در این زمینه هستند که در حال حاضر کارگردانی فیلم حضرت محمد(ص) را انجام می دهنداما مگر ما چند کارگردان مثل آقای مجیدی داریم؟

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار