استاد حوزه و پیشکسوت دفاع مقدس در قم:

ضرورت پاسخ به شبهات جنگ در کتب دفاع مقدس

استاد حوزه علمیه و پیشکسوت دفاع مقدس گفت: نویسندگان حوزوی باید کتاب هایی را با موضوع دفاع مقدس تالیف کنند و در آنها به سؤالات و شبهات این عرصه پاسخ دهد.
کد خبر: ۴۱۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵ - 25February 2015

ضرورت پاسخ به شبهات جنگ در کتب دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از قم، آیت الله احمد عابدی در اولین سمینار علمی فرهنگ جهاد با موضوع "مسائل مورد ابتلاء نظام اسلامی در حوزه فرهنگ جهاد" پرداخت و گفت: در اهمیت موضوع جهاد، همین بس که در قرآن کریم 600 آیه درباره این موضوع بحث شده؛ در حالیکه درباره مباحث فقهی که کرسی های درس در حوزه متعلق به آن می باشد، 500 آیه آمده است.

وی ابراز داشت: قرآن کریم به اسب جنگی قسم می خورد که نشان دهنده اهمیت و اهتمام قرآن به مسئله جهاد است.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: یکی از مباحثی که باید درباره آن به تحقیق و بررسی پرداخت، جنگ های آینده است که به چه نحو انجام خواهد شد؛ جنگ بر روی روان، فکر و اندیشه مردم، از جمله مباحثی است که در جنگ های آینده انجام خواهد شد و بسیار تأثیرگذار است.

آیت الله عابدی به مسائل مورد ابتلاء نظام اسلامی در حوزه فرهنگ جهاد اشاره کرد و گفت: امروز سوالاتی مطرح است که باید حوزویان به آن پرداخته و برای آن پاسخ داشته باشند از جمله اینکه آیا لفظ "جنگ" در غیر جنگ نظامی درست است و آیا در حوزه فرهنگ، سیاست، اقتصاد و ... جنگ داریم یا خیر؟

دارنده نشان فتح جمهوری اسلامی در ادامه ابراز کرد: پرسش هایی مانند آیا کشته شدن در آن حکم شهید را دارد؟ یا مبانی جنگ و دفاع در اسلام چه چیزهایی است؟ نقش آموزه های دینی در جهاد چه مقدار است؟ یا دفاع مشروع به چه معناست؟ حد خشونت در جنگ به چه مقدار است؟ آیا کم بودن عِده و عُده مجوز ترک جهاد می شود یا خیر؟ و سوالاتی از این قبیل که حوزویان باید به آن پرداخته و پاسخ های مناسبی را ارائه نمایند.

وی با اشاره به این که کتاب های نوشته شده درباره جهاد کافی نیست، اظهار داشت: فقه الجهاد قرضاوی، نام کتابی است که داعش به آن استناد کرده و از آن تأثیر می پذیرد.

این استاد حوزه در پایان تأکید کرد: شیعه نیز باید کتاب هایی را به رشته تحریر در بیاورد تا در این موضوع تأثیرگذار بوده و به سوالات و شبهات پاسخ دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار