هم رزم امام موسی صدر در گفت و گو با دفاع پرس مطرح کرد/

فتوای تاریخی امام موسی صدر و تحریم معامله با رژیم صهیونیستی/ سخنرانی صدر در کلیسای مسیحیان

امام موسی صدر زمانی که به لبنان رفتند سرپرست شیعیان آنجا شدند و دامنه فعالیتشان گسترده بود و در انجا با جمعیت کم سواد محروم و فقری روبرو بودند و آن ها را گرد هم آوردند..
کد خبر: ۴۱۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۵ - 28February 2015

فتوای تاریخی امام موسی صدر و تحریم معامله با رژیم صهیونیستی/ سخنرانی صدر در کلیسای مسیحیان

گروه بین الملل دفاع پرس: غلامرضا امامی نویسنده و مترجم ادبیات عرب و نویسنده حوزه ادبیات مقاومت اسلامی فلسطین است که آثار متعددی در این زمینه دارد.وی از آشنایان امام موسی صدر است که از نزدیک با این عالم مجاهد برخورد داشته و خاطراتی از امام موسی صدر دارد.«سرو سبز» (سیرهٔ صدر) (روایتی قصهگونه و مستند از زندگی امام موسی صدر) و ترجمهٔ کتاب «روایت و سفر جاسوس سیا به ایران پس از انقلاب» از جمله آثار این نویسنده است.

***ذکر خیر امام صدر میان همه اقلیت ها و طوایف لبنانی بود

***اقامه نماز و ایراد سخنرانی در کلیسا برای ایجاد وحدت میان مسلمانان و مسیحیان

***امام موسی صدر شیعیان لبنان را از فقر فرهنگی و نظامی نجات داد

***رفتار امام صدر با دشمنانش و درشتی آنها سعه صدر بود

***مشکل فلسطین مسئله سران عرب است

 

خبرنگار بین الملل دفاع پرس برای آشنایی با ویژگی های امام موسی صدر و اقدامات وی در حوزه جهان اسلام با یکی از نزدیکان و هم رزمان وی به گفت و گو پرداخته است.

دفاع پرس: از دیدارتان با امام موسی صدر و مهمترین ویژگی های ایشان بگویید؟

من از طرف خاندان مادری هاشمی طباطبایی از قم نسبت دارم بنابراین با نام امام موسی صدر و خاندان ایشان از نوجوانی آشنا بودم .توفیق دیدارایشان را در سفری از لبنان که وی به قم آمده بود برای نخستین بار داشتم.از سوی دیگر هر بار که پیش می آمد به لبنان می رفتم ذکر خیر ایشان در میان همه طوایف لبنان اعم از شیعه و سنی و مسیحی می شنیدم .

برای نخستین بار در قم ایشان را دیدم یک سید بلند بالا با چشمانی سبز و موهای بور خلیق و مهربان به نام سید امام موسی صدر.در آن دوران امام موسی صدر قبل از عزیمت به لبنان در مجله مکتب اسلام مقالاتی در حوزه اقتصاد اسلامی می نوشتند همچنین در رشته اقتصاد و در دانشکده حقوق تحصیل می کردند در آن دوران برای عده ای عجیب بود که یک روحانی از قم در دانشکده حقوق تهران تحصیل کند.

علاوه براین بعد از شکست حکومت ملی زنده یاد مصدق نهضت مقاومت ملی تشکیل شد که امام موسی صدر در آن نهضت ایشان فعال بوده و با رهبران نهضت ملی نزدیک بودند.

پدر ایشان سید صدر الدین صدر از مراجع بزرگ شیعه در قم است که سال ها قبل ازتولد امام موسی صدر از لبنان به ایران مهاجرت کرده بودند.

 

امام موسی صدر زمانی که به لبنان رفتند سرپرست شیعیان آنجا شدند و دامنه فعالیتشان گسترده بود و در انجا با جمعیت کم سواد محروم و فقری روبرو بودند و آن ها را گرد هم آوردند و آنها را از نظر مادی نظامی در نبرد با اسراییل و از نظر فرهنگی ارتقا دادند.

دفاع پرس: مهمترین ویژگی های امام موسی صدر چه بود؟

زمانی از سوریه به لبنان می رفتم افسر مسیحی در مرز از من سوال کرد آیا امام موسی صدر را می شناسی در آن زمان به دلایل امنیتی و دشمنی که ساواک با ایشان داشت گفتم اسم ایشان را شنیده ام اما او در جواب من گفت مگر می شه انسانی ایرانی باشه مسلمان باشه و انسان بزرگی مثل امام موسی صدر را نشناسد ایشان مفخر ماست . تا زمانی که ایشان بودند بین مسیحی ها اهل تسنن و شیعیان اختلافی نبود او در کلیسا سخنرانی می کرد و پیوند محکمی با برادران اهل تسنن داشتند.

با فقدان ایشان و ربودن امام موسی توسط قذافی زمینه ای برای ایجاد تفرقه در لبنان فراهم آمد.مهمترین صفت امام موسی صدر که جاذب بود مهربانی ایشان و شرح صدرشان بود . ریاست وی بر مجلس شیعیان لبنان برازنده صدر بود و افتخاری برای مجلس و وجود ایشان و سعه صدر وی یاد آور این کلام پیامبر (ص) بود که فرمودند زمینه ریاست و رهبری داشتن سعه صدر است.

 

دفاع پرس: نقش امام موسی صدر در ایجاد وحدت میان شیعیان لبنان و فلسطین ها چگونه بود؟

جنوب لبنان از دیر باز تاکنون مرکز طوایف شیعه بوده و در زمان درگیری میان لبنان و اسراییل رژیم صهیونیستی تلاش می کرد فلسطینی ها که میزبان شیعیان لبنان بودند را تحریک کند و در این تحریکات از 2 سو وارد شدند.

شیعیان در جنوب لبنان در آن زمان تنباکو تولید می کردند و رژیم صهیونیستی به مبلغ گزافی آن را خریداری می کرد تا از این طریق آنها در برابر فلسطینی ها قرار بگیرند امام موسی صدر با فتوای تاریخی خود معامله با اسراییل را حرام اعلام کرد و توطئه صهیونیست ها را نقش بر آب کرد.

در درگیری های لبنان که به دست عوامل رژیم صهیونیستی بوجود آمد و بر فلسطینی ها نیز سخت گرفته می شد و رویارویی مسلحانه میان آنها رخ داد امام موسی صدر شیعیان را به کمک فلسطینی ها و در کنار آنها فرستاد و این در حالی بود که در میان آنها تندروهایی بودند که به رهبری امام موسی صدر اعتقادی نداشتند.

امام موسی صدر با مهربانی و سعه صدر با دشمنانش برخورد می کرد و در مدت حضورش در سوریه و لبنان سخنان درشتی که درباره وی می گفتند را با شکیبایی و مهربانی تحمل می کرد.

دوست امام موسی صدر در رابطه با نقش آفرینی امام موسی صدر در لبنان در زمینه وحدت و تقریب ادیان و مذاهب گفت: امام موسی صدر طلایه دار وحدت بود و بر خرد و محبت تکیه کرد و موثر واقع شد. شما میدانید جمعیت شیعه در لبنان پیش از امام موسی صدر بسیار مهجور بود، اما ایشان بر دانش تکیه کردند و شیعیان آن منطقه را به سلاح خرد و دانش مجهز نمود و محبتهای او هم کاری کرد که در عمل ثابت شود که میتوان ادیان و مذاهب را با این روش به هم نزدیک کرد.

امام موسی صدر ضمن آن که بر مواضع شیعی خود پایدار بود، اما اصراری بر عوض کردن دین و مذهب بقیه نداشت و همان روش مهربانانه بود که باعث شده بود مسیحیان و اهالی سنت علقه و وابستگی عجیبی به شخصیت ایشان پیدا کنند، چرا که «انسان» در نظر امام موسی صدر در جایگاه اول اهمیت قرار داشت و تمام انسانها واقعا محترم بودند.

دفاع پرس: آیا خاطره ای از امام موسی صدر دارید؟

در منطقه ای از لبنان مسلمانان از بستنی فروشی که مسیحی بود خرید نمی کردند و می گفتند نجس است اما  امام موسی صدر از دست یک بستنی فروش مسیحی خرید و خورد. بستنیای که نقل خوردنش تا مدتها میان مسیحیان و شیعیان آن منطقه گفته و شنیده میشد همچنین ایشان سخنرانی و نمازی  در کلیسا برای ایجاد وحدت ملی در لبنان اقامه کردند.

دفاع پرس: در حوزه ادبیات مقاومت فلسطین تا کنون چه آثاری را تالیف و ترجمه کردید؟

سال هاست که در رشته ادبیات فلسطین فعالیت می کنم و نسل جوان را با ادبیات مقاومت فلسطین آشنا می کنم اولین کتابی که از سال 51 نوشتم از غسان کنفانی نویسنده شهید مقاومت فلسطین بود که در 36 سالگی او و خواهر زاده اش توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسید و نام کتاب به نام قندیل کوچک برای کودکان و نوجوانان بود که توسط کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان بارها تجدید چاپ شده است.

اخیرا نیز مجموعه ای از قصه های غسان به ترتیب زمانی از نخستین قصه که در ایران و نیشابور بوده به نام قصه ها در 308 صفحه از عربی به فارسی ترجمه کردم که متضمن زندگی غسان کنفانی نویسنده مقاومت فلسطین است .

همچنین در زمینه تاریخچه ادبیات فلسطین و مقاومت سخنان و گفتارهایی درباره نقش مردم و هنرمندان غزه را گرد آوری و ترجمه کردم که یکی از آن آثار درباره دوست بزرگوارم شهید ناجل علی کاریکاتوریست فلسطینی که اوایل انقلاب در لندن به شهادت رسسیدند.

دفاع پرس: به نظر شما که سال ها در حوزه ادبیات مقاومت فلسطین فعالیت دارید مشکل اصلی قضیه فلسطین که تا امروز به طور کامل حل نشده چیست؟

مشکل فلسطین مسئله سران عرب است و سخن بزرگی که جمال عبد الناصر رهبر فقید مصر بیان کرد که راه آزادی فلسطین از کاخ سران عرب می گذرد. مصر از همسایگان فلسطین است که حتی اجازه کمک های انسانی برای غزه را نداد و یا کشورهای عربی که در کشورهایشان سفارت اسراییل را دایر کردند چگونه می توانند قضیه فلسطین را حل و فصل کنند در حالی که ابتدای هرجنگی باید سفارت های دشمن و طرف مقابل منحل شود حال آنکه کشورهای عربی این کار را نکردند.

باید ملت های مسلمان عرب و آزادگان جهان در کنار فلسطینی ها قرار بگیرند اما مشکل بزرگ اینجاست که حکومت های عربی هم دوش اسراییل هستند و بر فلسطینی ها سخت می گیرند.

اگر نسیم آزادی بوزدحکومت های مرتجع دست نشانده عربی سقوط کند و ملت های عرب طعم آزادی را بچشند خورشید آزادی بر سرزمین های اسلامی و ملت فلسطین طلوع می کند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

انتهای پیام/ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار