چهل‌سالگی سرو/ نگاهی به عملیات «فتح یک»؛

انهدام مراکز نظامی و اقتصادی دشمن در عمق ۱۵۰ کیلومتری خاک عراق + داده‌نما

عملیات «فتح یک» به انهدام مراکز نظامی و اقتصادی دشمن بعثی، در «کرکوک» واقع در عمق ۱۵۰ کیلومتری خاک عراق منجر شد.
کد خبر: ۴۲۰۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵ - 10October 2020

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سال ۱۳۶۲ بود که فرمان تشکیل قرارگاهی با هدف انجام عملیات‌های برون‌مرزی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صادر شد که به‌دلیل مصادف شدن تشکیل آن با ماه مبارک رمضان، آن را قرارگاه «رمضان» نامیدند.

«تشکیل تیپ‌های مرزی متشکل از پاسداران و نیرو‌های مبارز عراقی» یکی از وظایف قرارگاه «رمضان» بود که در این راستا، همکاری با معارضان کُرد عراقی به‌ویژه «اتحادیه میهنی کردستان عراق» به‌رهبری «جلال طالبانی»، در دستور کار این قرارگاه قرار گرفت.

با تشکیل قرارگاه «رمضان»، سلسله عملیات‌های «فتح» با هدف نفوذ و ضربه به عمق جبهه و خاک دشمن، طراحی شد که در این راستا، عملیات «فتح یک» در منطقه «کرکوک» عراق اجرا شد.

انهدام مراکز نظامی و اقتصادی دشمن در عمق ۱۵۰ کیلومتری خاک عراق + داده‌نما

شهر «کرکوک» در عمق ۱۵۰ کیلومتری خاک عراق، واقع در جبهه شمالی جبهه دشمن واقع شده بود و دسترسی به نقاط حساس آن، کاری فوق‌العاده سخت و مستلزم تدابیر علمی و نظامی بود؛ بنابراین با توجه به خطرناک و حساس بودن طرح، بزرگ‌ترین بستر همیاری نیرو‌های ایرانی و معارضان عراقی مهیّا شد تا آن‌که دو یگان از نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شمال و جنوب «کرکوک» نفوذ کرده و با استفاده از تمهیدات اتحادیه میهنی کردستان عراق، خسارات فراوانی را به تأسیسات اقتصادی و نظامی دشمن وارد ساختند.

عملیات «فتح یک» با رمز «یازینب (س)» در روز ۱۹ مهر سال ۱۳۶۵ آغاز شد که طی دو روز تأسیسات پالایشگاه کرکوک، واحد بهره‌برداری نفت شماره یک، نیروگاه حرارتی برق کرکوک، سه پایگاه موشکی زمین به هوا، تأسیسات تفکیک نفت و گاز «جمبور» در جنوب کرکوک، «جبل بور» و «شوار» منهدم و همزمان با آن مراکز استراق سمع و جاسوسی الکترونیکی و پارازیت دشمن در منطقه «سقزلی» از بین برده شد.

همچنین با اجرای آتش بر روی قرارگاه‌های سپاه یکم و لشکر هشتم عراق، این مراکز نظامی خسارات فراوانی دیدند و همچنین پادگان «دارامان» ارتش عراق به‌کلی ویران شد. از مهم‌ترین دستاوردهای عملیات «فتح یک» می‌توان به انهدام مقر سازمان امنیت عراق و عناصر ضدانقلاب سازمان منافقین خلق ایران اشاره کرد.

همچنین در این عملیات، دو پایگاه دشمن بر بلندی‌های «دوملان» به همراه تأسیسات نفتی «باباگرگر» در شمال غربی شهر «کرکوک»، ایستگاه راه‌آهن «کوره» در جنوب غربی کرکوک، مرکز ذخیره و پمپاژ نفت «کیوان» و یک فروند چرخبال دشمن منهدم و صد‌ها تن از نیروهای رزمی و حفاظتی آنان کشته و زخمی و ده‌ها تن نیز به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار