تجلیل از ناشران آثار برگزیده در اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه شهید غنی‌پور

مسئولان اجرایی چهاردهمین جشنواره شهید غنی‌پور در آخرین جلسه خود تصمیم گرفتند که از ناشران آثار برگزیده در اختتامیه این دوره تجلیل کنند.
کد خبر: ۴۲۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹ - 28February 2015

تجلیل از ناشران آثار برگزیده در اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه شهید غنی‌پور

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، داوران چهاردهمین جشنواره انتخاب کتاب سال شهید غنیپور 20 رمان برتر سال 92 را از نگاه خود معرفی کردند. دبیرخانه جشنواره حبیب با اعلام این خبر تأکید کرد: رمانهایی که پس از بررسی و مشورت داوران عضو شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه علیه السلام معرفی شده اند، لیست ما قبلِ نامزدهای نهاییِ این دوره از انتخاب کتاب سال هستند که اعلام می شوند.

از میان این بیست اثر، پنج رمان به مرحله نهایی راه یافتند که پس از بررسیهای انجام شده، یکاثر به عنوان کتاب سال شهید غنیپور در بخش رمان بزرگسال با موضوع آزاد انتخاب شده است. این اثر در روز دوشنبه، یازدهم اسفند ماه، معرفی خواهد شد.

داوران این بخش از جشنواره در ادامه برنامههای سال گذشته خود، تصمیم به معرفی آثاری گرفتند که علیرغم عدم توفیقشان در ورود به  جمع نامزدهای پایانی، واجد مؤلفههای خوبی برای مطالعه بودهاند. به همین دلیل داوران و دبیرخانه جشنواره ضمن نقد جدی بر برخی از این آثار، خواندن آن را به اهل مطالعه ادبیات و به خصوص رمانهای ایرانی توصیه میکند.

نویسندگان عضو شورای مسجد جوادالائمه(علیه السلام) با آگاهی از فضای روبه رشد ادبیات داستانی کشور، برخی کژتابیهای ادبی را هم طبیعت این اتفاق و مسیر رشد میدانند. چه بسا پارهای از کژتابیها در محتوا و پارهای هم در فرم قابل رؤیت است، اما همه اینها از نگاه داوران این جشنواره راه را به سوی ادبیاتی که انقلاب اسلامی ایران برایش جادهسازی میکند، میپویند.

در ادامه خبر دبیرخانه جشنواره آمده است: برخی از رمانها که در این لیست مشاهده میشود، علیرغم داشتن عنوان چاپ اول در شناسنامه کتاب، در سالهای گذشته توسط ناشران دیگری با همین نام منتشر شده بودند که پس از بررسیها کنار گذاشته شدند، اما چون جزء 20 کتاب با عنوان چاپ اول بودند، در این لیست به شمار آمدند.(شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه علیه السلام این رفتار حوزه نشر کشور را غیرحرفهای تلقی میکند. به نظر این شورا ضروری است کتابی که در سال های قبل توسط ناشری منتشر شده است، این مسیر را در شناسنامه کتاب اطلاعرسانی کند.)

در ادامه اسم 20 رمان برتر همراه ناشران خود میآید. ترتیب تقدم و تأخر آثار، به معنی اهمیت یا رتبهای نیست:

ـــ «ساعت گرگ و میش»: محمدرضا پورجعفری/ نشر میم قم.

ـــ «گذر از کوچه رندان»: فروزنده عدالت/ نشر قطره.

ـــ «سیروس در اعماق»: سیروس شمیسا/ نشر میترا.

ـــ «ماه گرفتهها»: شروین نادری/نشرآمه.

ـــ «تریو تهران»: رضیه انصاری/ نشر آگه.

ـــ «این وصلهها به من میچسبد»: احمد غلامی/ نشر نیلوفر.

ـــ «ابن الوقت»: یوسف انصاری/ نشر روزنه.

ـــ «تقاطع انقلاب و وصال»: میثم امیری/ نشر تارونه.

ـــ «بی ترسی»: محمد رضا کاتب/ نشرثالث.

ـــ «وقایع نگاریهای یک زندیق»: مصطفی جمشیدی/ نشر عصر داستان.

ـــ «آیدا میدود»: سمیه فرهمندیان/ نشر آموت.

ـــ «آنیش»: فریبا منتظر ظهور/ نشر به گفتار.

ـــ «تاریخ سری بهادران فرس قدیم»: سیروس شمیسا/ نشر میترا.

ـــ «بی مترسک»: علی غبیشاوی/ نگاه.

ـــ «زن درون آل پاچینو»: فرید حسینیان تهرانی/ نشر نیستان.

ـــ «دلواپسیها»: علی نوروزی/ نشر اقاقی.

ـــ «بعد از پایان»: فریبا وفی/ نشر مرکز.

ـــ «درد»: صادق کرمیار/ عصر داستان.

ـــ «ملکان عذاب»: ابوتراب خسروی/ نشرثالث.

ـــ «هست یا نیست»: سارا سالار/ نشر چشمه.

 آخرین تصمیمها در جلسه مسئولان اجرایی جشنواره: ناشران آثار برگزیده تقدیر میشوند

آخرین جلسه مسئولان اجرایی چهارهمین جشنواره شهید غنیپور در آخرین روز هفته گذشته تشکیل شد. در این جلسه تصمیماتی برای اجرای هرچه بهتر مراسم اختتامیه گرفته شد که از جمله آنها تقدیم لوح تقدیر به ناشرانی است که رمانهای برگزیده یا تقدیری را مؤسسه تحت مسئولیت ایشان منتشر کرده است.

در این مراسم ابتدا هر یک از عوامل اجرایی گزارش کار خود را در ماههای گذشته ارائه و سپس نظرات و پشنهادهای خود را مطرح کردند. برخی حاضران در جلسه خواستار تغییراتی در نحوه اجرا، تغییر مجری و قاری قران به منظور دور شدن از یکنواختی مراسم طی سالهای برگزاری شدند، اما این نظرها با استقبال روبه رو نشد. نهایتاً با نظر اکثریت غالب حاضران، اجرای مراسم به همان شکل و با همان قاری و با همان مجری تأیید شد؛ چرا که به نظر اکثر اعضای اجرایی مراسم، جذابیت و خاص بودن جشنواره در همین ثابت بودن مجری و قاری و دلایل آن است.

همه ساله قرائت قران مراسم به عهده دکتر علی فرخی است که به عنوان همرزم شهید غنیپور در آخرین لحظههای شهادت او در کنارش بوده است. همچنین مجری هر ساله مراسم، ناصر نادری از دوستان نزدیک شهید است. (شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه علیه السلام از زمان حیات زنده یاد امیرحسین فردی، ضمن تاکید بر ثابت بودن دبیر جشنواره سعی در کمترین تغییر در هر بخش از اجرا یا تصمیم گیری داشته است. مگر به حکم ضرورت.)

سپس محمد ناصری دبیر جشنواره چهاردهم شهید غنی پور با جمعبندی نظرات، ضمن تشکر از زحمات و پیشنهادهای اعضا، گفت: مطابق هر سال برای این مراسم یکدلانه سعی خواهیم کرد و سقف مسجد عامل وحدت ما است.

در پایان این جلسه، ضمن تعیین جوایز و اعلام خبری مبنی بر آماده شدنِ نشانِ ویژه جشنواره از طرف محمدعلی قربانی، مسئول دبیرخانه جشنواره، مقرر شد از ناشرانی که عامل انتشار آثار برگزیده یا تقدیری هستند، با لوح ویژه، قدردانی شود. همچنین مقرر شد ضمن دیدار با مادر شهید حبیب غنیپور، برای برگزاری مراسم از او رخصت گرفته شود.

مراسم پایانی جشنواره چهاردهم روز دوشنبه 11 اسفند ماه جاری پس از نماز مغرب و عشا در مسجد جوادالائمه(علیه السلام) برگزار میشود. شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه(علیه السلام) ضمن دعوت از همه نویسندگان و اهل قلم و ادبیات، حضور شرکتکنندگان را گرامی میدارد.

برابر اعلام دبیرخانه جشنواره، امسال ضمن اهدای تندیس جشنواره و نشان ویژه، مبلغ دو میلیون تومان به برگزیدگان و یکمیلیون تومان به تقدیرشدگان از طرف بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان اهدا میشود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار