دبیر جشنواره "باروت خیس" خبر داد

پنج بار صفحه فیسبوک "باروت خیس" را مسدود کردند/ از سازنده پهپاد "آر کیو 170" تقدیر می‌شود

مدعیان آزادی بیان در برخورد با جشنواره "باروت خیس" تاکنون حدود پنج بار صفحه "باروت خیس" در فیسبوک را مسدود کرده اند.
کد خبر: ۴۲۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱ - 01March 2015

پنج بار صفحه فیسبوک

به گزارش حماسه و جهاد دفاع پرس، سیدمحمد یاشار نادری، دبیر جشنواره بینالمللی باروت خیس در خصوص برگزاری این جشنواره مردمی گفت:موضوع جایزه بینالمللی باروت خیس از زمانی در ذهن بچههای انقلابی خطور کرد که جایزه سیاسی اسکار با تلاشهای میشل اوباما به فیلم سیاسی آرگو اهدا شد.

وی افزود: از همانجا بود که جرقه جایزه باروت خیس در ذهنها زده شد و احساس کردیم که در مقابله با این نوع برخوردها و رفتارها باید پاسخ در شأنی داده شود چون احساس کردیم که حوزه هنری و فرهنگی و حتی مجموعههای سیاسی نسبت به این اتفاق، خیلی واکنش جدی در آن سال نشان ندادند.

دبیر جشنواره باروت خیس ادامه داد: وقتی هالیوود که سالها شعار "هنر برای هنر" و "سیاست برای سیاست" را میدهد و تاکید دارد که سیاست هیچ ربطی به هنر ندارد، به یک باره جایزهای هنری را با تلاشهای همسر رئیس جمهور آمریکا که فردی سیاسی است به یک فیلم سیاسی و ضعیف ضدایرانی اهدا میکند، نشاندهنده آن است که جایزه اسکار و هالیوود وسیله ای در دستان مدیران کاخ سفید هستند و به نوعی تحت سلطه سیاستهای کاخ سفید قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه چنین حرکتی نشان داد که هنر در جامعه غرب استقلال ندارد، بیان داشت: بنابر این، اگر ما میخواستیم این را به دنیا ثابت کنیم که اسکار جایزهای سیاسی است، طبیعتاً باید هزینه زیادی انجام میدادیم اما با حرکتی که میشل اوباما انجام داد، خودش با دست خود این حقیقت را برای همه برملا کرد که اسکار جایزهای سیاسی است بدین ترتیب بود که جشنواره بینالمللی باروت خیس با هدف پردهبرداری از جایزه سیاسی اسکار آغاز به کار کرد.

جایزه سال گذشته برای سفارت سوئیس ارسال شد

نادری درباره دریافت کنندگان این جایزه در سال های گذشته جایزه سالهای گذشته و چگونگی اعطای آن بیان داشت:در اختتامیه سال اول جشنواره مردمی باروت خیس، بواسطه تلاش های «میشل اوباما» در اعطای جایزه اسکار به فیلم «آرگو»، وی را به عنوان فردی که مستحق جایزه باروت خیس است انتخاب کردیم.

وی عنوان کرد: در همان سال از سفیر سوئیس که حافظ منافع امریکا در ایران است خواستیم که در این مراسم شرکت کند و جایزه را به «میشل اوباما» برساند که البته وی در این اختتامیه شرکت نکرد لذا این تندیس توسط پدر شهید احمدی روشن به نماینده پست جمهوری اسلامی تحویل داده شد و شرکت پست هم آن را تحویل سفارت سوئیس داد.

دبیر جشنواره باروت خیس با بیان اینکه سال دوم به این نتیجه رسیدیم که این جشنواره انقلابی باید یک عقبه مردمی هم داشته باشد، اظهار داشت: از همین رو در سال دوم برنامهریزی کرده و یک نظر سنجی در سطح کشور اتفاق افتاد و با استفاده از فضای مجازی کاندیداهای دومین جشنواره بینالمللی "باروت خیس" به مردم معرفی شدند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مردم از میان شش کاندیدا، «کارینا کرونبرگ» و «کاترین اشتون» را به عنوان نامزدهای نهایی انتخاب کرده و این جایزه به صورت مشترک به این دو شخص اهدا شد، ادامه داد: علت این انتخاب هم این بود که این افراد به بهانه روابط دیپلماتیک وارد جمهوری اسلامی شده و به بهانه روابط دیپلماتیک ملاقاتهایی پنهانی را با فعالان فتنه داشتند که دیدار با «جعفر پناهی» و «نسرین ستوده» از جمله آنها بود.

بی پاسخ ماندن نامه ارسالی دبیرخانه جشنواره به وزارت ارشاد

نادری با بیان اینکه این جایزه توسط جریان دانشجویی به سفارتخانههای مربوطه تحویل داده شد، عنوان کرد:امسال که سال سوم این جشنواره است در اولین اقدامی که صورت گرفت، از وزیر ارشاد خواستیم به عنوان متولی جامعه هنری و فرهنگی، پاسخ جدی به اهانتهایی که به مقدسات ادیان و مسلمانان میشود، بدهد لذا پیشنهاد کردیمبخشی از قسمت تشریفاتی جشنواره فیلم فجر را به جایزه باروت خیس اختصاص دهد.

وی افزود: اما متأسفانه علی رغم پیگیریهایی که شد و پس از گذشت یک ماه از ارسال این نامه به وزارت ارشاد، پاسخی از سوی وزیر داده نشد و این درخواست جوانان انقلابی مورد بیمهری قرار گرفته است ولی مردم بر خلاف وزارت ارشاد با حضور در انتخاباتی مردمی که در حاشیه ۲۲ بهمن برگزار شد، با مشارکت پر شور و کم نظیر خود، سنگ تمام گذاشتند.

اعلام نتیجهنهایی انتخابات مردمی جایزه «باروت خیس» تا ۱۰ اسفند

دبیر جشنواره باروت خیس با بیان اینکه برای برگزاری این انتخابات تعداد ۱۵۰ هزار رأی چاپ کردیم، تصریح کرد: این ۱۵۰ هزار برگه رأی در همان ساعات ابتدایی مراسم راهپیمایی تمام شد؛ البته امکان انجام نظرسنجی آنلاین و رأیگیری فراهم شده و مردم میتوانند با مراجعه به سایت جشنواره باروت خیس رأی داده و کاندیداهای مورد نظر خود را برای دریافت جایزه «باروت خیس» انتخاب کنند.

وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه تا ۱۰ اسفند نتیجهنهایی و نامزد دریافت جایزه «باروت خیس» را تقدیم هیئت داوران خواهیم کرد، بیان کرد: کاندیداهایی که امسال معرفی شدند عبارتند از: بنیامین نتانیاهو به دلیل کشتار ۵۷۸ نفر از کودکان مردم غزه ظرف مدت ۵۱ روز، «جان مک کین» بواسطه ارتباط این سناتور تند رو آمریکایی با گروهک تروریستی داعش، نخست وزیر انگلیس به خاطر اهانتهایی که در دیدار با رئیس جمهور کشورمان داشته، به عنوان سه تن از نامزدهای این دوره انتخاب شدند.

نادری درباره علت انتخاب نامزد چهارم این انتخابات، عنوان کرد: مانوئل والس نخست وزیر فرانسه نامزد چهارم این انتخابات که در خانوادهای یهودی متولد شده و یهودی الاصل است، در جریان توهین روزنامه «شارلی ابدو» به حمایت علنی از این نشریه پرداخته و ناخواسته باعث شد که جهان اسلام بیدار شود.

وی افزود: وی نخست وزیر کشوری است که سربازانش وحشیانه ترین جنگ قرن بیستم علیه مردم مسلمان الجزایر که همان سربریدن و کشتن حدود یک میلیون مسلمانان توسط سربازان فرانسوی است را انجام داده اند؛ روشی که اکنون توسط داعش در حال انجام است؛ پسبا در کنار هم قرار دادن تصاویر این دو پدیده می توانیم ثابت کنیم که داعش دست پرورده فرانسوی ها و اموزش دیده آنها است.

دبیر جشنواره باروت خیس با اشاره به اینکه نامزد پنجم دریافت این جایزه «کلودیا روت» نائب رئیس مجلس آلمان است، گفت: این فرد که اخیراً وارد کشور شده و با «عارف» و بعضی از مسئولان کشورمان دیدارهایی داشته و بعد از آن مدعی رفع حصر سران فتنه در ایران شد.

وی با اظهار این مطلب که در جریان فتنه سال ۸۸ هم آن را جریانی مدنی دانسته و نمونهای از یک مدنیت خوانده، تصریح کرد: این سخنان در حالی مطرح میشود که اگر واقعاً به دنبال از بین بردن حصر کسانی هستید که به ناحق در حصر قرار گرفتهاند، بد نیست به دنبال «احمد متوسلیان» رفته و در این خصوص پا در میانی کند و یا پرونده امام موسی صدر را دنبال کند.

اجلاسیه انتخابات امسال در ۲۰ اسفند برگزار خواهد شد


نادری درباره واکنشهای این جشنواره در سطح بینالملل نیز بیان داشت: اجلاسیه این انتخابات امسال در ۲۰اسفند برگزار خواهد شد و در نظر داریم تا برای سال آینده نیز حتما در سطح بینالملل نیز انتخاباتی را داشته باشیم البته در حال حاضر هم از کشورهای آلمان و فرانسه و کانادا افرادی را داشتیم که اعلام موضع کرده و رأی دادهاند از جمله «دیود ونه» کمدین محبوب فرانسوی که روحیات ضد صهیونیستی دارد و و از علاقهمندان جمهوری اسلامی است و اعلام رای کرده و به نخست وزیر فرانسه رای داده است.

خوشحالی رادیو آمریکا از اهدای جایزه «باروت خیس» به «میشل اوباما»

وی با بیان اینکه شعار جایزه بینالمللی «باروت خیس» این است که "هر باروتی در برابر حقیقت خیس شدنی است" عنوان کرد: این شعار جشنواره مردمی مورد استقبال مردم قرار گرفته و بیش از ده هزار تصویر از مردمی که با در دست داشتن تابلویی که این شعار بر آن نقش بسته و کمپین مردمی "باروت خیس" شرکت کرده اند وجود دارد.

دبیر جشنواره باروت خیس با اشاره به اینکه چندین وبلاگ در حال حاضر به عنوان هواداران جایزه مردمی "باروت خیس" فعال هستند، اظهار داشت: نکته مهم در خصوص برخوردِ مدعیان آزادی بیان با جشنواره "باروت خیس" این است که دست کم پنج بار صفحه "باروت خیس" در فیسبوک توسط مدعیان آزادی بیان مسدود شده است.

وی سپس عنوان کرد: در سال اولی که این جشنواره برگزار شد با یک تماس رادیویی از صدای امریکا مواجه شدیم چون فکر میکردند که جمهوری اسلامی ایران واقعا قصد دارد یک جایزه هنری را به مخالفان خود اهدا کند لذا بسیار خوشحال بودند که جمهوری اسلامی میخواهد به «میشل اوباما» جایزه اهدا کرده و از وی تقدیر کند.

نادری ادامه داد: در بی بی سی نیز تیتری زده شد که جمهوری اسلامی خودزنی کرده و بر خلاف آرمانها، اهداف و تفکرات خود قصد دارد به زن رئیس جمهور امریکا جایزه هنری اهدا کند. به همین خاطر روزی که قرار بود اختتامیه را برگزار کنیم از صدای امریکا با من تماس گرفتند و گفتند که قرار است جایزهای به همسر رئیس جمهو امریکا اهدا کنید؟  

وی افزود: بدین ترتیب هنگام برگزاری مراسم و در حالی که صدای آمریکا در حال پوشش پخش زنده مراسم بود، دقایقی از فضای فرهنگی و هنری و تاثیر هنر بر افکار مردم سخن گفتم و وقتی به ماهیت جایزه باروت خیس سخن پرداخته و اعلام کردم که هرکس که بر خلاف خط و مشی و سیاست خود، خدمتی به نظام جمهوری کرده و کار احمقانه ای کرده باشد استحقاق گرفتن این جایزه را دارد، خانمی که در استودیو بود، با گفتن الو ! الو ! و اینکه صدای شما قطع وصل میشود، ارتباط تلفنی را قطع کرد.

حمایت بسیج به معنای سیاستگذاری در محتوای جشنواره نیست

دبیر جشنواره باروت خیس در خصوص علت حمایت بسیج از "باروت خیس" گفت: علت روشن است؛ چون مجموعههای دیگر از این جشنواره حمایت نمی کنند؛ البته حمایت بسیج از جشنواره به این معنا نیست که بسیج سیاستگذار جایزه بینالمللی "باروت خیس" است بلکه بسیج در این جشنواره فقط نقش حمایتی داشته و از این جشنواره به عنوان یک جریان ارزشی و مردمی حمایت میکند.

"جنتی " میهمان ویژه "باروت خیس"

وی در ادامه به مدعوین دعوت شده برای این جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: آیتالله جنتی، دکتر جلیلی، سردار فیروزآبادی، دکتر لاریجانی، سردار نقدی، سردار فضلی، سردار کارگر و جمعی از نمایندگان مجلس به عنوان مهمان ویژه جشنواره مردمی "باروت خیس" دعوت شدهاند.

نادری در ادامه با اشاره به نقش مردم در این جشنواره، بیان داشت:اگر حمایت مردم نباشد طبیعتاً راه به جایی نخواهیم برد و رای مردم و نگاه مردم میتواند کمک کند و ما نیز تلاش خواهیم کرد که روشنگری کرده و حقایق و آنچه که مردم باید از پشت پرده استکبار بدانند را تبین کنیم و به سمع و نظر آنها برسانیم.

از سازنده پهباد "آر کیو 170" تقدیر خواهیم کرد

وی دامه داد: ممکن است روزی از سازنده پهباد "آر کیو 170" نیز تقدیر کنیم، چرا که این پهباد ذاتا یک تهدید بود، تهدیدی که وقتی علیه نظام جمهوری اسلامی صورت گرفت، توسط جوانان انقلابی تبدیل به یک فرصت شد؛ فلسفه باروت خیس نیز همین است زیرا باروت فی نفسه ذاتش تخریب است اما این باروت وقتی علیه جمهوری اسلامی و حقیقت به کار گرفته شود خنثی میشود و خنثی شدن آن توسط بصیرت مردم و ولایت مداری آنها صورت میگیرد.

دبیر جشنواره باروت خیس در پایان تأکید کرد: ما احساس میکنیم هر تهدیدی که اتفاق میافتد با بصیرت و نگاه عمیق مردم می تواند تبدیل به یک فرصت شود. در واقع چنانچه مردم نگاهشان به ولایت فقیه و گوششان به فرامین ایشان باشد هر باروتی را می توانند خیس و هر تهدیدی را حنثی کرده و تبدیل به فرصت کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار