معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه:

همایش بین‌المللی امت اسلامی خلاءهای موجود در این زمینه را تبیین می‌کند

تبیین مفهومی امت اسلامی از اهداف برگزاری همایش بین‌المللی امت اسلامی مبانی و مولفه‌ها است و در این همایش امت اسلامی به عنوان امتی برگزیده و معرفی شده در آیات و روایات تبیین می‌شود.
کد خبر: ۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲ - 06October 2013

همایش بین‌المللی امت اسلامی خلاءهای موجود در این زمینه را تبیین می‌کند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، حجت الاسلام والمسلمین عابدیان، معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه، در نشست خبری "همایش بین­المللی امت اسلامی مبانی و مولفهها "با بیان این که این همایش، ادامه همایش­های قبلی میباشد، اظهار داشت: علت نامگذاری این دوره از همایش، خلاءهایی بود که وجوه و ابعاد مختلف آن در جامعه احساس می­شد.

دبیر کمیته علمی همایش بین­المللی امت اسلامی مبانی و مولفه ها، تبیین مفهومی امت اسلامی را از اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و گفت: در این همایش، برآنیم تا امت اسلامی را به عنوان امتی برگزیده و معرفی شده در آیات و روایات تبیین نماییم.

وی مهمترین هدف این همایش را ارائه ساختار و هویتی از امت اسلامی مد نظر آیات و روایات عنوان کرد و ابراز داشت: "تبیین مفهومی امت اسلامی"، "شاخص ها و اهداف امت اسلامی"، "منحنی و تحول امت اسلامی در گذر تاریخ"، "مبانی هستی شناختی"، "انسان شناختی"، "معرفت شناختی" و "ارزش شناختی امت اسلامی" از مهمترین مبانی این همایش به شمار می رود.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه ضمن تقسیم بندی مولفه های این همایش بین­المللی به "سیاسی"، "فرهنگی- اجتماعی"، "حقوقی" و "اقتصادی"، به برخی از مصادیق این مولفه ها اشاره نمود و تصریح کرد: "بررسی حق حاکمیت و مبانی مشروعیت در امت اسلامی"، "ساختار و مدل حکومت در امت اسلامی"، "جایگاه احزاب و تشکل های سیاسی" و ... از مهمترین مولفه های سیاسی این همایش است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدیان ضمن بیان مؤلفههای فرهنگی - اجتماعی این همایش  تصریح کرد: مولفه هایی چون "ارزشها در امت اسلامی"، "آداب و رسوم و امت اسلامی"، "رسانههای جمعی و امت اسلامی"، "تنوع فرهنگی، قومی، زبانی و مذهبی در امت اسلامی"، "جایگاه نهادهای فرهنگی و اجتماعی در امت اسلامی" و... از موضوعات مطرح در این مولفه می باشد.

وی با تاکید بر این که هدف از برگزاری چنین همایش هایی، تبیین نقشه راهی است که دین مبین اسلام ترسیم نموده، خاطرنشان کرد: "نظام حقوقی امت اسلامی"، "ساختار حقوقی امت اسلامی"، "امت اسلامی و قانون اساسی واحد"، "حقوق بشر و حقوق شهروندی واحد در امت اسلامی" و "انعقاد معاهدههای حقوقی مشترک میان امت اسلامی" از مهمترین مؤلفههای حقوقی امت اسلامی در این همایش به شمار می رود.

وی تبیین "مبانی فقهی- اقتصادی مشترک امت اسلامی"، "نظام درآمد هزینه دولت اسلامی"، "بازار مشترک مالی اسلامی و بازار مشترک کالا و خدمات"، "نظام بهرهبرداری از منابع طبیعی مثل نفت" و "امت اسلامی و تعامل با نهادهای اقتصادی بینالمللی" را از مؤلفههای اقتصادی همایش بین­المللی امت اسلامی مبانی و مولفه ها دانست.

حجت الاسلام والمسلمین عابدیان تاکید کرد: باید بر اساس ساختاری که امت اسلامی ترسیم نموده به سراغ وحدت و سایر امور مربوطه حرکت نماییم؛ تبیین جهات مختلف امت اسلامی مقدم بر وحدت بوده و تعیین کننده این امور است.

وی همایش بین­المللی امت اسلامی را مجموعه ای از همایش های به هم پیوسته عنوان کرد و یادآور شد: در جلسه ای که با متخصصین فن برگزار شد، مققر شد تا با توجه به گستردگی مباحث مطرح در امت اسلامی، همایش های مختلفی در باب مبانی و مولفه ها، چالش ها و راحل ها برگزار شود.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه، ضمن بیان این که تبیین امت اسلامی به نوعی در راستای ارائه تمدن نوین اسلامی قرار دارد، اشاره ای به زمان برگزاری همایش نمود و خاطرنشان کرد: «همایش بینالمللی امت اسلامی مبانی و مولفه ها» در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وی با تأکید بر این که، در این همایش شخصیتهای علمی و دینی جهان اسلام، حضور خواهند داشت، افزود: این افراد از کشورهای مختلفی چون، مالزی، سوریه، غنا، عراق، لبنان، ترکیه، انگلستان، هندوستان، بوسنی، سیرالئون، پاکستان، افغانستان و... به این همایش دعوت شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدیان در پایان، ضمن تقدیر از کسانی که در راستای برگزاری این همایش فعالیت می کنند، تصریح کرد: باید هویت و جایگاه امت اسلامی در جهان شناخته شده باشد.

نظر شما
پربیننده ها