اردوغان با پادشاه سعودی درباره ایران و یمن گفتگو کرد

رئیس جمهوری ترکیه در دیدار با پادشاه سعودی درباره «جنگ در سوریه»، «گفتگوهای هسته‌ای ایران» و «ناآرامی در یمن» گفتگو کرد.
کد خبر: ۴۲۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶ - 03March 2015

اردوغان با پادشاه سعودی درباره ایران و یمن گفتگو کرد

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در ریاض با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد. محور گفتگوهای دو طرف در این دیدار «جنگ در سوریه»، «گفتگوهای هستهای ایران» و «ناآرامی در یمن» بود.

سفر اردوغان به ریاض نشان دهنده بهبود روابط ریاض و آنکاراست؛ روابطی که در دوران پادشاهی عبدالله بر عربستان، به علت انتقاد اردوغان از برکناری محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر بر اثر اقدام ارتش این کشور، متشنج شده بود.

عربستان در دوران عبدالله، پادشاه سابق خود، گروه اخوان المسلمین مصر را یک سازمان تروریستی نامید؛ در حالی که آنکارا از پناهندگی مقامات این گروه به ترکیه استقبال کرد.

این گزارش همچنین حاکی است اردوغان قبل از دیدار با ملک سلمان، عمره مفرده به جای آورد و مسجد النبی را در مدینه زیارت کرد.

در هفتههای اخیر امیر قطر، کویت و ولیعهد ابوظبی راهی ریاض شده و پس از آنان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر عازم عربستان شدهاند.

سفر اردوغان به ریاض و به دنبال آن سفر عبدالفتاح السیسی همتای مصری او به عربستان از نظر تحلیلگران میتواند دو مفهوم داشته باشد اینکه یا عربستان به محور ترکیه- قطر ملحق میشود یا از مصر حمایت میکند.

شکست متحدان اردوغان در یمن و همچنین ناکامی سیاستهای او در سوریه و نیز شکست متحدان اردوغان در مصر و تونس در جریان تحولات انقلابهای عربی، همگی باعث شده تا وی احساس انزوا کند.

از سوی دیگر هم در حال حاضر سیاستهای آمریکا بعد از ناامیدی از سرنگونی دولت اسد در سوریه بر مبارزه با داعش متمرکز شده است.

همچنین در پی قدرت گرفتن انصارالله در یمن و تشکیل دولت مردمی در این کشور که حیاط خلوت عربستان به شمار میرود و نیز بیم این کشور از توافق هستهای آمریکا با ایران باعث شده تا عربستان سعودی هم نگرانیهای خاص خود را داشته باشد.

انتهای پیام/ک.ف

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار