بی بی سی؛ رسانه ای به قدمت بیش از 200سال خیانت(2)

از موسیقی اِروتیک تا کینه اسلام گرایی / گزارشی از برنامه ریزی برای تغییر باورها

این کاری که فقها کردند، اسلام فقیهانه است. اسلام فقیهانه، یک اسلام بزن بهادر می باشد که به زور می خواهد شریعت را در جامعه اجرا نماید. می خواهد دست قطع کند، سنگسار کند و تازیانه بزند و به زور هم می خواهد اینها را اجرا کند.
کد خبر: ۴۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷ - 10October 2013

از موسیقی اِروتیک تا کینه اسلام گرایی / گزارشی از برنامه ریزی برای تغییر باورها

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در بخش اول گزارش مربوط به بنگاه خبرپراکنی بی بی سی، به بخشی از فعالیت ها و عملکرد این رسانه در طول تاریخ و اثرگذاری این شبکه سلطنتی در میان افکارعمومی جامعه ایران پرداختیم. حال در این گزارش به بخشی از برنامه های ساخته شده در شبکه بی بی سی فارسی خواهیم پرداخت.

بی بی سی فارسی متشکل از 150خبرنگار، 150 نیروی فنی و 50 نیروی اداری می باشد. بسیاری از نیروهای خبرنگار این شبکه از روزنامه نگاران روزنامه های توقیف شده اصلاح طلب هستند. بزرگترین سرمایه بی بی سی فارسی از لحاظ منابع خبری، ایرانیان متخصص مقیم خارج کشورند اما این شبکه به برخی روزنامه نگاران و کارکنان رسانه های مخالف نظام، برخی مقامات رژیم پهلوی، برخی از کارکنان رسانه های داخلی که تطمیع شده اند و برخی افراد ضدانقلاب و پناهنده سیاسی مانند عنایت فانی و بهروز آفاق نیز اتکاء زیادی نموده است.

شبکه4 انگلیس در 24فوریه سال2007 (اسفند1385) مستندی حدوداً 90دقیقه ای را با عنوان "روزی روزگاری ایران: سفر به کربلا"، نوشته و ساخته "کِوین سیم" پخش کرد که شبکه "پی بی اس" آمریکا حدوداً یک بعد آن را در ساعتی پربیننده(ساعت 22شب) پخش نمود.

مجله تایمز این مستند را "یک فیلم جاده ای فوق العاده، بسیار خوش ساخت و دارای نگاهی عمیق" توصیف کرد. ایندیپندنت، ایونینگ استاندارد، دیلی تلگراف، مترو و گاردین هم به شدن از آن تمجید کردند. در ابتدای این مستند، از زبان راوی(نریتور) جمله ای بسیار کلیدی می شنویم: "برخی می گویند آمریکا می خواهد به جنگ با ایران برود، بهتر است قبل از چنین کاری به یک داستان(داستان این مستند) گوش کنند."

این مستند که ریتم کند آن مورد پسندمخاطبان غربی اش قرارنگرفت، تلاش کرده است با تبیین دو موضوع اساسی مذهب تشیع یعنی قیام عاشورا و غیبت امام عصر(عج) ریشه های دینی انقلاب اسلامی و سیاست کنونی جمهوری اسلامی ایران و افق موردنظر آن را روشن کند. "کوین سیم" با طرح این دو موضوع، با جزئیات فراوان کوشیده است به مخاطبان خود بفهماند که چقدر این دو بر افکار و اعمال ایرانیان امروز تأثیرگذارند.

وی با بهره گیری دقیق از نشانه ها، گفتگو و ساختار روایتی، سفر گروهی از ایرانیان را به تصویر می کشد که به زیارت کربلا می روند، افرادی که به هیچ وجه از آمریکا و آمریکایی ها نمی ترسند. برخی از آنان در مبارزه با رژیم پهلوی و در دفاع از خاک خود در جنگ 8سال ایران و عراق با الهام گرفتن از قیام امام حسین(ع) توانسته اند بر دشمنان خود غلبه کنند. در مقابل، زندگی گروهی از ایرانیان به تصویر درآمده است که زندگی غربی، افق دید آنها در زندگی فردی و اجتماعی را تشکیل می دهد؛ در منزل خود سگ نگه داری می کنند، به شعائر دینی چندان پایبند نیستند و اعتقادی به ارزش ها و شعارهای انقلاب ندارند.

پیامی که این مستند در مجموع تلاش کرده است به مخاطبان غربی خود بدهد این است که ایران، یک دستش بر روی قرآن و ایدئولوژی شیعی است و دست دیگرش بر روی سلاح هسته ای و نمی توان با اقدام نظامی سراغ ایرانی هایی رفت که از مرگ نمی ترسند و در آرزوی شهادت هستند بلکه راه مهار ایران این است که تلاش شود از طرق نرم و فرهنگی - رسانه ای، تعداد افرادی که در ایران متمایل به فرهنگ غرب هستند و با سبک و شیوه غربی زندگی می کنند، بیشتر شود.

شبکه بی بی سی فارسی از ابتدای فعالیتش تا هنگام انتخابات برنامه های خود را هر روز از ساعت17 آغاز و تا 1 بامداد ادامه می داد اما به منظور ایفای نقش در موقعیت های حساس مانند انتخابات و برخی روزهای پس از آن، ساعات برنامه های خود را افزایش داد به طوریکه در شب شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری و درگیری های خیابانی، پخش خود را 24 ساعته کرد.

برخی برنامه های تلویزیون فارسی بی بی سی عبارتند از: امروزی ها، کوک، کلیک، به عبارت دیگر، ورزش 7، نوبت شما، کات، صفحه2، خبرنگاران، آپارات و خبر.

امروزی ها

برنامه ای هفتگی برای جوانان. در این برنامه که در حقیقت نام آن «مدرن ها» یا «متجددها» است برخی مسائل و موضوعات مورد توجه جوانان مورد بررسی قرار می گیرد. انعکاس نظرها درباره موضوعات مطرح شده و پخش تصاویر و کلیپ های ویدیویی ارسالی مخاطبان هم از بخش های این برنامه است.

این برنامه در ظاهر تلاش دارد اطلاعات روز را به جوانان منتقل نماید و ارتباطی پرشور و نشاط با جوانان برقرار کند، اما در حقیقت، تغییر نگرش های جوانان به ارزش های حاکم بر جامعه ایرانی و در بلندمدت تغییر باورهای جوانان در این زمینه و کنارگذاشتن تدریجی آداب و سنت های بومی و ایرانی-اسلامی اصیل، هدف اصلی آن است. به طورمثال، برنامه های "متلک پدیده ای جهانی یا رفتاری ویژه ایرانی ها" ، "زیرزمین ایرانی کجاست" ، "خط فقر در ایران کجاست" و "تأثیر ظاهرانسان در قضاوت دیگران" ، تنها بخشی از ده ها برنامه این بخش بی بی سی فارسی است که به صورت کاملاً حرفه ای سعی در القاء نظرات خود به مخاطبان و تغییر مزاج جوانان ایرانی دارد.

کوک

برنامه ای هفتگی درباره دنیای موسیقی؛ شامل مرور رویدادهای این عرصه و پخش موسیقی- تصویر است. در این برنامه اغلب از میان خوانندگان و نوازندگان ایرانی، افرادی نوپا و گروه های آنها در برنامه حضور پیدا می کنند که بیشتر در زمینه موسیقی رپ و راک فعالند و درباره آثار و فعالیتشان در ایران و خارج از این کشور به ویژه دبی، صحبت می کنند. در این برنامه که مجری آن (بهزاد بلور) لحنی زنانه دارد تلاش شده است برخی محدودیت ها برای موسیقی رپ و راک در کشورمان برجسته و به زعم آنها، ضدموسیقی و ضدفرهنگ بودن جمهوری اسلامی ایران مورد تأکید قرار می گیرد.

البته این خط با ظرافت بسیار و در طول زمان، بدون اشاره به ادبیات سیاسی انجام شده است. در مقابل، تأکید زیادی بر آزادی عمل خوانندگانی که در خارج از کشور فعالیت می کنند و برجسته سازی فعالیت آنها صورت می گیرد.

این برنامه که از برنامه های بسیار نرم بی بی سی است و برای مخاطب جوان پخش می شود، سعی دارد با تمرکز بر نوعی موسیقی مبتذل، به نوعی ذائقه موسیقیایی ایرانی را به این سمت بکشاند. همین خط در شبکه فارسی1 با تمرکز بر روی موسیقی راک انجام می شود. در حقیقت، علاوه براینکه در بلندمدت ذائقه موسیقی ایرانی دستکاری می شود، زمینه ای برای طرح مضامین بسیار سخیف اشعار برخی از این نماآهنگها نیز فراهم می شود.

در اشعار سخیف قرارگرفته بر روی این موسیقی، اغلب از زبان مخفی استفاده می شود و نوعی روابط بی بند و بار دختران و پسران، با ادبیاتی اِروتیک(جنسی) مورد اشاعه قرار می گیرد.

به عبارت دیگر/چهره ها

برنامه ای هفتگی با اجرای عنایت فانی (در سال 1361 به انگلیس پناهنده شده و معاون تلویزیون بی بی سی فارسی می باشد) که هربار در آن با اجرای یک شخصیت سرشناس از کشورهای فارسی زبان (عمدتاً ایرانی) و جهان گفتگو می شود و سوال های دشواری پیش روی آنها قرار می گیرد.

همچنین در "چهره ها" زندگی و فعالیت های حرفه ای برخی هنرمندان بررسی می شود. مهناز افخمی (دومین وزیر زن تاریخ معاصر ایران)، اردشیر زاهدی، ریچارد دالتون( سفیر سابق انگلیس در ایران) و... در این برنامه متناسب با حال و هوای اجتماعی – سیاسی ایران شرکت می کنند.

درفضای نزدیک به دهه فجر و به منظور زنده کردن یاد دوران پهلوی و القای توجه زیاد به زنان در قبل از انقلاب اسلامی، مهناز افخمی، فردی که در سال 1355 به عنوان وزیر مشاور در امور زنان منصوب شده بود در این برنامه حضور یافت و سایر مدعوین نیز با نظر و هدف خاصی به این برنامه دعوت می شوند.

در مجموع، این برنامه تلاش دارد با تمرکز بر مهمانانی که بحث های آنان در مناسبت های مختلف ظرفیت چالش سازی تئوریک در فضای داخلی ایران را دارند یا امکان زیرسوال بردن برخی عملکردها از ابتدای انقلاب اسلامی را در میان قشری از مخاطبان فراهم می کنند، از آنها سوال هایی را در این راستا بپرسد.

اکبرگنجی به عنوان یکی از مدعوین این برنامه با زیرسوال بردن مبانی و نظریات اسلام گفت: این کاری که فقها کردند، اسلام فقیهانه است. اسلام فقیهانه، یک اسلام بزن بهادر می باشد که به زور می خواهد شریعت را در جامعه اجرا نماید. می خواهد دست قطع کند، سنگسار کند و تازیانه بزند و به زور هم می خواهد اینها را اجرا کند.

احمد سلامتیان یکی دیگر از میهمانان این برنامه ضمن تقبیح اقدام اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام، این کار را نشان از تنگ نظری و جزمیت ایدئولوژیک ایرانیان دانست و گفت: ایرانیان با زیرپا گذاردن کلیه سپرهایی که حقوق بین الملل در اختیارش می گذاشته کاری کرده که سرمایه های داخلی اش را از دست داده و مبتلای جنگ هشت ساله شده است.          

نظر شما
پربیننده ها