استاد دانشگاه خوارزمی در گفت‌‌وگو با دفاع پرس:

آزادسازی تکریت، مدیون مشاوره‌های نظامی فرماندهان ایرانی است

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: عراق بخشی از پیروزی به دست آمده در آزادسازی تکریت را مدیون مشاوره‌های نظامی فرماندهان ایرانی است، و باید همچنان در گروه دوستان حقیقی ایران باقی بماند.
کد خبر: ۴۲۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴ - 07March 2015

آزادسازی تکریت، مدیون مشاوره‌های نظامی فرماندهان ایرانی است

حسین ربیعی کارشناس مسائل غرب آسیا و استاد دانشگاه خوارزمی در رشته ژئو پلتیک درخصوص دلایل ظهور گروهک تروریستی داعش در کشورهای سوریه و عراق و در گفتوگو با خبرنگار بینالملل دفاع پرس گفت: بعد از اینکه آمریکا در سال 2004 به عراق حمله کرد و رژیم منفور صدام را از بین برد، زمینهای فراهم شد که گروههای تندرویی مثل القاعده، طالبان و داعش ظهور یابد. یعنی از یک طرف ازبین رفتن دولت مرکزی و از طرف دیگر روحیهای که کشورهای اسلامی در مبارزه با غرب و آمریکا داشتند در واقع زمینههای اولیه پیدایش داعش در سال 2004 به عنوان شاخه ای از القاعده را در کشورهای منطقه پدید آورد.

ربیعی در ادامه افزود: در سال 2011 اعتراضاتی که درخاورمیانه و شمال آفریقا علیه دولتهای استبدادی شکل گرفت، شرایطی فراهم شد که داعش به کشورهای سوریه وعراق روانه شود. سوریه از جمله کشورهای عربی است که با عربستان همراه نیست، و دوست واقعی ایران به شمار میرود. لذا زمانیکه اعتراضات در سوریه شکل گرفت، کشورهای منطقه گروههای مخالف اسد را که داعش نیز یکی از این گروها بود، پشتیبانی و حمایت کردند. از سوی دیگر می توان منشاء ایجاد داعش در منطقه خاورمیانه را کشورهای غربی دانست که زمانیکه چهره واقعی داعش نمایان شد اندکی از حمایت و پشتیبانی از این گروه دست کشیدند.

استاد دانشگاه خوارزمی با اشاره به عملیات آزاد سازی استان «صلاح الدین»، افزود:  داعش همانطور که در تکریت شکست خورد در سایر مناطق تحت سیطرهاش نیز شکست خواهد خورد. ارتش عراق و نیروهای مردمی تلاش کردند راههای امداد رسانی به داعش را قطع کنند و عرصه را بر آنها تنگ کنند تا اینکه این گروه شکست خورد.

وی به جنگ روانی و تبلیغاتی داعش اشاره کرد و گفت: در این مدتی که داعش در منطقه ظهور پیدا کرده، نشان داده است که به هیچ اصول و اخلاق انسانی پایبند نیست و اقدام به جنایاتهای وحشتناکی می زند. چون این گروهک از یک طرف حامی آن چنانی ندارد و خواه و ناخواه در انزوا قرار گرفته است و به صورت عادی پیشرفت ندارند و از سوی دیگر دارای ایدولوژی مطلوبی نیست که مردمان مناطقی از آن حمایت کنند لذا ناچار است از شیوه «النصر بالرعب» استفاده کند تا اینکه از طریق هراس افکنی بین مردم اهداف خود را پیش ببرد.

ربیعی افزود: داعش از هراس افکنی و ایجاد رعب و وحشت در دوجبهه عراق و سوریه و شمال آقریقا لیبی استفاده می کند. داعش در عراق در حال شکست است، عرصه برآنها تنگ شده است و حتی در مناطق تحت سیطرهاش مردمان به مخالف با آن می پرادزند. بنابراین داعش برای اینکه جایگاه خود را تثبیت کند و نشان دهد که هنوز قدرت را از دست نداده است، اقدام عملیاتهای وحشیانه می زند. در شمال آفریقا هم برای اینکه مناطق بیشتری را به تصرف خود در آورد از این شیوه استفاده می کند.

کارشناس مسایل خاورمیانه در خصوص تاثیر بسیج مردمی در پیروزی ارتش عراق بر داعش گفت: ارتش عراق بعد از فرو پاشی نظام صدام خیلی تضعیف شده و از قدرت کافی برخوردار نیست. ارتش عراق به تنهایی نمی تواند داعش را شکست بدهد. در نتیجه نیروهای مردمی نقش بارزی در پیروزی بر داعش دارند.

وی در رابطه با سیاست آمریکا در مبارزه با داعش تصریح کرد: آمریکا به جز تشکیل ائتلاف نمایشی اقدامی مطلوب و پسندیدهای در مبارزه با داعش انجام نداده است. به عنوان مثال آمریکا می توانست به کشور ترکیه فشار بیشتری وارد کند که راههای ارتباطی داعش را تنگ تر کند و آن را در محاصره قرار دهد. این ناهماهنگیها به این علت است که آمریکا از حضور داعش در منطقه ناراحت و نگران نیست، چون یکی از تفکرات اوباما این است که کشورهای دنیا در یک مرحله گذر دموکراسی هستند و آمریکا نباید در این زمینه متحمل هزینه شود. طی سالهای اخیر که پدیده داعش بوجود آمده است هیچگاه به منافع آمریکا و عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی صدمهای وارد نیامده است، این نشان میدهد که یک نوع تبانی در ائتلاف نمایشی وجود دارد که کار مثبت و سازنده ای را برای مبارزه با داعش انجام نداده است.

کارشناس مسایل خاورمیانه در ادامه به عدم حضور آمریکا در عملیات آزاد سازی تکریت اشاره کرد و افزود: از یک سو آمریکا برای اینکه وجهه ضد آمریکایی که در جهان و منطقه شکل گرفته است و آنرا به عنوان دشمن اصلی اسلام قلمداد می کنند، تقویت نشود وارد این عملیات نشد و از طرف دیگر چون این عملیات در قلمرو اسلامی رخ می دهد و گروههای سیاسی اسلامی در منطقه حضور آمریکا را نوعی دخالت قلمداد می کنند و مانع حضور آن در این عملیات شدند.

ربیعی در پایان سخنانش تصریح کرد: عراق بخشی از پیروزی به دست آمده در آزاد سازی تکریت را مدیون مشاورههای نظامی فرماندهان ایرانی است و باید همچنان در گروه دوستان حقیقی ایران باقی بماند. پیروزی در این عملیات با رمز «لبیک یا رسولالله» نشان داد که ایران، عراق، سوریه و لبنان (حزبالله) جبهه قدرتمندی در مقابل قدرتهای غربی، آمریکا و رژیم صهیونیستی دارند. این پیروزی، قدرت و توان محور مقاومت در منطقه را افزایش داد.

انتهای پیام/ف

نظر شما
پربیننده ها