المانیتور گزارش داد/

ترکیه و عربستان از نفوذ ایران در منطقه نگران هستند

یک وبگاه آمریکایی با اشاره به اقدام‌های جدید ضدایرانی ریاض با هشدار به ترکیه نوشت: ضرورت دارد ترکیه از رویکرد ضدایرانی و ضدشیعی فاصله گیرد زیرا تنش‌های قومیتی در منطقه هیچ سودی برای این کشور و دیگران ندارد.
کد خبر: ۴۲۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴ - 07March 2015

ترکیه و عربستان از نفوذ ایران در منطقه نگران هستند

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، وبگاه تحلیلی «المانتیور» طی گزارشی تحت عنوان « تلاش ترکیه و عربستان سعودی در تشکیل جبهه ضد ایران» در آغاز با اشاره به بهبود روابط ترکیه و عربستان سعودی نوشت: آنکارا با توجه به رقابت بین ایران و عربستان سعودی سعی کرده تا روابط خوب خود را با هر 2 کشور حفظ کند و در جریان درگیریهای سوریه شاهد بودیم که منافع ترکیه و عربستان سعودی با هم پیوند خورد. البته با وجودی که این 2 کشور موافق با خروج «بشار اسد» رییس جمهور سوریه از قدرت بودند، اما در سوریه رقابت  محور ترکیه و قطر با عربستان سعودی را شاهد بودیم. برخی البته معتقدند که شکست مخالفان نظام سوریه نشات گرفته از این رقابت بود.

بر اساس این گزارش، شبیه چنین رقابتی بین آنکارا و ریاض در مصر نیز مشاهده میشود که در آن حزب «عدالت و توسعه» ترکیه حامی حزب «اخوان المسلمین» است.

این در حالی است که عربستان سعودی از مطرحترین حامیان «عبدالفتاح السیسی» بود که این شخص خود اخوان المسلمین را سرنگون ساخت و البته ترکیه نیز با ریاض در این بین مخالفتی خاص نکرده است.

ابعاد بحث برانگیز روابط ترکیه و عربستان سعودی


در حال حاضر «اردوغان» رییس جمهور ترکیه ابعاد بحث برانگیز دیگری را در برقراری روابط کامل و بینقص با عربستان سعودی دنبال میکند.

اردوغان طی دیدار خود از ریاض بین روزهای 28 فوریه تا 2 مارس با «ملک سلمان» پادشاه جدید عربستان سعودی دیدار کرد و طی آن تداوم حمایت از مخالفان نظام سوریه حاصل شد. همچنین به نقل از اصحاب رسانههای همراه اردوغان در این سفر، ملک سلمان قول حمایت از ترکیه را با ایجاد «منطقه پرواز ممنوع» داد.

نگرانی ترکیه و عربستان سعودی از نفوذ ایران در منطقه

المانیتور در ادامه با اشاره بر محوریت «ایران» در گفتوگوهای بین اردوغان و ملک سلمان نوشت: ترکیه و عربستان سعودی از رویکرد توسعه طلبانه و فرقهای ایران نگران هستند. به نظر میرسد که عربستان سعودی که احساس مناسبی را از رشد نفوذ ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن ندارد درحال آوردن ترکیه به اردوگاه خود است.

ائتلاف ضد شیعه از سوی ریاض در حال شکلگیری است


این وبگاه آمریکایی در ادامه نوشت: به نظر میرسد ائتلاف جدید ترکیه، سعودی تلاشی از سوی سنیها برای شکل دادن ائتلافی علیه شیعیان جهان است. در حالی که ترکیه موفق به  فاصله گرفتن از تنشهای قومی شده بود، حال خود بخشی از تضاد فرقهگرایانه در مسیر مسدود کردن ایران شده است.

ملک سلمان پادشاه جدید عربستان سعودی نیز که به محض قدرت گرفتن با بحران یمن مواجهه شد، امیدوار است با توازن قوا در منطقه مصر و ترکیه را به سوی خود آورد.

المانیتور در ادامه با اشاره به تلاشهای ملک سلمان در جلب نظر مصر و نیز توافقهای صورت گرفته در جریان سفر اردوغان به مصر در زمینه ایران نوشت: نگرانی واقعی ملک سلمان شکل دادن جبههای سنی برای محدود کردن نفوذ ایران است. در این بین اردوغان که سالهای اخیر در امور داخلی عراق مداخله کرده در تلاش است تا به انزوای دیپلماتیکش پایان داده و ملک سلمان را ترغیب کند تا ترکیه را در نقشه خود وارد کند.

در ادامه این گزارش با اشاره بر شکست طرح ریاض و آنکارا در امور سوریه آمده است: اما این 2 کشور در زمینه سوریه ناامید هستند زیرا غلبه مخالفان نظام سوریه بر بشار اسد بهخاطر تغییر اولویتبندی واشنگتن در زمینه غلبه بر داعش تا دولت اسد غیر ممکن شده است.

دلایل خشم اردوغان از ایران و اشتباه بزرگ محاسباتی


المانیتور با اشاره به تلاش ترکیه در وارد شدن به  اردوگاه عربستان سعودی به برخی از دلایل آن پرداخته و نوشت: خشم اردوغان به طور مستقیم ایران را نشانه گرفته است زیرا او این کشور را مسئول شکست جاه طلبیهای منطقهای خود میداند اما در این میان یک اشتباه محاسباتی مبنی بر این وجود دارد که با وجود رقابتهای منطقهای، ترکیه  هرگز روابط پایدار خود با ایران را از مسیر منحرف نساخته است و 2 کشور از سال 1639 به این سو اهمیت تفاهم دوجانبه را درک کردهاند.

مختل شدن روابط ایران و ترکیه و سود بردن دشمنان

بنابر این گزارش، در این فعل و انفعال آمریکا و اسرائیل هستند که از این ماجرا سود خواهند برد. عربستان سعودی از یک سو خود در تصور ایجاد جبههای در غلبه بر ایران است و اسرائیل نیز البته از این ایده لذت خواهد برد و واشنگتن نیز در مذاکرات هستهای با ایران عامل فشار دیگری را علیه این کشور به دست خواهد آورد.

اهداف ریاض در ایجاد ائتلاف ضد ایران

در این میان سعودیها که به خوبی از نفوذ ایران در بین شیعیان منطقه و دیگر مسلمانان غیر سنی آگاه هستند  خواهان وارد کردن مصر و ترکیه به اردوگاه خود هستند. در واقع آنها خواهان استفاده بردن از جمعیت عظیم سنی ترکیهای عضو شورای اروپا و ناتو که نامزد ورود به اتحادیه اروپا نیز میباشد، هستند.

ضرورت اجتناب ترکیه از ورود به اردوگاه ریاض


در این میان حتی اگر ترکیه و مصر با چوب جادویی نیز با هم آشتی کنند، ضرورت دارد که ترکیه از رویکرد ضد ایرانی و ضد شیعه فاصله گیرد زیرا تنشهای قومیتی در منطقه هیچ سودی نه برای ترکیه و نه برای دیگر کشورها دارد.

در انتهای این مطلب و در نتیجهگیری آمده است: با تداوم رویکردهای شکست خورده در مورد سوریه که مشکلات بسیاری را برای ترکیه به ارمغان آورده است، حال وارد شدن به اتحادی فرقه گرایانه موجب مواجهه پیچیده با ایران میشود  و ترکیه را از مسیری که تاکنون به آن افتخار میکرده باز میدارد.

انتهای پیام/ک.ف

نظر شما
پربیننده ها