داور چهارمین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی:

اشعار مقاومت باید دغدغه شاعر باشد

اسرافیلی گفت: سرودن اشعار مقاومت باید دغدغه شاعر باشد. چون شعر از درون شاعر می‌جوشد و سپس بر پایه احساسات و عواطف شکل می‌گیرد.
کد خبر: ۴۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۷ - 07October 2013

اشعار مقاومت باید دغدغه شاعر باشد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حسین اسرافیلی که داوری بخش شعر چهارمین کنگره شعر مقاومت بینالملل اسلامی را بر عهده دارد در گفتوگو با ستاد خبری چهارمین کنگره شعر مقاومت بینالملل اسلامی،  اظهار کرد: اشعار،هم از لحاظ کمی و هم کیفی نسبت به سال قبل افت داشته است.

وی درباره چرایی ارتقاء نیافتن کیفیت آثار با توجه به برگزاری سه دوره از کنگره شعر مقاومت و وقایع پیدرپی در جهان اسلام گفت: شاید دوستان شاعر ما در حوزه شعر مقاومت کمتر ورود پیدا کردهاند و بیشتر اشعار را برای دل خود سرودهاند و هم ابه این دلیل که شاعران ما در یک آرامش هستند و در بطن حوادث کشورهای که در آنها بیداری اسلامی صورت گرفته نیستد برای همین این مسله برایشان یک دغدغه نیست که در این حوزه فعالیت کنند.

اسرافیلی  افزود: تشکیل کارگاه بر فرم و ساختار تاثیرگذار است اما زیربنای شعر و پایه و مایه آن مهمتر است. زیرا شعر برگرفته از دریافتهای شخصی و احساسات شاعر است. سرودن اشعار مقاومت باید دغدغه شاعر باشد. چون شعر از درون شاعر میجوشد و سپس بر پایه احساسات و عواطف شکل میگیرد.

وی درباره چگونگی بهرهگیری شاعر جوان امروز از مقتضیات زمان خود برای سرودن اشعار در حوزه مقاومت خاطرنشان کرد: شاعران در دوران انقلاب و هشت سال دفاعمقدس بسیاری از آثار فاخر خود را به تناسب روزگار خود و رویدادها خلق کردند و هماکنون شاهد بیداری اسلامی در جوامع نزدیک خود هستیم.

اسرافیلی ادامه داد: در دوران دفاعمقدس جامعه در جریان وقایع مختلفی قرار داشت و بسیاری از دوستان، نزدیکان و خود ما در جبههها حضور داشتیم. ارتباط مردم نزدیکتر بود و به همین دلیل آثاری خلق میشدند که در نوع خود بینظیر بودند.

این شاعر افزود: شاعر جامعه امروز روایت حوادث را فقط در خبر میشنود و وقتی در بطن ماجرای یک حادثه قرار ندارد، حسی قوی نسبت به آن برای خلق اثر ندارد. اطلاعات شاعران از بیداری اسلامی در حد خبرهای رادیو، تلویزیون و روزنامههاست. شاعر باید در تب و تاب وقایع قرار بگیرد تا شعری متولد شود.

اسرافیلی گفت: اشعاری که شاعران خارجی میفرستند نشان میدهد آنان که دستی بر آتش دارند چگونه وقایع را در قالبی ادبی منتقل میکنند. از سوی دیگر کنگره شعر مقاومت بینالملل اسلامی، نمایانگر اندیشه شاعران ماست که نگاه شاعران ایرانی به وقایع و جریانهای جوامع اسلامی را به نمایش میگذارد.

وی افزود: همچنین برگزاری این کنگره نشان میدهد که مسوولان جامعه فرهنگی ما به مقوله بیداری اسلامی توجه دارند و آثار خلق شده نشان از توجه شاعران به حوادث برون مرزی و پیرامون خود دارد.

عضو کمیته علمی چهارمین کنگره شعر مقاومت بینالملل اسلامی، هدف این کنگره را نوآوری در بخش شعر و ادبیات پایداری کشور عنوان کرد و گفت: پیوند شعر امروز با اهداف، آرمانهای ارزشی و هویتهای ملی مساله مهمی است که بیانگر تفکر و پیشینه فرهنگی قوی شعر مقاومت پارسی و تاثیر آن بر دورههای مختلف تاریخی به عنوان یک الگو برای شاعر جوان ایرانی و دیگر شاعران جهان محسوب میشود.

وی ادامه داد: اگر آثار کنگره شعر مقاومت بینالملل اسلامی به خوبی عرضه شوند، مخاطب خود را در دیگر کشورها پیدا خواهند کرد زیرا هنگامی که آرمان و ارزشهای مقاومت به زبان شعر بیان میشوند، تاثیر بیشتری بر تفکر و احساس مخاطب دارند.

اسرافیلی درباره معرفی شعر مقاومت به جهان اسلام گفت: آثار ارسالی به دو زبانهای عربی و انگلیسی ترجمه خواهند شد و توزیع آن در دیگر کشورهای اسلامی بستگی به برنامهریزی مدیران فرهنگی و گروه روابط بینالملل کنگره با دیگر کشورها دارد تا آثار را به نحو مطلوبی به مخاطبان ارایه دهد.

وی درباره ادامه برگزاری این کنگره در سالهای بعد گفت: این کار باعث ارج نهادن به تلاش کسانی است که همسو با نهضت بیداری منطقه در حوزه ادبیات و بیداری ملل اسلامی گام بر میدارند.
 
 

نظر شما
پربیننده ها