اولین یادواره شهدای خلبان استان کرمان برگزار شد

اولین یادواره شهدای خلبان استان کرمان با عنوان پرواز تا عرش، شامگاه یکشنبه به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و همکاری هوانیروز کرمان، قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش و موسسه حماسه ثارالله در محل تالار خانه شهر کرمان برگزار شد.
کد خبر: ۴۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۱ - 07October 2013

اولین یادواره شهدای خلبان استان کرمان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از کرمان، در این مراسم سرهنگ پاسدار محمد مهدی ابوالحسنی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان کرمان، شهدای خلبان استان را مظلومترین قشر رزمندگانی دانست که طی سالهای پس از دفاع مقدس مورد توجه قرار نگرفتهاند.

وی با بیان اینکه پینشهاد برگزاری یادواره شهدای خلبان از سوی تعدادی از بسیجیان و عاشقان شهدا ارائه شده است، اظهارداشت: این عزیزان سوالاتی را درخصوص شهدای خلبان مطرح میکردند که نهایتاً منجر به برنامهریزی برای برگزاری این یادواره شد.

ابوالحسنی افزود: پیشنهاد مطرح شده با امیر علیدوست در میان گذاشته شد و ایشان نیز استقبال کردند و سریعتر از آنچه تصور میکردیم این آئین باشکوه به همت خادم الشهدا شکل گرفت.

امیر علیدوست: هوانیروز کمر دشمن را در زمین، هوا و دریا شکست

در ادامه امیر"نادر علیدوست" فرمانده قرارگاه منطقهای نزاجا در جنوبشرق کشور، اظهار داشت: خدا را شاکریم که به عنوان همرزم شهدا، امروز توفیق سربازی در رکاب ولی امر مسلمین را داریم.

وی افزود: افتخارمان همراهی و تداوم راه شهدایی است که وصف ایثارگری و دلاورمردی آنها، کتابها میطلبد و کمتر جایی از این عزیزان خلبان سخن به میان آمده است.

علیدوست، خاطر نشان کرد: در فیلمها، سریالها و مطبوعات نیز بیشتر به نیروهای پیاده در دفاع مقدس پرداخته شده و عمق رشادتهای خلبانان تیزپرواز کمتر مورد توجه بودهاست.

وی ضمن بازخوانی خاطرات، به رشادتهای خلبان شهید محمدرضا وجدانی در غرب کشور و درگیری با ضد انقلاب در منطقه پاوه اشاره کرد و افزود: پیشروی نیروهای پیاده در جنگ، مرهون تلاش و ایثار و شجاعت خلبانان نیروی هوایی بود که با شکار تانکها و بمباران ستون زرهی دشمن، امکان منزوی و شکست دشمن را فراهم میکردند.

ارشد نظامی آجا در جنوبشرق یادآور شد: خلبانان شهید ما تنها در عملیات بیتالمقدس 280 تن بمب بر سر دشمن بعثی ریختند و 150 سوتی پرواز عملیات و 691 سوتی پرواز مراقبتی و 1770 سوتی پرواز پشتیبانی از عملیاتها را داشتند و 22 فروند هواپیمای دشمن در عملیات بیتالمقدس شکار و ساقط شد.

وی اوج اقتدار نیروی هوایی را در پشتیبانی از نیروهای پیاده، در عملیات والفجر 8 دانست و گفت: نیروی هوایی مرکز ثقل عملیات والفجر 8 بود.

علیدوست خاطر نشان کرد: در این برهه از دفاع مقدس 7 ناو جنگی، 2ناوچه،11 فروند هلیکوپتر،74 فروند هواپیمای دشمن توسط تیزپروازان هوانیروز منهدم شد.

وی با تاکید بر اینکه هوانیروز کمر دشمن را در زمین، هوا و دریا شکست، افزود: در جنگ نفتکشها، خلبانان نگذاشتند نفت کشورمان برای یک روز هم قطع شود.

علیدوست، از دلاوری و رشادت خلبانان بعد از دفاع مقدس یاد کرد و گفت: امثال شهیدان حبیبالله نمازیان و ناصر احمدیپورفرسنگی در تداوم دفاع از انقلاب و نظام اسلامی به ما آموختند که چه وظیفهای داریم.

وی در پایان بر لزوم زندهنگهداشتن یاد و خاطر شهدا تاکید کرد و اظهار داشت: باید نسل امروز و فردا را با اهداف شهدا از جمله ولایتمداری و توجه به حفظ وحدت حول این محور آشنا کنیم.

با عشق به ماموریتهایی که به ما ابلاغ میشد لبیک میگفتیم

در ادامه سرهنگ خلبان سید کامل کاملی یکی از خلبانان هلیکوپتر کبری، به بیان خاطره از شهدای خلبان پرداخت و گفت: جبهه، خانهی اول ما بود و هر لحظه که ماموریتی به ما ابلاغ میشد؛ همه با عشق به آن لبیک میگفتیم.

وی با بیان خاطره ای از چگونگی نبرد دلاورانهی خلبانان هلیکوپتر با میگهای عراقی، محفل شهدا را رونق بخشید و یاد و خاطره خلبان شهید سید حسین حسینی را گرامیداشت.

حجت الاسلام هاشمی: شهدا، در کلاس درس روحالله، درس انتظار را آموختند

حجتالاسلام سید محمد هاشمی یکی دیگر از سخنرانان این آیین باشکوه اظهارداشت: باید با مطالعهی تاریخ و قصهها، درس و عبرت بگیریم.

حجت الاسلام هاشمی، ایثار و رشادت رزمندگان دوران دفاع مقدس را برگرفته از تاریخ صدر اسلام در شعب ابیطالب؛ مکه، مدینه و بعدها در کربلا دانست و افزود: در عصر حاضر سربازانی پشت سر امام خمینی(ره) قیام الهی را پایهریزی کردند و آن قصههای صدر اسلام را تکرار کردند.

وی خصلت برجستهی منتظران ظهور را شهادت طلبی برشمرد و گفت: شهید عباس بابایی کسی بود که در هند، دانشجویان کتاب زندگی او را مطالعه میکنند و اشک میریزند.

حجتالاسلام هاشمی خاطر نشان کرد: شهادت طلبی یعنی آنقدر منتظر امام زمانت باشی که در پای پلهکان هواپیما حج تمتع را رها کنی و مانند عباس بابایی خود را به سردشت برسانی و در عید قربان، خود را قربانی راه خدا کنی.

وی از خلبان شهید حسین خلعتبری یاد و تصریح کرد: وی در وصیت نامه خود نوشتهاست: «اگر ذرهای از خاک وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم میشویم».

این روایتگر شهدا اضافه کرد: خلبان شهید عباس دوران آبروی صدام را در مجامع بینالمللی برد و با انتخاب شهادت طلبی که ناشی از عمق بینش و بصیرت او بود، نمونهای از اصحاب آخرالزمان شد.

حجت الاسلام هاشمی ضمن زنده نگهداشتن یاد شهید سید علی اقبالی گفت: این شهید عزیز دو آرامگاه در عراق دارد زیرا دو دست و دو پای او را به جیپ بستند و بدنش را دو شقه کردند و هر تکه را در جایی دفن نمودند.

وی شهید اکبر شیرودی را مظهر یاران و منتظران شهادت طلب امام زمان دانست که در رکاب نائبش با احساس تکلیف، ایثارگرانه جنگیدند و شهید حسن آبشناسان را دیگر رزمنده و سرباز منتظری معرفی کرد که خلعت زیبای شهادت بر تن پوشید و معتقد بود که وطن هر مسلمان، عقیدهی اوست و خاک اصالت عقیدتی ندارد.

وی با نام بردن از نامدارترین خلبان هلیکوپتر، شهید شیرودی، خاطر نشان کرد: 300 بار مورد اصابت مستقیم گلوله و 360 بار در خطر سقوط قرار گرفتن و پایمردی کردن، تنها نشان شهادت طلبی در زمان انتظار است که شهید شیرودی ترجمان آن بودند.

خلبان محمود ضرابی: با پوشیدن لباس نظامی، حب الوطن من الایمان را تفسیر کردیم

آخرین روایتگر این مراسم معنوی، امیر خلبان "محمود ضرابی" بود که خود را کهنه سربازی معرفی کرد که هنگام ورود به نیروی هوایی وقتی برای کسب اجازه به پدر و مادر مراجعه نمود؛ از مادر خود شنید که گفت: تو را به کسی میسپارم که از من بیشتر دوستت دارد.

ضرابی اظهار داشت: ما با پوشیدن لباس مقدس سربازی؛ حبالوطن منالایمان را تفسیر کردیم.

ضرابی با بیان اینکه هر چه داریم از برکت خون شهدا داریم؛ افزود: با هر درجه و رستهای شعارمان این است:"ایران برای همه و سرباز برای ایران".

دبیر کانون خلبانان ایران، خاطر نشان کرد: در اوائل دفاع مقدس در کرمان برای تجلیل از خدمات و انجام وظیفهی من؛ پیشنهاد دادند  که خیابانی در این شهر به نام بنده نامگذاری شود؛ لیکن پدر بزرگوارم گفتند آنچه ماندگار است باید عام باشد نه خاص؛ و پیشنهاد دادند به همین منظور خیابانی به نام سرباز نامگذاری شود که انجام و ماندگار شد.

وی لباس رزم؛ را لباس عشق و کفن سربازان نظام دانست و افزود: افتخار ما این است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی لباس ایثار و شهادت پوشیدهایم و از وطن و ناموس خود دفاع میکنیم.

ضرابی تصریح کرد: ما همیشه عاشقانه؛ عاقلانه و مدبرانه تصمیم میگرفتیم و رفتار میکردیم و بر دو بال ایمان و وحدت سوار بودیم.

وی تاکید کرد: سوگند به غرش فانتومهای جهادگران راه خدا ما هیچوقت دست از باور خود بر نمیداریم.

این مراسم با تقدیم لوح تقدیر و تجلیل از خانواده خلبانان شهید استان کرمان به پایان رسید.

لازم به ذکر است استان کرمان 7 خلبان شهید به نامهای احمد توکلینژاد؛ محمد رضا وجدانی؛ حسین طیارزاده؛ ناصر احمدی پورفرسنگی؛ منصور ثبوطی فر؛ سید حسین حسینی و حبیب الله نمازیان تقدیم نظام مقدس اسلامی کرده است.

نظر شما
پربیننده ها