آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج:

در توافق هسته ای باید حقوق ملت و عزت و استقلال کشور حفظ شود/ افراط و تفریط جامعه را دچار مشکل می کند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که افراط و تفریط جامعه را دچار مشکل می کند، تاکید کرد: در توافق هسته ای باید حقوق ملت، عزت، شرف و استقلال و پیشرفت علمی ما محفوظ بماند.
کد خبر: ۴۳۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳ - 11March 2015

در توافق هسته ای باید حقوق ملت و عزت و استقلال کشور حفظ شود/ افراط و تفریط جامعه را دچار مشکل می کند

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، امروز چهارشنبه در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با استناد به روایاتی به بیان نکات اخلاقی پرداخت.
 
این مرجع تقلید تصریح کرد: زبان عاقل پشت قلب اوست، اما قلب منافق پشت زبان اوست، این کنایه زیبا اشاره به این دارد که آدم های فهمیده و عاقل ابتدا می اندیشند و بعد سخن می گویند، اما افراد نادان اول سخن می گویند و بعد به فکر می افتند که آیا درست بود یا خیر؟
 
 
این مرجع تقلید یادآورشد: افرادی حرف هایی را پیش انسان راجع به مسائل، افراد و گروه های و جناح های مختلف می گویند و بعد که انسان بررسی می کند می بیند وضعیت این گونه نیست و منشا این مسائل نیز گاهی حسادت، گاهی عداومت و گاهی نیز سؤ تفاهم است؛ بنابراین نباید بدون اطلاع کامل انسان قضاوت کند.
 
وی بیان کرد: هرگز اگر چیزی برای شما نقل کردند تا سخن طرف مقابل را نشنوید و تحقیق نکردید، هیچ گاه اقدام به قضاوت نکنید، با مطالعه و تفکر سخن گفتن نشانه حکمت است.
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم یادآورشد: متاسفانه در رسانه ها و روزنامه ها سخن گفتن یک طرفه گفتن رایج و معمول شده است، ای بسا مطالبی که راجع به افراد نقل می کنند دروغ باشد، یکطرفه نباید مطالب را انتشار داد.
 
این مرجع تقلید اضافه کرد: قبل از این که کسی در دادگاه صالحه محکوم شود، انتشار دادن خلاف شرع است، حتی بعد از محکوم شدن نیز گاهی انتشار آن لازم است و گاهی نیز لازم نیست.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که اساس اسلام بر اعتدال و میانه روی استوار است، تصریح کرد: قرآن کریم و روش ائمه(ع) ما را به میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط توصیه می کند.
 
این مرجع تقلید تصریح کرد: متاسفانه در جامعه گرفتار افراط و تفریط شده ایم، برخی می گویند همه مشکلات در مسائل اقتصادی است و باید این حل شود، برخی می گویند همه مشکلات در مسائل فرهنگی است، یک عده این طرف هستند و یک عده نیز آن طرف.
 
وی اضافه کرد: برخی می گویند دولت هیچ کاری نکرده که این مساله دروغ است، دولت خیلی کار کرده؛ برخی نیز می گویند دولت هیچ مشکل ندارد این هم دروغ است، برخی می گویند مساله هسته ای قرارداد به هیچ صورت درست نیست برخی نیز می گویند هر چه می توانید امتیاز بدهید. هر دو سخن نادرست است.
 
این مرجع تقلید با تاکید بر این که باید در قراردادها و توافق حقوق، عزت و شرف و استقلال و پیشرفت علمی ما حفظ شود، یادآورشد: البته در قرارداد یک سری امتیاز می دهند و یک سری امتیاز می گیرند و باید به این نکته توجه کرد
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این که این تندروی ها و کندروی ها مشکل آفرین شده است، تصریح کرد: افراط و تفریط ها هم در زندگی فردی و هم در زندگی اجتماعی عامل بدبختی است، گفت: اسلام دین اعتدال و میانه روی است.
 
وی تاکید کرد: باید در مقابل دشمنان عنود و لجوج با استقامت و توکل بر خدا بایستیم.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به نامگذاری 22 اسفند به عنوان روز عنوان روز بزرگداشت شهدا، تصریح کرد: باید احترام خانواده ها و والدین شهدا را نگه داریم، باید فرهنگ جهاد و شهادت را نیز در جامعه بیش از پیش حفظ و تقویت کنیم.
 
این مرجع تقلید در پایان در پاسخ به سؤالی یکی از حاضران درباره برخی مشکلات اجتماعی و اخلاقی تاکید کرد: امروزه رسانه های فاسد و مفسد بیگانه مشغول فعالیت های ضد اخلاقی هستند و دست هایی برای گسترش مفاسد اخلاقی در کار است که باید مراقب آن بود.
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر لزوم احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، اضافه کرد: اگر مساله امر به معروف و نهی از منکر به صورت عمومی احیا و زنده شود بخش قابل توجهی از مشکلات حل می شود و اوضاع تغییر خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها