علی حاج قربان :

متاسفانه مجالس جشن به اندازه مجالس عزا جدی گرفته نمی شود

باید به تدریج به سمتی برویم که تعریف درست و دقیقی از مراسم جشن های مذهبی داشته باشیم و این مراسم را طوری اجرا کنیم که هم در ظاهر و هم در محتوی با مراسم عزا متفاوت باشد.
کد خبر: ۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰ - 13June 2013

متاسفانه مجالس جشن به اندازه مجالس عزا جدی گرفته نمی شود

علی حاج قربان در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: توصیه من به دوستان مداح این است که فرمایش مقام معظم رهبری در مورد برگزاری هر چه باشکوه تر جشن های مذهبی را جدی بگیرند و سعی کنند تا جایی که می توانند این مراسم خوب برگزار شود. همکاران سعی کنند اشعاری انتخاب نمایند که مناسب جشن و شادی باشد و رنگ غم و اندوه به هیچ وجه در آن دیده نشود. دوستان دستگاههای موسیقی و سبک هایی را برای اجرای برنامه هایشان درنظر بگیرند که شادی در متن آن جاری باشد و مراقب باشند از سبک هایی که به سمت روضه تمایل دارد استفاده نکنند.

مداح اهل بیت (ع) افزود: متاسفانه مردم ما مجالس جشن را خیلی جدی نمی گیرند و به اندازه مجالس عزا برای آن وقت نمی گذارند. علت اینکه مراسم عزا خیلی خوب برگزار می شود این است که اجرای این مراسم با مردم است و جلوه بیرونی دارد، یعنی مردم در قالب دسته جات سینه زنی یا زنجیر زنی از مسجد بیرون می آیند و در خیابان مراسم اجرا می کنند اگر این اتفاق در مورد جشن های مذهبی بیافتد به طور حتم این مراسم هم پر شور برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: درشهر مشهد و درحرم مطهر حضرت امام رضا(ع) من دیده ام که در ایام جشن دسته جات مذهبی در حالیکه گل در دست دارند و سرودهای مذهبی شاد می خوانند به حرم می آیند وعید مربوطه را به امام رضا(ع) تبریک می گویند. به نظرم این اتفاق می تواند در تهران و دیگر شهرهای ما روی دهد و مردم در حالیکه پرچم های رنگی و گل در دست دارند بیرون بیایند و سرودهای مذهبی شاد بخوانند.

حاج قربان تاکید کرد: تنها محدویت ما برای برگزاری مراسم های جشن های مذهبی رعایت حدود شرعی است. ما باید طوری رفتار کنیم که مراسمی که اجرا می کنیم در شان ائمه باشد و شکل و شمایل پارتی به خود نگیرد. باید به تدریج به سمتی برویم که تعریف درست و دقیقی از مراسم جشن های مذهبی داشته باشیم و این مراسم را طوری اجرا کنیم که هم در ظاهر و هم در محتوی با مراسم عزا متفاوت باشد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار