آئین گرامیداشت یاد و خاطره 71 شهید کوی آبشار قم

بیست و ششمین آئین گرامیداشت یاد و خاطره 71 شهید انقلاب و دفاع مقدس منطقه آبشار قم، جمعه شب در مسجد حضرت زهرا(س) برگزار شد.
کد خبر: ۴۳۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸ - 14March 2015

آئین گرامیداشت یاد و خاطره 71 شهید کوی آبشار قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس از قم، در بیست وششمین یادواره 71 شهید دوران انقلاب و سال های دفاع مقدس از محله آبشار که همزمان با 22 اسفند "روز شهدا" با حضور خانواده های معظم شهدا و سایر اقشار مردم برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی از اساتید حوزه علمیه قم با محوریت عبودیت و عقلانیت و انطباق رفتار شهدا با این دو ویژگی به ایراد سخن پرداخت.

وی با بیان این نکته که انسان با شهادت به مقام عبودیت و عقلانیت می رسد، به تعریف عقل پرداخت و گفت: شهدا دست از تمام تعلقات کشیدند و دل را به خدا سپرده و حقیقتا سالک طریق بودند.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: شهدا با درک معنای حقیقی عبودیت و بندگی، از رزق معنوی الهی متنعم شده و "فرحین" و "یستبشرون" هستند.

وی با بیان اینکه واگذاری تدبیر امور به خدا و انجام واجبات و ترک محرمات دیگر ویژگی های بندگی است، به نشانه های عاقل در کلام پیامبر(ص) اشاره کرد و ابراز داشت: عدم دلبستگی به دنیا، روی آوردن به آخرت، توشه برداشتن برای شب اول قبر و آمادگی برای روز قیامت نشانه های خردورزی است که شهدای بزرگوار به همه اینها رسیده بودند.

مومنی در پایان با اشاره به مقام و منزلت والای شهدا خاطرنشان ساخت: شهدا در پیشگاه الهی و نزد اهلبیت(ع) آبرومند هستند و انس و ارتباط با آنها گره گشای زندگی است.

اجرای سرود، خاطره گویی و روایتگری حجت الاسلام دانش در مورد جانبازان و شهدا و مسئولیت آحاد جامعه، برگزاری نمایشگاه "بینش فاطمی" و نوحه خوانی حسینی نژاد بخش های دیگری از این مراسم بود.

حجت الاسلام سید رضا عظیمی مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج دانشجویی قم و موحد فرمانده ناحیه بسیج امام رضا(ع) از جمله مسئولان شرکت کننده در مراسم بودند.

استانداری قم، صدا و سیما، تیپ 83 روحانیون رزمی تبلیغی، بنیاد شهید منطقه دو، دفتر تبلیغات اسلامی، موسسه فرهنگی هنری راویان فتح، پایگاه بسیج باقریه، حوزه 16 بسیج، ناحیه بسیج امام رضا(ع)، بسیج مدرسه علمیه حقانی و هیئت امناء مسجد حضرت زهرا(س)در برگزاری مراسم مشارکت و همکاری داشتند.

حاشیه های مراسم یادواره شهدای کوی آبشار

* طبق اعلام قبلی قرار بود آیت الله خزعلی در این مراسم - مسجدی که سال ها محل تدریس وی بوده است- سخنرانی کند اما بدلیل کسالت، سلام وی به شرکت کنندگان در مراسم ابلاغ شد.

*تلاوت قرآن با قرائت دلنشین حجت الاسلام حائری از قاریان ممتاز تحسین حاضرین را برانگیخت. همچنین گروه سرود نوجوانان سرود نسبتا طولانی را که نشان از تمرین زیاد و علاقه خاص آنان به اجرا در مراسم بود، اجرا کردند که مورد توجه قرار گرفت.

*حضور حاج رضا براتی از شاعران و مداحان انقلابی و پیشکسوت دفاع مقدس و از پیر غلامان اباعبدالله(ع) به عنوان مجری مراسم و اجرای مسلط، دلنشین، توام با ادب و احترام خاص مراسم شهدا و شعرخوانی وی در وصف شهیدان، جلوه خاصی به مراسم بخشیده بود.

* توزیع تقویم سال 94 با عنوان چشمه های آبشار و مزین به تصاویر شهدا، از دیگر برنامه های مراسم بود که موجب ارتباط بیشتر با زندگی نامه و وصایای شهدا می شود.

*برگزاری نمایشگاه "بینش فاطمی" در جوار مسجد، بخش دیگری از مراسم بود. این نمایشگاه به همت کانون فرهنگی هنری حضرت زهرا(س) برگزار شد و جوانانی علاقمند نسبت به معرفی غرفه های جنگ نرم، هیئت، شهدا، فرهنگ و اقتصاد مقاومتی توضیحات لازم را ارائه می کردند.

* از 71 شهید این منطقه، تعدادی مربوط به دوران انقلاب بودند که در همین محل با تیراندازی مستقیم به شهادت رسیدند لذا مراسم در کوی آبشار یا "مقتل شهدای انقلاب" برگزار شد.

* حضور چهره های انقلابی این منطقه، پیشکسوتان دفاع مقدس و همرزمان و خانواده های معظم شهدا در مراسم مشهود بود.

* در بین شهدا 10 نفر روحانی شهید هستند ضمن آنکه شهدای بزرگواری چون شهید آیت الله قدوسی، شهید آیت الله صدوق، شهید خزعلی فرزند  آیت الله خزعلی، شهید علی آخوندی، شهید محمد ابراهیم جنابان، شهید آل اسحاق، شهید عبدالله معیل، شهید محمد هادی بدلا، شهید محمدی عراقی، شهید فرخ آشتیانی، شهید دانش آشتیانی و تعدادی زن و کودک شهید در بین اسامی شهدا دیده می شد./انتهای پیام/

             

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار