دواتگری در گفت‌وگو با دفاع پرس:

ظریف با حضور در مجلس به ابهامات بیانیه لوزان پاسخ می دهد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از وزیر امور خارجه کشورمان برای حضور در خانه ملت و رفع ابهامات موجود در بیانیه لوزان برای نمایندگان مردم دعوت کرد.
کد خبر: ۴۳۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶ - 04April 2015

ظریف با حضور در مجلس به ابهامات بیانیه لوزان پاسخ می دهد

مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، با اشاره به بیانیه مطبوعاتی لوزان که از سوی ایران و گروه 1+5 قرائت و منتشر شد، گفت: این بیانیه صرفا یک بیانیه سیاسی بوده و به هیچ وجه نمی تواند جنبه حقوقی و الزام آور داشته باشد لذا باید منتظر توافقنامه نهایی باشیم که مقرر است تا 30 ژوئن تنظیم شود.

وی در ادامه تصریح کرد: آنچه در این بیانیه به آن اشاره شده یک توافق اولیه سیاسی برای طرفین است تا بر اساس آن مفاد توافقنامه نهایی را تدوین کنند، لذا آنچه در توافق نهایی تدوین میشود الزاما باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، در غیر اینصورت امضای توافقنامه پیش از 30 ژوئن هم طبق کنوانسیون وین ممکن نخواهد بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، بیانیه مطبوعاتی میان ایران و غرب را دارای معایب ومزایایی دانست واظهار داشت: بر این اساس، فناوری هسته ای جمهوری اسلامی ایران امروز به رسمیت شناخته شده و میتواند از چرخه کامل سوخت برخوردار باشد، هر چند محدودیتهایی در آن اعمال شده است لکن در یک پروسه زمانی 15 ساله، جمهوری اسلامی میتواند فعالیت هسته ای فراتر از این را نیز داشته باشد و تمام این موارد میتواند مزیتهای این بیانیه مطبوعاتی باشد.

دواتگری در تشریح معایب این بیانیه نیز گفت: بر اساس بیانیه لوزان، لغو تحریمها آنطور که باید و شاید شفاف سازی نشده است؛ از سویی مسئولان دیپلماسی کشورمان اظهار میکنند که با تصویب این توافق نهایی امکان برچیده شدن همه تحریم ها فراهم میشود در حالیکه مقامات کاخ سفید از آن سو از چند مرحله ای بودن لغو تحریم ها سخن می گویند و همین امر از جمله ابهاماتی است که در این بیانیه وجود دارد.

نماینده مردم مراغه در مجلس با اشاره به طرح موضوع پروتکل الحاقی در بیانیه لوزان ادامه داد: وزیر خارجه کشورمان اعلام کرده که ما به صورت داوطلباونه پروتکل الحاقی را می پذیریم، در حالیکه هرگونه اقدام در راستای پذیرش پروتکل الحاقی نیاز به تصویب مجلس دارد و پیش از تصویب مجلس، دولت نمیتواند نسبت به اجرای پروتکل اقدام کند.

وی همچنین با بیان اینکه در متن فارسی و انگلیسی بیانیه تفاوت وجود دارد و قطعا دلیل این مغایرت باید مشخص شود، خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی از وزیر امور خارجه دعوت می کند تا در اولین فرصت در مجلس حاضر شده و ابهاماتی که در ذهن مردم و نمایندگان ایجاد شده را برطرف کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار