نقوی حسینی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

باید از افراط و تفریط در پرداختن به ابعاد بیانیه لوزان پرهیز شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: باید به بیانیه لوزان به عنوان یک واقعیت نگاه کرده و از افراط و تفریط در پرداختن به این موضوع پرهیز شود.
کد خبر: ۴۴۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲ - 06April 2015

باید از افراط و تفریط در پرداختن به ابعاد بیانیه لوزان پرهیز شود

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار اخبارداخلی دفاع پرس، درباره بیانیه مطبوعاتی لوزان که از سوی ایران و گروه 1+5 قرائت شد، گفت: بیانیه لوزان، چارچوب مفهومی برای تدوین توافقنامه نهایی برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و غرب محسوب میشود و موافقتنامه اصلی بر پایه این بیانیه تدوین خواهد شد؛ اگر چه این بیانیه یک گام مثبت در دیپلماسی ایران و حل موضوع هسته ای کشورمان محسوب میشود اما محتوای بیانیه با اما و اگرهای بسیاری روبرواست.

وی با اشاره به مغایرت متون فارسی و انگلیسی بیانیه لوزان اظهار داشت: تغایر در متن فارسی و انگلیسی بیانیه تفاسیر و برداشتهای مختلفی از دو طرف مذاکره در پی خواهد داشت، همانگونه که همین حالا نیز این تفاسیر را با گذشت چند روز از قرائت بیانیه از سوی طرفین مشاهده میکنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: اوباما و برخی از سران کشورهای غربی در مورد بیانیه لوزان مسائلی را مطرح میکنند که با مباحث مطروحه از سوی تیم ایرانی در تضاد است و این تنها به خاطر ابهام در بیانیه و ابعاد آن است که این ابهام و دوپهلو بودن قطعا باید در توافق نهایی روشن شود.

نماینده مردم ورامین، بیانیه مطبوعاتی لوزان را بیانیه ای غیر الزام آور دانست و بیان کرد: بنا بر این بود که توافق نامه در یک مرحله به تایید طرفین برسد، تیم مذاکره کننده ایرانی مدعی است که این بیانیه صرفا جنبه مطبوعاتی داشته و هیچ گونه جنبه الزام آوری ندارد لذا جزئی از توافق به حساب نمیآید اما اظهارنظر طرف غربی غیر از این است چرا که آنها از توافقی قاطع صحبت میکنند و به بیانیه منتشر شده مبنای حقوقی داده اند.

نقوی حسینی تاکید کرد: بر اساس بیانیه لوزان، تاسیسات فردو و آب سنگین اراک که برای کشورمان پایگاههای بسیار راهبردی هستند، از چرخه تولید سوخت هسته ای خارج شده اند و فعالیت هستهای انجام نمیدهند.

وی در پایان با بیان اینکه مذاکرات و بیانیه لوزان یک فتح الفتوح نیست، بیان کرد: این دست مذاکره و توافقات را نباید آنقدر بزرگ کنیم که همه مسائل کشور را تحت الشعاع قرار داده و با اغراق از آن سخن گفته شود، باید به بیانیه لوزان به عنوان یک واقعیت نگاه کنیم و از افراط و تفریط در پرداختن به این موضوع بپرهیزیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار