رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در نشست خبری:

راه همواری برای تصویب پروتکل الحاقی در مجلس وجود ندارد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: راه همواری برای تصویب پروتکل الحاقی در مجلس وجود ندارد.
کد خبر: ۴۴۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵ - 05April 2015

راه همواری برای تصویب پروتکل الحاقی در مجلس وجود ندارد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز یکشنبه (16 فروردین ماه) در نشست خبری با خبرنگاران درباره موضوع مذاکرات هستهای گفت: وزیر امور خارجه امروزدر اولین جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور خواهد یافت و درباره بیانیه هستهای لوزان و همچنین در مورد تحولات منطقه بحث خواهد شد.

بروجردی ادامه داد: تیم مذاکره کننده هستهای جمهوری اسلامی ایران در مورد ابعاد مختلف هستهای با کشورهای گروه 1+5 به صورت انفرادی و گروهی نشستهای مختلفی برگزار کردند و نقطه نظرات مختلفی بعد از موافقت نامه هستهای وجود داشت.

وی افزود: برای حصول توافق، یک داد و ستدهایی وجود دارد اما باید منافع کشور حفظ شود و با لحاظ مصوبات شورای عالی امنیت ملی، برخی از محدودیتها را پذیرا باشیم. البته این یک عرف جهانی بوده و کشورهایی مانند ژاپن نیز در پیشبرد اهداف صلح آمیز هستهای خود چالشهایی داشته اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: حفظ دستاوردهای ملی در زمینه هستهای مهم است و استمرار این سیاستگذاری از وظایف دستگاههای مربوطه است.

بروجردی افزود: آمریکائیها اصرار داشتند موضوع آب سنگین اراک حذف شود، با توجه به تولید آب سنگین در اراک به هیچ وجه موضوع مدنظر آمریکاییها برای ما قابل قبول نبود و متخصصان کشور موفق شدند به هدف جمهوری اسلامی ایران در این زمینه دست یابند و این راکتور را با حداقل خروجی پلوتونیوم حفظ کنند، همچنین اصل موضوع غنی سازی حفظ شد.

وی ادامه داد: ادبیات آمریکاییها و اوباما به این صورت بود که آنها نمیخواستند موضوع غنی سازی ایران را بپذیرند اما در حال حاضر مجبور به چرخش از موضع خود شدند و علت صدور 6 قطعنامه نیز همین موضوع بود لذا رئیس جمهور آمریکا این واقعیت را قبول کرده است و ایران وارد باشگاه کشورهای دارای فناوری صلح آمیز هستهای شده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر آمریکاییها و گروه 1+5 بپذیرند به تعهدات خود در بیانیه هستهای عمل کنند و قطعنامهای را در این زمینه در شورای امنیت به تصویب برسانند که قطعنامههای تحریمی علیه ایران لغو و همچنین تحریمهای اتحادیه اروپا رفع شود، ایران نیز تعهدات خود را اجرایی خواهد کرد؛ این موضوعات را مسئولان تیم مذاکرهکننده هستهای بیان کردهاند.

بروجردی ادامه داد: اجرای تعهدات مذکور از سوی کشورهای 1+5 انتظار طبیعی ما است و اگر آنها تخلف کنند، همچنان که در سال گذشته فوریت طرحی در دستور کار کمیسیون امنیت ملی بررسی شد، مبنی بر اینکه اگر کشورهای غربی تحریمها را ادامه دهند، مجلس نیز برای دولت تکالیفی در این زمینه ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: غیرقابل قبول است که جمهوری اسلامی محدودیتها را بپذیرد و آنها تعهدات خود را اجرایی نکنند، بنابراین اجرای تعهدات مذکور در بیانیه هستهای یک جاده دوطرفه بوده، البته باید توجه داشت که متن حقوقی که در 11 تیرماه به تصویب برسد، الزامآور بوده و ما باید در آن متن در حفظ منافع خود بکوشیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش درخصوص موضوع پروتکل الحاقی تصریح کرد: در 10 سال قبل جمهوری اسلامی ایران به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرایی کرد، اما اعلام شد اگر موضوع هستهای از شورای حکام به شورای امنیت منتقل شود، دولت مکلف میشود که اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند و با توجه به ارجاع موضوع هستهای به شورای امنیت، مجلس نیز با مصوبهای دولت را مکلف کرد تا اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. بنابراین این موضوع نیازمند مصوبه مجلس بوده و تیم مذاکرهکننده نیز این موضوع را اذعان کرده است.

وی درخصوص متن بیانیه گفت: تفاسیر مختلفی درخصوص متن بیانیه وجود دارد اما به لحاظ حقوقی بیانیه، بیانیه است و الزامآور نبوده تا زمانی که به سمت متن لازمالاجرا برود. بنابراین متن الزامآور همان متنی است که مقرر شده تا 11 تیرماه نگاشته شود.

بروجردی ادامه داد: تاسیسات فردو به دلیل پدافند غیرعامل بهوجود آمده و توافق شده هزار سانتریفیوژ در آن باشد و در صورت تخطی طرفهای غربی ما نیز میتوانیم از ظرفیتهای موجود استفاده کنیم. این موضوع ظرفیت بازدارندگی را دارد و این در حالی است که ظرفیت سایت نطنز نیز کاملا محفوظ بوده و کار تحقیقاتی پیشرفته مخصوصاً در زمینه کار سانتریفیوژهای IR8 به صورت فعال استمرار مییابد یعنی کارهای تحقیقاتی و توسعهای در عرصه هستهای اجرایی میشود. بنابراین در زمینه توسعه فعالیتهای هستهای درجا نخواهیم زد.

وی در زمینه لغو تحریمها گفت:  اصل تحریمها در زمینههای نفتی و بانکی است، بنابراین لغو تحریمها نیز در این زمینهها صورت خواهد گرفت و بحث ما با طرفهای غربی تنها در زمینه موضوعات هستهای است، براساس دستورات مقام معظم رهبری ما به تیم مذاکرهکننده جمهوری اسلامی اعتماد میکنیم و به نظر آنها توجه داریم.

نماینده مردم بروجرد در مجلس تاکید کرد: در زمینه توسعه فعالیتهای هستهای، کشور به سطح پیشرفتهای رسیده است و اگر آنها بخواهند از تعهدات خود عدول کنند، با توجه به تسلط جمهوری اسلامی ایران به دانش هستهای ما میتوانیم به سرعت به نقاط قابل قبولی در این زمینه دست یابیم و این نکتهای است که آنها به شدت از آن پرهیز میکنند، و نباید فراموش کرد شتاب ما در زمینه توسعه فعالیتهای هستهای مانند 10 سال قبل نیست.

بروجردی گفت: در صورت دستیابی به توافق جامع و نهایی، آن توافقنامه موارد الزامآور حقوقی دارد در حالیکه بیانیه اخیر فقط در حد یک بیانیه است و به نظر میرسد آنها نیز برای قانع کردن دوستان خود و رژیم صهیونیستی از ادبیات خود استفاده میکنند.

وی درخصوص موضع نمایندگان درباره مذاکرات هستهای اظهارداشت: به برکت انقلاب اسلامی، جامعه اسلامی و مجلس اسلامی حق اظهارنظر دارند و طبیعتاً نظرات متفاوت است، در سالی که از سوی مقام معظم رهبری بهعنوان "دولت و ملّت، همدلی و همزبانی" نامگذاری شده، ما بهعنوان نمایندگان ملت باید بتوانیم در یک مذاکره منطقی با مسئولان دولتی، نظرات مجلس را به تیم مذاکرهکننده منتقل کنیم که انجام این مهم از جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی شروع خواهد شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان درخصوص تصویب پروتکل الحاقی یادآور شد: مقطع زمانی این کار در حال حاضر نیست و در زمان خاص خود انجام خواهد شد، البته نظرات متفاوت در این زمینه در مجلس فراوان است و به نظر می رسد راه همواری برای تصویب پروتکل الحاقی در مجلس وجود ندارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار