اقتدار نیروی انتظامی بر‌پایه قانون و حاکمیت ارزش‌های اسلامی استوار است

فرمانده انتظامی گیلان با بیان اینکه اقتدار نیروی انتظامی بر‌پایه قانون و حاکمیت ارزش‌های اسلامی، مقابله با ظالم و حمایت از مظلوم و... استوار است، گفت: مردمی بودن پلیس دیگر مشخصه شعار نیروی انتظامی است.
کد خبر: ۴۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲ - 10October 2013

اقتدار نیروی انتظامی بر‌پایه قانون و حاکمیت ارزش‌های اسلامی استوار است

ابراهیم قائد رحمتی، فرمانده انتظامی استان گیلان در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس، با اشاره به سخنان گوهربار حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه "ما نباید به مردم قدرتفروشی کنیم"، تأمین امنیت و آرامش مردم را وظیفه پلیس بر اساس قانون در جامعه دانست و اظهار کرد: یکی از ارکان مهم امنیت و قدرت در جوامع مدرن امروزی مردم بوده که نوع و میزان مشارکت آنان باعث انسجام اجتماعی و ایجاد نظم در جامعه میشود.

وی با اشاره به اینکه مردم زمنیه تعاملات، روابط اجتماعی و کانون اصلی مفهوم سرمایه اجتماعی هستند، افزود: رسیدن به یک حکومت مردمسالار دینی مستلزم وجود جامعهای است که مردم آن علاوه بر بینش اجتماعی به حقوق و تکالیف شهروندی خود واقف باشند، لذا تمام مردم در برخورداری از حقوق شهروندی یکسان بوده و در همه امور اجرای قانون برای پلیس یک اصل مهم است.

قائد رحمتی بر اساس شعار هفته ناجا، اقتدارش را در سایه مردمداری، قانونمداری و روزآمدی دانست و گفت: براساس این شعار پلیس باید با روزآمدی فضا را برای مدیریت منظم، مقتدر، مدرن، در محیط امنیتی مهیا سازد، لذا اعتماد و اطمینان مردم به پلیس بهعنوان مجری و حافظ قانون و همچنین حمایتشان از پلیس در جهت رفع مشکلات امنیتی و کاهش جرائم موجب مشروعیت و اقتدار پلیس در جامعه میشود.

وی با بیان اینکه اقتدار نیروی انتظامی برپایه قانون و مشروعیت، حاکمیت ارزشهای اسلامی، پذیرش اقتدار توسط آحاد جامعه، پیشبرد امنیت ملی، بهبود امنیت و آرامش جامعه و مقابله با ظالم و حمایت از مظلوم و... استوار است، ادامه داد: مردمی بودن پلیس دیگر مشخصه شعار نیروی انتظامی است، بنیاد ارتباط پلیس با مردم را مقوله فرهنگ و سرمایه اجتماعی شکل میدهد و توسعه سرمایه اجتماعی ضرورت اولیه برای ایجاد امنیت و اقتدار یک جامعه است.

قائد رحمتی با اشاره به اینکه رفتار محترمانه پلیس با مردم و اصل تکریم در مناسبات انسانی و روابط اجتماعی مورد تأکید دین مبین اسلام نیز قرار گرفته است، افزود: مشروعیت اقتدار پلیس در نظام اسلامی مبتنی بر پذیرش عامه مردم و تکریم ارباب رجوع، تقید به اصل برائت و محور بودن مردم در توسعه امنیت پایدار و مقابله با توطئه تهاجم فرهنگی و... است.

فرمانده ناجا گیلان در تشریح روزآمدی در شعار هفته ناجا نیز یادآور شد: در عصر ارتباطات، فناوریهای نوین ارتقاء پیدا کرده و همپای این تغییرات پلیس نیز در حوزه فناوری نوین و هوشمند در محیط سازمان به نوآوری، خلاقیت، یادگیری و تجربهگرایی در جهت بقا و پیشرفت سازمانی نیازمند مدیریت دانش، فرایند شناسایی و ارزیابی دانش است تا بتواند امنیت و آرامش را در جامعه مستقر کند.

قائد رحمتی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «نیروی انتظامی باید قوی، مقتدر، هوشمند، پیچیده، سالم، امین، سریع، به هنگام، مؤدب، اهل بیان و تفاهم با مردم باشد»، اضافه کرد: در اجرای فرامین مقام معظم رهبری، پلیس در جمهوری اسلامی ایران دانشبنیان، فناور و هوشمند بوده و در این راستا از جلب حداکثری اعتماد و مشارکت مردم در تامین امنیت و آرامش و تقویت دانش علمی، بنیادی نیروی انسانی پلیس و... بهره میبرد.

رئیس پلیس گیلان قانونمداری و قانونگذاری قوی و عادلانه را یکی از مؤلفههای بعد سیاسی سرمایه اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: پلیس با بهرهمندی از قانونمداری در جامعه میتواند در تأمین امنیت و آرامش موفق باشد، زیرا پایداری جوامع و حیات اجتماعی بشر نیازمند قانون است و متولیانی که قانون را عادلانه اجرا کنند، اعتماد مردم به نظام حاکم را بیشتر میکنند.

نظر شما
پربیننده ها