سالروز آزادساری قصرشیرین؛

بلندی های صعب العبور و آزادی قصر شیرین

بلندی های صعب العبور بازی دراز با قله های بلند و بریدگی های ممتد و شیب تند، یک مانع طبیعی برای انجام عملیاتی بود که محور سرپل ذهاب به قصر شیرین را از محورگیلان غرب به قصرشیرین جدا میکرد. این ارتفاعات عارضه بزرگی درون مثلث قصرشیرین، گیلانغرب، سرپل‌ذهاب محسوب می‌شد که بر منطقه تسلط کامل داشت.
کد خبر: ۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۵ - 12June 2013

بلندی های صعب العبور و آزادی قصر شیرین

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، عملیات بازی دراز در تاریخ 22 خرداد  سال1361 در دشت ذهاب، دشتی  وسیع در شمال غربی شهرستان سرپل ذهاب و تنگه ی پاطاق آغاز شد.

دشمن متجاوز پس از تلاش بسیار برای تصرف کامل منطقهی دشت ذهاب و تنگهی پاطاق، با مقاومت نیروهای حق روبرو شدند و با توجه به موفق نشدن در تصرف تنگهی پاطاق تلفات سنگینی را در دشت ذهاب بر جای گذاشتند. به همین دلیل برای زیر نظر بودن این منطقه و جلوگیری از تلفات پی در پی در ارتفاعات بازی دراز مستقر شدند.

بلندی های صعب العبور بازی دراز با قله های بلند و بریدگی های ممتد و شیب تند، یک مانع طبیعی برای انجام عملیاتی بود که محور سرپل ذهاب به قصر شیرین را از محور گیلان غرب به قصرشیرین جدا می کرد. این ارتفاعات عارضه بزرگی درون مثلث قصر شیرین، گیلانغرب، سرپل ذهاب محسوب می شد که بر منطقه تسلط کامل داشت.

دشمن با فعالیت هایی از قبیل دیده بانی و انجام کارهایی نسبت به راه سازی اقدام کرد و یگان هایی از ارتش عراق به استعداد یک تیپ و یک گردان تانک روی آن مستقر کردند. بلندترین جا روی قله که تسهیلات ارتباطی مهمی را داشت (دیدگاه صدام) نامیدند و از آن طریق تحرکات رزمندگان اسلام را زیر نظر داشتند و به وسیله ی آتش توپ خانه و شلیک تیر مشکلاتی را ایجاد می کردند.

با اهمیت ویژه ای که این ارتفاعات داشت رزمندگان اسلام به منظور عقب راندن ارتش عراق و گرفتن ارتفاعات بازی دراز بخش عمده ای از این مناطق را آزاد کردند.

نیروهای اسلام در 4 محور به سمت اهداف از پیش تعیین شده حرکت کردند و نسبت به تصرف مناطق مورد نظر اقدام کردند و دشمن طی این 7 روز اجرای پاتک کرد که با مقاومت رزمندگان اسلام مواجه شد.

 در این عملیات خلبان دلاور شهید شیرودی و فرمانده یگان تکاور حسین ادیبان و همچنین سرداران غلامعلی پیچک، محسن وزوای و حاجی بابا به درجه ی شهادت نائل شدند و در هدایت این عملیات نقش مؤثرو بسزایی داشتند.

خلاصهی عملیات:

اهداف عملیات: انهدام تیپ 3 پیاده های کوهستان  و وارد کردن تلفات به تیپ 22 کوهستان

کشته ها، زخمی های دشمن: 1500نفر

تعداد اسرا: 458 نفر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار