«صیاد دل‌ها» از نگاه خواهر‎

خواهر شهید صیاد شیرازی گفت: تواضع و خشوع صفت بارز شهید صیاد شیرازی بود.
کد خبر: ۴۴۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰ - 09April 2015

«صیاد دل‌ها» از نگاه خواهر‎

به گزارش دفاع پرس، صدیقه صیاد شیرازی، اظهار داشت: شهید سپهبد علی صیاد شیرازی قبل از انقلاب در اصفهان با عنوان یک افسر مذهبی زیر نظر رژیم بوده که در نوع خود عضو خطرناکی برای رژیم محسوب میشد و با وجودی که یک فرد نظامی بود با لباس مبدل در تظاهراتها و راهپیماییها شرکت میکرد.


وی افزود: شهید صیاد شیرازی بهدنبال حفظ پادگان اصفهان بود که قبل از انقلاب از قشرهای مختلف نظیر مجاهدین خلق در آن حضور داشتند اما بنیصدر متأسفانه همکاری نمیکرد و از همین حیث شهید صیاد شیرازی در ابتدای جنگ مقابل بنیصدر ایستاد که اینجا پی به جسارت و شجاعت وی میبریم.

ایستادگی شهید صیاد در برابر بنیصدر
خواهر شهید صیاد شیرازی خاطرنشان کرد: برادر شهیدم در آن زمان سرهنگتمام و فرمانده شمال غرب شده بود که بهدلیل مخالفتی که با بنیصدر انجام داده بود، درجات از وی گرفته شد و سپس شهید به سپاه رفت، البته باید بگویم که درجات و مقام هیچگاه برای شهید صیاد شیرازی اهمیت نداشت و در رأس اهداف وی تنها خدمت مطرح شده بود.

وی از اقدام شهید صیاد شیرازی در سال 59 برای تشکیل ستاد مشترک ارتش و سپاه یاد کرد و افزود: شهید در سال 60 فرمانده نیروی زمینی ارتش شد، وی همیشه بهدنبال ایجاد انسجام و هماهنگی میان ارتش و سپاه بود، در آن زمان نیروهای ارتش آموزش دیده و آماده بوده اما بسیج و سپاه آمادگی بسیاری نداشت و تشکیل این ستاد مشترک سبب پیشرفتهای بسیاری در جنگ شد و عمده قسمتهایی از کشور که در دست دشمن بود، آزادسازی شد.

کینه مجاهدین خلق از شهید صیاد بعد از عملیات مرصاد
صدیقه صیاد شیرازی با بیان "خانواده با برادرم در جنگ بسیار کم در ارتباط بود" گفت: شهید صیاد شیرازی به غرب کشور کاملاً اشراف داشت، در عملیات مرصاد شهید صیاد با وجود اینکه هنوز حکمش را برای حضور در این عملیات نداده بودند، بهخاطر حساسیت موضوع بدون حکم رفت و رهبری و هدایت آن عملیات را به دست گرفت.

خواهر شهید صیاد شیرازی اظهار داشت: از آن زمان به بعد منافقین بهدلیل ضربهای که خوردند منتظر فرصتی برای انتقام بوده که در نهایت سال 78 وی را مقابل منزل ترور کردند و برادرم به مقام رفیع شهادت نائل شد.

وی با اشاره به اینکه شهید صیاد شیرازی فرزند ارشد خانوادهای 10نفره بود، گفت: شهید صیاد شیرازی 5 برادر و دو خواهر داشته که خود فرزند ارشد این خانواده بود، محیط خانوادگی ما مذهبی بود و بهدلیل نظامی بودن پدرم، شهید صیاد شیرازی نیز به نظامی شدن علاقه پیدا کرد و برای ادامه تحصیل عازم تهران شد.

صدیقه صیاد شیرازی بهنقل از همرزمان و دوستان برادرش گفت: بعد از اخذ مدرک دیپلم در زمانی که شهید صیاد شیرازی به ارتش رفت، شرایط حاکم برای فعالیتهای مذهبی نظیر نماز و روزه مهیا نبود و وی نخستین کسی بود که نسبت به این شرایط اعتراض میکرد.

صیاد دلها از نگاه خواهرش
خواهر شهید صیاد شیرازی با اشاره به شاخصههای اخلاقی و بارز شهید صیاد شیرازی خاطرنشان کرد: انضباط و وقت شناسی یکی از ویژگیهای اخلاقی شهید بوده که این اخلاق به تمامی اعضای خانواده تسری پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: شخصیت آرام و نجیب شهید در تمامی محافل و برخوردهای اجتماعی مثال زدنی بوده، همچنین توجه خاص وی به نماز و مسائل دینی از برجستگیهای اخلاقی صیاد شیرازی به شمار میروند که عاملی برای تعالی وی شد، احترام به والدین از برجستهترین شاخصههای اخلاقی شهید صیاد شیرازی بود، همچنین وی چه پیش از ازدواج و چه در زندگی مشترک حرمت و جایگاه ویژه برای هریک از اعضای خانواده قائل بود.

وی افزود: شهید صیاد شیرازی با وجود مشغله فراوان بهویژه اینکه یک نظامی بود، بازهم هیچگاه از خانواده غافل نمیشد و در عین گرفتاری بهطور جد نسبت به خانواده پایبند و متعهد بود.

خواهر شهید صیاد شیرازی از تواضع و خشوع برادرش با عنوان یکی از بارزترین ویژگیهای اخلاقی وی یاد کرد و گفت: تواضع شهید به این معنی بود که در برابر چه کوچکتر و چه بزرگتر بر احترام و بیان محترمانه تأکید داشته و همچنین با وجود اینکه بهعنوان یک شخصیت نظامی کشوری مطرح بود هیچگاه تفاوتی میان خود با دیگران احساس نمیکرد.

وی با تأکید بر این مطلب که منافقان کوردل شهید صیاد شیرازی را در بند شهید کردند، گفت: برادرم زمانی که توسط منافقان کوردل به شهادت رسید در شرایطی بود که در خودرو خود بوده و کمربند ایمنی را بسته بود و با وجود اینکه وسیله دفاعی همراه خود داشت اما شرایط و فکر این مسئله را نمیکرد و در واقع منافقان، شهید را بهدلیل اینکه در بند بود توانستند به شهادت برسانند.

خواهر صیاد شیرازی گفت: آن فردی که توسط منافقان، برادرم را بهضرب سه گلوله شهید که در حین رسیدن به بیمارستان به شهادت رسید، این در حالی بود که مهدی فرزند شهید با دیدن این صحنه تا مدتها دچار شوک شده بود.

خواهر صیاد شیرازی اظهار کرد: منافقان کوردل بدانند که اگر برادرم در هر شرایطی غیر از آن شرایط بود جرئت نزدیک شدن به شهید صیاد شیرازی را نداشتند.

 وی تأکید کرد: امروز ما ماندهایم و یاد و خاطره و راه شهدا و باید در این مسیر بهگونهای حرکت کنیم که ادامه دهنده راه نورانی آنان بوده و در مسیر تحقق آرمانهای نظام اسلامی و انقلاب یار و یاور ولایت باشیم.

وی با بیان اینکه رحیم صفوی و شهید چمران از نزدیکان شهید صیاد بودند، گفت: از همرزمان و دوستان نزدیک صیاد نقل میشود که در سختترین شرایط که دشمن آنها را محاصره میکرد، توسل شهید صیاد شیرازی به امام زمان(عج) و زمزمه دعای فرج سبب کارگشایی میشد.

رفتار شهید صیاد روز قبل از شهادتش آنگونه بود که انگار برنمیگردد
صدیقه صیاد شیرازی با اشاره به سفر روز قبل از شهادت شهید صیاد شیرازی به مشهد مقدس، تأکید کرد: 21 فروردین سال 78 تاریخ شهادت برادرم بود و روز قبل آن وی به مشهد مقدس برای زیارت و دیدار خانواده آمده بود، در آن روز تماماً با شهید صیاد بودم و در تمامی لحظات بهویژه حرم مطهر رضوی شاهد رفتار و احساسهای عجیبی از وی بودم که پس از شهادتش به این فکر کردم که شهید صیاد بهگونهای رفتار میکرد که انگار دیگر قرار نیست بیاید.

راهیان نور بهترین پیوند میان جوان و فرهنگ شهادت
خواهر شهید صیاد شیرازی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را نیازمند ابتکاراتی نو برای جذب جوانان توصیف کرد و افزود: اگرچه در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تاکنون اقدامات مؤثر فراوانی انجام شده اما باید برای مخاطب اصلی ما جوانان برنامه ریزی جذاب و مورد پسند جوانان انجام شود.

وی راهیان نور را یکی از مؤثرترین شیوهها برای جذب جوانان با فرهنگ ایثار و شهادت دانست و اظهار کرد: روشهایی نظیر راهیان نور در جذب نسل جوان که دفاع مقدس را ندیدهاند بسیار شیرین، جذاب و تأثیرگذار بوده، قابل ذکر است که شهید صیاد شیرازی خود بنیانگذار راهیان نور بود.

صدیقه صیاد شیرازی افزود: گسترش حلقههای صالحین نیز میتواند عامل مؤثر در توسعه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باشد.

منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها