«عبدالباری عطوان» در مصاحبه با «دویچه وله» :

منطقه اکنون بر سر چند راهی قرار دارد؛حل بحران یمن یا ادامه جنگ

سردبیر روزنامه «رأی الیوم» گفت: منطقه اکنون بر سر چند راهی قرار دارد... یا باید بحران یمن حل شود یا اینکه ادامه جنگ به بحران بزرگتری بدل خواهد شد.
کد خبر: ۴۴۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰ - 10April 2015

منطقه اکنون بر سر چند راهی قرار دارد؛حل بحران یمن یا ادامه جنگ

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، عربستان برای تداوم حمله نظامی به یمن خواستار حمایت نظامی پاکستان شد. اما این پرسش مطرح میشود که آیا ایران میتواند ائتلافی را که عربستان تشکیل داده است متوقف کند؟

وبگاه خبری شبکه خبری «دویچه وله» آلمان برای بررسی بحران یمن مصاحبهای با «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته مسائل خاورمیانه و سردبیر روزنامه «رأی الیوم» انجام داد و نوشت: «پیامدهای جنگ در یمن شرایط سیاسی تازهای را به وجود آورده و کشمکش میان تهران و ریاض وارد فاز تازهای شده است. سفر "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه به ایران و سفر "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه تهران به اسلام آباد و فضای آشتی میان ایران و ترکیه میتواند حامل پیام های مهمی باشد. این در حالی است که پارلمان پاکستان هنوز در حال بررسی درخواست عربستان برای کمک نظامی به این کشور به منظور حمله به یمن است.

عبدالباری عطوان در پاسخ به علت تمایل عربستان برای مشارکت پاکستان در ائتلافی که این ریاض تشکیل داده است، گفت: « عربستان در سیاستهای خود دائما روابط محکم و متمایزی با پاکستان دارد؛ چرا که عربستان در تأمین مالی برنامه هستهای پاکستان نقش بسزایی داشت و اسلام آباد نیز در آغاز عملیات "توفان صحرا" در دهه نود سده گذشته به عربستان سرباز اعزام کرد. از این روی عربستان، پاکستان را یک شریک امنیتی می داند... اکنون عربستان در تلاش است تا یک ائتلاف سنی تشکیل دهد تا با نفوذ ایران مقابله کند و از این روی پیوستن پاکستان به آن ضروری است. البته این مسئله به این دلیل است که عربستان ارتش قدرتمندی ندارد و به نیروی زمینی اسلام آباد نیازمند است».

تحلیلگر برجسته مسائل خاورمیانه در پاسخ به این پرسش که برگههای ایران برای اختلال در مسیر این ائتلاف چیست، تصریح کرد: «ایران چند برگه دارد. وارد شدن پاکستان در ائتلاف ضروری است و ایران به خوبی از این مسئله آگاهی دارد از این روی وزیر خارجه خود را به این کشور فرستاد. [او ادعا کرد] شاید تهدید ایران مبنی بر کشاندن بحران به خاک پاکستان از جمله اموری باشد که ایران از طریق آن اعمال فشار کند... همچنین 20% از ارتش پاکستان شیعه هستند. همچنین مرزهای طولانی ایران با پاکستان نیز اسلام آباد را نگران میکند».

سردبیر روزنامه «رأی الیوم» در پاسخ به علت تغییر موضع ترکیه در قبال ایران گفت: «من فکر میکنم که منافع تجاری مشترک در تغییر گفتمان ترکیه نقش مهمی ایفا کرده است... و به نظر میرسد که تهران در تلاش است از طریق عامل اقتصادی آنکارا را به سوی خود بکشاند تا منافع مشترکی به وجود آورند».

عبدالباری عطوان همچنین درباره نقش لغو تحریمها در تغییر سیاست خارجی ایران نیز تصریح کرد: «لغو تحریمهای ایران از طریق سیاست چماق و هویج، زمینه بیشتری را برای تحرک و مذاکره با کشورهای اطراف فراهم میکند تا بتواند نفوذ خود را گسترش دهد».

وی درباره تلاشهای احتمالی ترکیه برای ترمیم شکاف موجود در روابط ریاض و تهران نیز اظهار داشت: «به سود اردوغان است که بحران را کنترل کند. وی میداند که اگر پای ترکیه به درگیری باز شود، هزینه بسیاری برایش در پی خواهد داشت. در مقابل وی نمیخواهد که سرمایه گذاری در بازارهای ایران را از دست دهد. از این روی خواهد کوشید تا راهکار توافقی برای حل بحران ارائه کند».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است عربستان بر سر راهحلهای توافقی درباره ایران موافقت کند، تأکید کرد: «دولت ریاض به خوبی میداند که هر اندازه بحران یمن طولانی شود، مسائل پیچیدهتر خواهد شد... ریاض حس میکند که ایران قصد دارد این کشور را محاصره کند و این کشور صدام دیکتاتور سابق عراق را تشویق کرد تا با نفوذ ایران مقابله کند. به هر حال منطقه اکنون بر سر چند راهی قرار دارد... یا باید بحران یمن حل شود یا اینکه ادامه جنگ به بحران بزرگتری بدل خواهد شد».

انتهای پیام/ک.ح

نظر شما
پربیننده ها