آیت الله خاتمی در خطبه‌‌های نماز جمعه تهران:

ذره‌ای نباید از توسعه نظامی کشور کاسته شود/ قرارداد نهایی بین ایران و 1+۵ کاملا شفاف و بدون تأویل‌ باشد

خطیب موقت نمازجمعه تهران با تأکید بر اینکه سلاح‌های نظامی بازدارنده ما محکم به راه خودش ادامه می‌دهد،‌ گفت: ذره‌ای نباید از توسعه نظامی کشور کاسته شود چرا که پیشرفت در عرصه نظامی بازوی اقتدار کشور ماست.
کد خبر: ۴۴۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵ - 10April 2015

ذره‌ای نباید از توسعه نظامی کشور کاسته شود/ قرارداد نهایی بین ایران و 1+۵ کاملا شفاف و بدون تأویل‌ باشد

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به سبک زندگی دینی در عرصه اجتماعی گفت: حضرت زهرا(س) دریای ناپیدای بی کرانه است و از سوی دیگر در زیر این آسمان، هیچ خانواده ای را نمی توان پیدا کرد که شوهر، همسر و دو فرزند معصوم داشته باشد؛ پس خانواده حضرت علی(ع) بهترین الگویی است که هیچ نمونه ای برای آن متصور نیست.

وی سپس به دو نکته در عرصه زندگی اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: زندگی فاطمی، زندگی است که با آیین  نامه دین، بچرخد و در آن دین و اطاعت از خدا حرف اول را بزند.

آیت الله خاتمی ادامه داد: اینکه در برخی خانواده های متدین مشکلاتی وجود دارد بخاطر این است که آیین  نامه دین در زندگی آنها کم رنگ است.

وی با بیان لزوم توجه به امر به معروف ونهی از منکر در خانواده ها، افزود: باید فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر قرآنی در خانواده ها ساری و جاری باشد البته برخی ها به غلط امر به معروف را با مشت و لگد و سیلی همراه می کنند که این امر به معروف نیست بلکه بدعت و تحریف امر به معروف است.  

امام جمعه موقت تهران در ادامه با بیان اینکه امر به معروف قرآنی با زبان نرم انجام می شود، عنوان کرد: در امر به معروف قرآنی هم زن باید شوهر را امر به معروف کند و هم شوهر همسرش را. حتی فرزندان نیز باید والدین را امر به معروف کنند اما تمام این موارد باید با زبان نرم صورت گیرد.

وی سپس اظهار داشت: نکته دومی که باید با توجه به سیره فاطمی در زندگی مشترک مورد توجه قرار گیرد، محبت و ابراز محبت است همان گونه که حضرت زهرا(س) می فرمایند که حضرت علی(ع) بهترین شوهر است؛ بنابر این محبت و ابراز محبت باعث می شود تا کانون خانواده گرم باقی بماند.      

آیت الله خاتمی در خصوص هدیه دادن به مناسبت روز مادر نیز گفت: آنچه در تجلیل از مقام شامخ مادر مهم است، دادن هدایای سنگین نیست بلکه مهم قدردان بودن زحمات مادر است که این را می توان با بوسیدن دستان مادر انجام داد و از سوی دیگر نسبت به همسر نیز دادن هدیه مادی مطرح نیست بلکه آنچه مهم است، ابراز محبت است.

وی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران اظهار داشت: تیم مذاکرهکننده فقط در عرصه هستهای حق مذاکره دارد، ذرهای نباید از توسعه نظامی کشور کاسته شود، توسعه نظامی بازوی اقتدار کشور است.

وی افزود: سلاحهای نظامی بازدارنده ما محکم به راه خودش ادامه میدهد و فقط بمب اتم نمیسازیم، در تنظیم قرارداد نهایی بین ایران و 1+5، مسئولان تیم مذاکرهکننده مواظب واژهها باشند و بدانند واژههای کشدار یا تأویلدار دام دشمنان است، قرارداد نهایی باید کاملا شفاف و بدون واژههای تأویلدار تبیین شود.

آیتالله خاتمی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال «همدلی، همزبانی دولت و ملت» توسط رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: با شرح و توضیحی که رهبر معظم انقلاب در آستان حضرت ثامنالحجج (ع) درباره این نامگذاری دادند باید بگویم که رهنمودهای اول سال رهبری راهبردی است که نباید دستکم گرفته شود؛ نامگذاری امسال حاصل یک کار کارشناسی عمیق است.

وی با اشاره به بیانیه لوزان و مذاکرات هستهای، افزود: در رابطه با مسئله هستهای رهنمودهای بسیار روشنگرایانه مقام معظم رهبری روز گذشته همه ما استماع کردیم؛ موضع نظام به صورت شفاف توسط مقام معظم رهبری بیان شد و خدا را شاکریم که زمام امر این امت را در دست فقیهی اینچنین قرار داده است؛ به لطف خدا کشور با دین و حکمت به زیبایی اداره میشود.

خطیب موقت نمازجمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: رهبر انقلاب در رابطه با بیانیه لوزان فرمودند که نه موضع موافق دارم و نه مخالف؛ هنوز اتفاقی نیفتاده است و خود مسئولان نیز گفتند که بیانیه لوزان تنها یک چکنویس است؛ بر این اساس چیزی که نه به بار است و نه به دار، تبریک و تهنیت ندارد، برخی از ذوقزدگیها چه بسا به زیان خود مذاکرهکنندگان هم باشد و سبب سوءاستفاده دشمن خواهد شد.

وی ادامه داد: برای چندمین بار رهبر انقلاب در سخنان روز گذشته خود تیم مذاکرهکننده را تأیید کردند و فرمودند که اعتماد دارند و اعضای تیم مذاکرهکننده افراد صادقی هستند؛ ما هم چنین اعتقادی داریم تحلیلگران ما به گفتار خودمانیها اعتماد کنند، اینکه حرفهای خودمانیها را نقد کنند فرزندان این ملت را نپذیرند و بیایند بگویند فلان فرد آمریکایی چنین گفته و سخنان او را محور قرار دهند به نظر میرسد اقدام نادرستی باشد.

خطیب موقت نمازجمعه تهران بر همین اساس یادآور شد: مقام معظم رهبری هدایت کلی مسائل هستهای را زیر نظر دارند یعنی خطوط کلان و خطوط قرمز را رهبر انقلاب مشخص میکنند و در جریان ریزهکاریها موضوع را به خود مسئولان واگذار کردند بنابراین این سخن که کسی بگوید رهبر معظم انقلاب در ریز جریان مذاکرات هستند سخنی نادرست و سخنی خلاف واقع است، ایشان تنها کلیات را تعیین کردند و به مسئولان فرمودند که این کلیات را دنبال کنند.

وی در ادامه با اشاره به بیانیه لوزان، گفت: بیانیه لوزان چه بسا دستمایه اصلی قراردادی باشد که گفته میشود در تیرماه منعقد خواهد شد، درباره بیانیه به این مهمی که سرنوشتساز است باید اجازه اظهارنظر داد، باید مخالفان و موافقان صحبت کنند، دو طرف باید منصفانه و منطقی صحبت کنند، منتقدان واقعیات را ببینند و کاملا مقید باشند که حتی یک کلمه خلاف واقع نگویند.

وی ادامه داد: مسئولان محترم نیز منطقی به انتقادات پاسخ دهند و استدلال بیاورند، اینکه تحقیر کنند یا بدتر در برخی بیانات فحش هم ضمیمه آن شود، مثلا بگویند مخالفان همسو با دشمنان اسلام و صهیونیستها هستند، این اقدامی خلاف حکمت و تدبیر است، بهتر است میدان نقد و انتقاد را باز بگذارید و در این فضای باز چه بسا مطلبی روشن شود که در اصل قرارداد شما تأثیرگذار باشد.

آیتالله خاتمی تصریح کرد: اقدامی که سیمای جمهوری اسلامی هفته گذشته آغاز کرد،اقدامی بسیار خوب و شایسته تجلیل است، بیایند موافقان و مخالفان صحبت کنند اما نمیگویم هر طوری که رفتار شد درست است، عصبانیتها در مسائل علمی ره به جایی نمیبرد؛ هم از موافقان بیانیه و هم از مخالفان بیانیه انتظار میرود که طبقهبندی بودن مسائل را رعایت کنند.

وی افزود: گاهی دیده میشود بعضا موافقان و مخالفان طبقهبندی مسائل را رعایت نمیکنند،مردم ما محرم هستند و ما هیچ بیگانگی با مردم نداریم، اگر حرفی را که به محرم میگوییم باید ببینیم که سخن ما به نامحرم میرسد، منافع ملی ما اقتضا میکند که هم مخالفان و هم موافقان مسئله طبقهبندی موضوعات را رعایت کنند.

وی افزود: رهبر انقلاب ضمن اینکه اعضای تیم مذاکرهکننده را تأیید کردند، نکتهای را چندین بار با بیانات مختلف مطرح فرمودند و آن اینکه طرف مقابل طرف بسیار ناصالحی است، لجوج، بدعهد، اهل دبه درآوردن و اهل خنجر از پشت زدن است. هنوز جوهر بیانیه لوزان خشک نشده بود که اتحادیه اروپا تحریمهای جدید وضع میکند یعنی آنان به کمترین قرارهای اخلاقی هم پایبند نیستند. رهبر انقلاب تأکید داشتند که مذاکرهکنندگان به این نکته توجه کنند که 1+5 دشمن هستند و مطلقا قابل اعتماد نیست و مردم ما درست متوجه شدند که بعد از گذشت 36 سال مانند شکوه سالهای اول محکم میگویند «مرگ بر آمریکا».

آیتالله خاتمی اضافه کرد: رهبر انقلاب یک خط را اضافه کرد و آن این است که توافقی مورد قبول ملت است که همه تحریمها یکجا در روز توافق لغو شود، حرفهایی مانند اینکه 6 ماه دیگر یا یک سال دیگر بعد از راستیآزمایی سازمان انرژی اتمی تحریمها را برمیداریم، همه این موارد دبه درآوردن است و به هیچ وجه مذاکرهکنندگان ما زیر بار نخواهند رفت و این ملت بازیهای آمریکا را شناخته است و تن به این موارد نخواهد داد.

وی ادامه داد: اعضای تیم مذاکرهکننده فقط در عرصه هستهای حق مذاکره دارند و حق ندارند در رابطه با مسائل نظامی مذاکره کنند، ذرهای نباید توسعه نظامی کشور کاسته شود،توسعه نظامی بازوی اقتدار این ملت است و هیچ ربطی هم به آن فضولها ندارد که ما چه سلاحی داریم چه سلاحی نداریم، سلاحهای نظامی بازدارنده ما به حول و قوه الهی محکم به راه خودش ادامه میدهد و یک خط قرمز داریم و آن این است که بمب اتم نمیسازیم اما باقی این موارد حق ماست و همهاش را دنبال خواهیم کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها