یادمان آزاده شهید «خلیل فاتح» رونمایی شد

نایب رییس مجلس شورای اسلامی اقدام ارزشی شهرداری تبریز در ساخت یادمان آزاده شهید «خلیل فاتح» را ماندگار و قابل تقدیر دانست.
کد خبر: ۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۱ - 13June 2013

یادمان آزاده شهید «خلیل فاتح» رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حجتالاسلام ابوترابی که در آئین رونمایی از یادمان این آزاده شهید سخن میگفت، افزود: آزاده شهید خلیل فاتح از جمله دلاوران دوران دفاع مقدس بود که با مقاومت و ایثار مثال زدنی خود در دوران اسارات به نماد مقاومت و ایستادگی اسرا تبدیل شد.

وی ادامه داد: برای من جای بسی افتخار است که هم در آئین کلنگزنی و هم در مراسم رونمایی از این یادمان که یادآور ایثار و مقاومت اسرای صبور و مظلوم در دوران دفاع مقدس است؛ حضور داشتم و بهرهای معنوی از این اقدام ارزشی کسب کردم.
 
نایب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با حضور در ارتفاعات «عون بن علی» و محل یادمان شهدای گمنام، به مقام شامخ این شهدا ادای احترام کرد.
 
وی همچنین با حضور در بقعه عون بن علی و زین بن علی، دقایقی را به زیارت این امامزادگان شریف پرداخت.
طرح حجمی یادمان آزاده شهید خلیل فاتح شامل شش پیکر در ابعاد 1/6 برابر اندازه واقعی است که به سفارش شهرداری منطقه 10 و توسط هنرمند پیکرتراش تبریزی شاهرخ رضازاد ساخته شده است.
 
خوشنواز، شهردار «منطقه 10» تبریز در این مراسم طی سخنانی با اشاره به دیگر مشخصات فنی این یادمان افزود: یادمان شهید فاتح به ارتفاع سه متر و وزن 400 کیلوگرم به وزن تقریبی 360 کیلوگرم بر روی پایههای سنگی گرانیت ساخته شده است.
 
وی در عین حال از حمایت های شهردار تبریز از اجرای این یادمان قدردانی کرد.
 
خلیل فاتح سال 1342 متولد شد. دوره ابتدایی را در مدرسه «شربتزاده» به پایان رساند و پس از آن در مدرسه «رازی» تبریز ادامه تحصیل داد.
 
در بحبوحه مبارزات انقلاب اسلامی، زمانی که در شهرهای کوچک و بزرگ فعالیتهای تبلیغاتی علیه رژیم پهلوی اوج گرفت، خلیل فاتح با توجه به مهارت هنری و عکاسی به فعالیتهای انقلابی پرداخت.
 
پس از پیروزی انقلاب با تشکیل سپاه پاسداران در سال 1358 به عضویت رسمی سپاه تبریز درآمد و به فعالیت تبلیغاتی مشغول شد. سپس حدود سه ماه به افغانستان رفت و در آنجا به دفاع از مسلمانان افغانی پرداخت. مدت کوتاهی نیز به دست روسها افتاد که در حملات بعدی مجاهدین افغانی آزاد شد.
 
با هجوم عراق به خاک ایران در شهریور 1359، به وطن بازگشت و جزو اولین افرادی بود که به مناطق عملیاتی اعزام شد. در «عملیات مطلع الفجر»( منطقه گیلانغرب) و دشتهای سرپل ذهاب طی درگیری با نیروهای عراقی به اسارت درآمد. او را به «اردوگاه موصل 2» انتقال دادند. در این اردوگاه طبق خاطرات حجتالاسلام سیدعلیاکبر ابوترابی با کمک چند اسیر ایرانی دیگر علی رغم ارتفاع زیاد دیوار به انبار غذایی راه یافت و انبار را به آتش کشید. در زمان اطفای حریق، اسیران ایرانی به کمک هموطنان رفته و موفق شدند تعدادی سلاح و مهمات به دست آورند.
 
چند روزی از این ماجرا نگذشته بود که مسئولان اردوگاه پنج نفر از اسرا از جمله خلیل را به بازجویی بردند.اما شکنجهها و آزار آنها نتوانست خلیل را به سخن گفتن وادار کند. تا مدتی خبری از او در دست نبود تا اینکه پس از یک ماه و نیم بیاطلاعی، سازمان صلیب سرخ جهانی به خانواده فاتح اطلاع داد که در خاک عراق و 21 اردیبهشت 1362 به شهادت رسیده و در «اردوگاه موصل 2 » به خاک سپرده شده است.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار