روحانی در همایش "بانوی انقلاب":

امروز بزرگ‌ترین منکر ما بیکاری در جامعه است/ بانو ثقفی در تمام مراحل با شهامت و متانت در کنار امام(ره) بود

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز بزرگ‌ترین منکر ما بیکاری در جامعه است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه جامعه است و زن و مرد کنار هم قرار دارند.
کد خبر: ۴۴۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵ - 12April 2015

امروز بزرگ‌ترین منکر ما بیکاری در جامعه است/ بانو ثقفی در تمام مراحل با شهامت و متانت در کنار امام(ره) بود

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز(یکشنبه) در همایش "بانوی انقلاب" که به منظور بزرگداشت بانو خدیجه ثقفی همسر بزرگوار امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: دولت برای اینکه زنان جامعه مسیر پیشرفت و تعالی را راحتتر طی کنند و در سطوح مدیریت جامعه حضور یابند، رسالت خود را برای ایجاد این تسهیلات بر دوش دارد.

وی در ادامه افزود: دولت تلاش خواهد کرد تا اقدامات لازم را برای حضور برابر زنان و استفاده برابر از فرصتهای اجتماعی انجام دهد.

روحانی تصریح کرد: دولت تلاش خواهد کرد تا 50 درصد جامعه ما بیکار و منزوی نماند و زن به عنوان جنس دوم در عمل باقی نماند.

رئیس جمهور با اشاره به نامگذاری امسال به سال " دولت و ملت، همدلی و همزبانی" از سوی رهبر فرزانه انقلاب افزود: همدلی باید در همه 100 درصد جامعه ایجاد و باید احترام به زنان در همه سطوح حفظ شود.

وی اضافه کرد: اگر بناست همدلی و همزبانی ایجاد شود، زنان باید در خانه محور و مدار باشند و باید اجازه داشته باشند در چارچوب احکام اسلامی حضور و فعالیت داشته باشند.

روحانی افزود: اقتصاد مقاومتی زمانی امکان پذیر است که از تمام نیروی جامعه به خوبی استفاده کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نیمی از تحصیلکردگان جامعه امروز ما زنان و دختران هستند، گفت: اگر به آنها فرصت اشتغال ندهیم چگونه اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد.

روحانی تصریح کرد: در اسلام، مردسالاری و زنسالاری نداریم، آنچه داریم شایستهسالاری است.

رئیس جمهور با اشاره به بخشهایی از سخنان و سیره امام خمینی (ره) در زمینه حضور زنان در کنار مردان در جامعه گفت: مرد و زن در کنار هم در مسائل اجتماعی و در امر به معروف و نهی از منکر حضور دارند در حالیکه متأسفانه امروز در جامعه ما نهی از منکر را آورده اند در برخی خیابانها آن هم فقط علیه زنان و بس.
روحانی تأکید کرد: بزرگترین منکر ما امروز بیکاری در جامعه است، بزرگترین معروف ما توسعه کشور است و بزرگترین منکر ما کمآبی است.

وی افزود: چطور شد که مقام امر به معروف و نهی از منکر تا این حد از مسائل مهم به چند مسئله فرعی تنزل یافت؟ البته فروع هم مهم است اما اهم و مهم کجا رفت؟ نیازهای جامعه و اصل و فرع کجا رفت؟

رئیس جمهور تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه جامعه است و زن و مرد کنار هم قرار دارند.

به گزارش دفاع پرس، روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به نقش خانواده و بهخصوص بانو "خدیجه ثقفی" در همراهی با امام(ره) از دوره تبعید تا رحلت حاجآقا مصطفی، حاج احمدآقا و ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

روحانی گفت: ما در زمینه حرکتهای مهم تاریخی و اقدامات مصلحان بزرگ، نقش خانواده و به ویژه نقش همسران را کمتر مدنظر قرار میدهیم. مگر امکان پذیر است که انسان نیز در جمعی زندگی کند – هرچقدر مقامش عالی باشد- اما در محیط خانواده تأثیر نگذارد و از محیط خانواده تأثیر نگیرد.

وی ادامه داد: حتی پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) تا پایان عمر تحت تأثیر همسر باوفایش خدیجه کبری (س) بود و هر وقت نام او برده میشد، پیامبر (ص) از ایثار، اخلاق و فضائل او به نیکی یاد میکرد.

رئیس جمهور با طرح این سوال که مگر حضرت علی (ع) در طول زندگی با حضرت زهرا (س) اززندگی با ایشان تأثیر نپذیرفت؟ گفت: همسران بر زندگی همه و از جمله بزرگان، مصلحان و رهبران تأثیر گذارند. منتها در آفتاب وجود رهبران کمتر تاثیرمیگذارد تا این چراغ پرفروز منزل، تابش خود را به نمایش بگذارد.

وی افزود: از طرف دیگر در خانه مصلح و رهبر، بار فراز و نشیبهایی که به وجود میآید را همسر به ناچار به عهده میگیرد. شما به قم سال 42 و 43 برگردید و ببینید امام (ره) در آن شرایط خاص چه روحیهای داشته است. در ماجرای فیضیه درب خانه مراجع بسته بود زیرا اوباش به خانه مراجع میریختند و احترامی نمیگذاشتند اما تنها خانهای که در این روزها باز ماند خانه امام (ره) بود و خود من در آن روزها برای نماز مغرب و عشاء به منزل امام (ره) رفتم.

رئیس جمهور گفت: امام (ره) دنیایی از شجاعت و شهامت و یک شخصیت استثنایی در تاریخ ما بود. امام (ره) این مسائل را تحمل میکرد اما همسر و فرزندان امام چگونه بودهاند؟ ما آنها را از خاطر دور میداریم. همسر امام (ره) یعنی بانو ثقفی با همه شجاعت، ایستادگی و شهامت، هیچگاه کلامی از ایشان نشنیدیم که این بانو ترسیده یا گله کرده باشد. در ایام محرم 42 و شب 15 خرداد که در نیمه شب به منزل امام ریختند هیچ جا نداریم که همسر امام (ره) التماسی کرده یا ترس و لرزی نشان داده باشد. این شهامت، ایستادگی و متانت بعد از حوادث 15 خرداد و دستگیری حاج آقا مصطفی و تا دوران تبعید امام (ره)وجود داشت و در تمام این فراز و نشیبها باید نقش همسر امام (ره) را هم مدنظر قرار داد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در داستان انقلاب آنقدر بعد سیاسی انقلاب قوی است که بعد دیگر کمتر مدنظر قرار میگیرد. اولاً انقلابی که امام(ره)، رهبری کرد از انقلاب سیاسی شروع نشد بلکه از انقلاب معرفتی آغاز شد. امام (ره)بابی را به روی مردم باز کرد که از آن صدها و هزاران باب گشوده شد.

وی با بیان اینکه امام (ره) تفسیر و تبیین دیگری از اسلام ارائه کرد، گفت: امروز اسلام و ایرانی که ما به آن افتخار میکنیم بی یاد و نام امام (ره) معنایی نخواهد داشت. او ایران توأم با عزت و عظمت را آفرید. البته تاریخ ایران با عظمت بوده است اما در دهههای قبل از انقلاب عدهای ملت را تحقیر کردند.

روحانی گفت: امام (ره) اسلام واقعی، اسلام سیاسی و اسلامی که میتواند جامعه را مدیریت کند را معرفی کرد و بسیار بر آن تأکید داشت. در آن روزگار زنان محور خانه بودند اما متأسفانه محبوس بودند. امام(ره) آزادی زنان را به ارمغان آورد. برداشت شخصی من این است که دیدی که امام (ره) نسبت به زنان جامعه داشت نمیتواند بیتأثیر از همسر ایشان باشد. امام (ره) زنها را به صحنه نهضت و جامعه آورد. من در سخنرانی قم نیز تأکید کردم که نهضت 15 خرداد مرهون شجاعت زنان قم است.

وی ادامه داد: چطور میتوان در عرض دو سه ماه چنین تحولی ایجاد کرد تا زنان با شهامت با چادر و شمشیر به صحن حضرت معصومه (س) بیایند؟ در آنجا چند زن مجروح و شهید شدند. چه کسی این زنان را به میدان آورد؟

وی ادامه داد: امروز شما میبینید اگر 22 بهمن،22 بهمن است زنان دوشادوش مردان در آن شرکت میکنند. اگر انتخاباتی برگزار میشود نیمی از صف رأی دهندگان زنان هستند. کلاسهای دانشگاهها و دبیرستانها، بیمارستانها و حتی صف کاندیداهای مجلس و شوراهای شهر را نگاه کنید تا حضور زنان را در آنجا ببینید.

وی گفت: اگر ما امروز ایستادگی میخواهیم و از ملت ایران نام میبریم، نیمی از ملت ایران زن هستند. برخی فکر میکنند ایمان زنان با حضورشان در جامعه منافات دارد. امام (ره) روشن کرد که زن در تمام مسائل اجتماعی حضور دارد و ایمانش را هم با کمال قدرت نگه میدارد.

روحانی با بیان خاطرهای از دوران تبعید امام(ره) به پاریس، گفت: در محوطه محل اقامت امام (ره) نماز جماعت برگزار میشد و در آنجا برخی از حضور زنها در صفوف نماز تعجب میکردند. یکی از علمای تهران در آن زمان خواست تا در پاریس از امام(ره) بپرسند آیا جایز است زنان در تظاهرات شرکت کنند و با صدای بلند شعار بدهند؟ تفکر اینچنینی بر جامعه ما حاکم بود و کسی که اسلام را به اسلام راستین برگرداند، امام (ره) بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه از دید اسلام جنس اول و دوم نداریم، گفت: زن با مرد از لحاظ فضائل و رشد تفاوتی ندارند. گاه زن دارای ویژگی و مقامی است که دست مرد از آن به دور است. شما ببینید از لحاظ عاطفی و زیبایی شناسی، واژهای همسنگ مادر پیدا میکنید؟ این مقام ویژه زنان است و بهشت زیر پای مادران است. امام(ره) راه را برای پیشرفت ما باز کرد و به جامعه ما گفت زنان میتوانند از عفت خود حراست کنند و در عین حال در تمام مسائل مهم سیاسی و اجتماعی حضور داشته باشند و امروز افتخار ماست که بیش از نیمی از دانشجویان ما دختران هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه خانه امام (ره) خانه ایمان و خانه آزادی بود، گفت: در خانه امام (ره) علیرغم وجود شخصیتی همچون امام، هم دختران و هم پسران امام (ره) آزادانه حرف میزدند و سوال میپرسیدند. در آن سالها ما در سفر حج با خانم زهرا مصطفوی همسفر بودیم و فرصت شد ایشان از ویژگیهای امام (ره) و خانواده ایشان گفت.

روحانی با تأکید بر اینکه ما باید انقلاب اجتماعی امام را مدنظر قرار دهیم، تصریح کرد: ما الگوی سیاسی را مدنظر قرار دادهایم. اما الگوی رفتار امام (ره) در منزل را هم مدنظر قرار دهیم. یاد و نکوداشت بانوی انقلاب کار بسیار بزرگی است که امروز شاهد آن هستیم؛ همه سختیها را با روح بلندش تحمل کرد. زندان، تبعید، شهادت حاج آقا مصطفی، فوت حاج احمد آقا و رحلت امام (ره)را تحمل کرد و خم به ابرو نیاورد. او ایمانش را حفظ کرد و در عین حال زنی آزاده بود و در مقابل امام (ره) هم اگر نظری داشت نظرش را حتی در مسائل سیاسی میگفت.

رئیس جمهور افزود: حاج احمد آقا در برخی جلسات از نظرات بانوی انقلاب یاد میکرد و این نشان میداد که محیط خانه امام (ره) محیط بازی بود و این درسی برای ماست. نامههای امام (ره) خطاب به همسرشان نیز نشان میدهد چگونه محبت و مودت در بین این خانواده حکمفرما بوده است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: امروز دولت برای اینکه زنان جامعه ما راحتتر بتوانند مسیر پیشرفت را طی کنند، رسالتی بر دوش دارد. دولت وظیفه خود میداند که نسبت به حضور و استفاده برابر خانمها از امکانات اجتماعی اقدامات لازم را انجام دهد. دولت تلاش خواهد کرد تا 50 درصد جامعه بیکار، منزوی و جنس دوم باقی نمانند.

وی با اشاره به نام گذاری امسال به نام همدلی و همزبانی گفت: همدلی تنها در 50 درصد جامعه نیست، بلکه باید در 100 درصد جامعه محقق شود. باید احترام به زنان در تمام سطوح حفظ شود. در داخل خانهها زنها باید مدار و محور خانه باشند و همچنین اجازه داشته باشند در چارچوب اسلام در همه مسائل اجتماعی حضور داشته باشند.

رئیس جمهور در پایان با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی زمانی امکان پذیر است که از تمام نیروهای انسانی استفاده کنیم، گفت: نیمی از تحصیلکردههای جامعه ما زنان هستند و اگر از ظرفیت آنها استفاده نکنیم چگونه اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد؟

انتهای پیام /

نظر شما
پربیننده ها