افخم در نشست خبری مطرح کرد؛

چهارشنبه آینده؛ زمان احتمالی آغاز دور جدید مذاکرات معاونین/ بازگشایی سفارت انگلیس در حال پیگیری است

سخنگوی وزارت امور خارجه از احتمال از سرگیری مذاکرات در سطح معاونین از روز چهارشنبه آینده خبر داد.
کد خبر: ۴۴۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴ - 15April 2015

چهارشنبه آینده؛ زمان احتمالی آغاز دور جدید مذاکرات معاونین/ بازگشایی سفارت انگلیس در حال پیگیری است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران درخصوص دور جدید مذاکرات با 1+ 5 گفت: مذاکرات هفته آینده در سطح معاونان و کارشناسان از سرگرفته می شود و احتمالاً چهارشنبه آینده دور بعدی مذاکرات است.

وی در ادامه افزود: درخصوص محل مذاکرات نیز  صحبت شده است و یکی دو روز مانده به مذاکرات، محل آن نیز اعلام می شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین اظهارداشت: این موضوع که معاونان و کارشناسان دور بعدی مذاکرات را انجام می دهند، نهایی شده است و هر کدام از هیئت ها نیز با پیش نویسی که دارند برای مباحث دوره بعدی آماده شده اند.

** محتوای فکت شیت، اظهارنظرها و گفتگوهایی است که مسئولان تیم مذاکره کننده داشته اند

افخم افزود: در خصوص گزاره برگ، صحبت های مختلفی شده و متنی بصورت پیش نویس آماده شده است اما در خصوص اینکه انتشار پیدا کند یا خیر، اجازه دهید با صلاحدید مسئولان عالی این مسئله جمع بندی شود.

وی گفت: مبنای محتوای گزاره برگ ، اظهارنظرها و گفتگوهایی است که مسئولان تیم مذاکره کننده شامل آقایان ظریف، صالحی و عراقچی داشته اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: محتوای گزاره برگ ما از اظهار نظرها جدا نیست اما انتشار آن بر اساس صلاحدیدی است که باید در مورد آن تصمیم گیری شود.

** طرف ما در مذاکرات هسته ای دولت ها هستند

افخم در این باره که کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تصویب کرده است که توافق با ایران باید ظرف مدت 30 روز انجام شود، این اظهارنظرها چه تأثیری در روند مذاکرات دارد، گفت: اکنون در حال مذاکره با دولت ها هستیم و طرف حساب ما دولت ها هستند که براساس قوانین بین المللی مجری توافقات هستند.

وی این گونه اظهارنظرها را در چارچوب داخلی آمریکا دانست و افزود: ما در مذاکرات هسته ای با دولت آمریکا طرف هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اکنون مسائل کارشناسی و ابعاد آن در حال بررسی است و همه مسائل مدنظر قرار می گیرد.

** خبرنگار رژیم صهیونیستی با گذرنامه آمریکایی وارد کشور شده است

وی همچنین درباره حضور خبرنگار رژیم صهیونیستی در ایران و انتشار گزارش از کشورمان افزود: این فرد خبرنگار نبوده و گردشگر است و مطابق مقررات و در قالب گروه گردشگری و با گذرنامه آمریکایی وارد کشور شده و برای کار خبرنگاری به ایران نیامده است.

افخم گفت: اگر در این سفر سوءاستفاده ای شده و اخبار و گزارشی منتشر شده، بحث دیگری است.

** مذاکره برای بازگشایی سفارت انگلیس در حال پیگیری است

سخنگوی وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که سفارت انگلیس در کشورمان تعطیل شده و گویا اقداماتی برای بازگشایی آن در حال اجراست ، تصریح کرد: گفتگوها در این زمینه در حال انجام است و کارداران دو کشور در حال تردد هستند.

وی گفت: ارتباط نمایندگی ما برای صدور روادید در انگلیس نیز وجود دارد و در عین حال مذاکراتی برای بازگشایی سفارتخانه ها در حال پیگیری است تا در زمان مناسب این کار انجام شود.

افخم بازگشایی سفارت خانه ها را نیازمند مذاکرات کارشناسی، بررسی زمینه ها و رفع موانع دانست و افزود: این مسیری تدریجی است که مسئولان دو طرف در حال فعالیت در این زمینه هستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص خبرهایی مبنی بر سفیر شدنش در یکی از کشورها گفت: من نیز این خبرها را شنیده ام اما باید توجه کرد که همه اخبار باید از منبع موثق منتشر شود.

افخم افزود: انتصاب هایی که در وزارت امور خارجه انجام می شود صرفاً در مراحل خاص و لازم انجام می شود و باید درباره خبر پراکنی ها اظهارنظر نکرد.

وی گفت: این گونه اخبار برای تنوع در فضای رسانه ای منتشر می شود.

** سفر بازرسان  به کشورمان براساس تفاهم آبان 92

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان همچنین درباره ورود بازرسان سازمان انرژی اتمی به کشورمان و اینکه چه مسائل و بازرسی هایی خواهند داشت و نوع همکاری با آنان چگونه خواهد بود، افزود: اکنون همکاری میان ما و سازمان انرژی اتمی در مسیر خوبی قرار دارد و سفر بازرسان این سازمان به کشورمان براساس تفاهم آبان 92 و جدول کاری مورد توافق انجام شده و مرحله به مرحله آن مورد بحث و بررسی کارشناسانه قرار گرفته است.

افخم گفت: در این سفر که امروز انجام شده، بازرسان سازمان انرژی اتمی دو موضوع بازدید از سایت مریوان و گزارش مقاله ای درباره فعالیت های نوترونی را مورد بررسی قرار می دهند.

وی افزود: مسیر همکاری های ما با آژانس  براساس شفاف سازی و دسترسی های مجاز مبتنی است و از 18 موضوعی که آژانس انرژی اتمی پیگیر آن بود، بسیاری از مسائل حل و فصل شده است.

افخم گفت: آژانس انرژی اتمی به تدریج به این مسئله می رسد که هیچ انحرافی در فعالیت های صلح آمیز انرژی هسته ای ایران وجود ندارد و امیدواریم در تداوم این گونه سفرها مسائل باقیمانده حل و فصل شود.

** مسئله یمن باید واقع بینانه بررسی شود

وی همچنین درخصوص نشست شورای امنیت درباره بحران یمن و مصوبه تحریم ارسال سلاح به انصارالله افزود: انتظار داشتیم در قطعنامه شورای امنیت به حملاتی که زیرساخت های مردم بی گناه یمن را هدف قرار داده است نیز پرداخته می شد اما متأسفانه این مسئله نادیده گرفته شد.

افخم با بیان اینکه مسئله یمن باید به طور واقع بینانه بررسی شود، گفت: راه حل مسئله یمن نظامی نیست و تنها راه حل آن سیاسی است.

وی با اشاره به طرح چهار ماده ای ایران برای بحران یمن افزود: توقف حملات نظامی، ارسال کمک های بشردوستانه، گفتگوهای سیاسی میان احزاب و گروه های مختلف یمنی، تشکیل دولت وحدت ملی و توقف کشتار انسان های بی گناه از جمله این راهکارهاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مسئله یمن موضوعی است که هر چه طرف های مختلف بر راه حل نظامی اصرار کنند جز کشتار و پیچیده تر شدن شرایط ثمری نخواهد داشت.

وی از ارائه نامه سفیر کشورمان در نیویورک به شورای امنیت برای حل و فصل بحران یمن  به عنوان لحاظ شدن سندی در این باره خبر داد و افزود: امکان ارسال کمک های انسان دوستانه و توجه ویژه و حساس کشورها به این بحران ، درخواست جمهوری اسلامی ایران است.

** توافق را به هر قیمتی دنبال نمی کنیم

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در ادامه گفت: ما با رویکرد آمریکایی ها آشناییم و تیم مذاکره کننده ما راهبرد خود را بات وجه به این رویکرد مشخص کرده است.

مرضیه افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت امورخارجه برای جلوگیری از زیاده خواهی آمریکا به ویژه سنای این کشور در توافق نهایی چه تدابیری اندیشیده است، افزود: این تدابیر فقط مربوط به این مرحله نیست و ما از زمان آغاز مذاکرات با آگاهی کامل و با شناخت از طرف مقابل گام برداشته ایم.

وی با اشاره به اینکه سیاست های آمریکا شناخته شده است و چیز جدیدی نیست، گفت: ما از ابتدای مذاکرات بر حقوق مردم ایران و حفظ احترام ملت مان تاکید داشته ایم و خط قرمز ما عزت و اقتدار ملت ایران است.

افخم افزود: ما توافق را به هر قیمتی دنبال نمی کنیم.

وی گفت: در این مذاکرات ابعاد حقوقی، فنی و سیاسی مطرح است اما هدف اصلی ما حفظ فناوری هسته ای و عزت و اقتدار مردم است.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: جهانیان فهمیده اند که ما قصد استفاده غیرصلح آمیز از فناوری های هسته ای را نداشته ایم، نداریم و نخواهیم داشت.

افخم گفت: ما بر همین اساس به روند مذاکرات نگاه می کنیم و در هر دوره ای از مذاکرات هوشمندانه مسیر را تا امروز طی کرده ایم و در دوره پرکار و حساس پیش رو همین مبنا ادامه پیدا خواهد کرد.

 ** مجازات عاملان حادثه جده، خواست ما

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حادثه فروگاه جده گفت: دولت عربستان به این مسئله رسیدگی و عاملان این جنایت را حتی بر اساس قوانین داخلی خود مجازات کند و این خواسته ماست.

وی  در ادامه افزود: پیگیری های سیاسی انجام شده است و از طریق سفارت عربستان در تهران و نیز سفارت خودمان در ریاض پیگیری موضوع را از مقامات عربستانی خواسته ایم و موضوع همچنان در دست پیگیری است.

افخم با بیان اینکه به همین علت سفرهای عمره تعلیق شده است، گفت: این موضوع بسیار مهمی برای ما و همه مسلمانانی است که به این سفر می روند و همگان به آن حساس هستند و محدود به ایران نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به بیانیه روز گذشته وزارت کشور عربستان سعودی اشاره کرد و افزود: در این بیانیه آنها بر پیگیری موضوع و اشدّ مجازات خاطیان تاکید کردند و ما نیز امیدواریم این پیگیری ها تصویب شود و دولت عربستان به سرعت و متناسب با آن تصمیم گیری کند و ما هم در چارچوب سیاسی ماجرا را دنبال می کنیم.

** دولت ها هستند که باید پاسخگوی تعهداتشان به ما باشند

افخم در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر دخالت کنگره آمریکا در بحث موافقت نامه لوزان گفت: ما در حال مذاکره با دولت ها هستیم و براساس قوانین بین المللی دولت ها باید پاسخگوی تعهدات شان باشند اما اینکه چه عوامل و اقداماتی در داخل آنها انجام می شود مربوط به ما نیست و دولت ها خودشان باید مسائل داخلی را حل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مهم از نظر ما تعهد دولت آمریکا به اجرای آن تعهدات است ولی با این حال کارشناسان ما این مباحث را نیز دنبال می کنند و در نهایت همان دولت ها هستند که باید پاسخگوی تعهداتشان به ما باشند.

** نگارش متن مذاکرات ادامه می یابد تا زمینه برای رسیدن به توافق فراهم شود

مرضیه افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه معاونان و کارشناسان در چه بُعدی از مذاکرات هستهای مذاکره خواهند کرد، افزود: هیات ها وارد مرحله نگارش می شوند و این چرک نویس ها دارای پرانتز و جاهای خالی است و صرفا نگارش متن مذاکرات در برخی جزییات ادامه می یابد تا زمینه برای رسیدن به توافق فراهم شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تغییراتی در بیانیه مطبوعاتی لوزان صورت خواهد گرفت، گفت: هر هیاتی متن ویژه خود را دارد و کارشناسان ما ابعادی را دنبال می کنند که مذاکرات ادامه پیدا کند و هر تغییری که نیاز باشد صورت خواهد گرفت.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درست است که در مذاکرات پیش رو، دیگر صالحی حضور نخواهد داشت، افزود: من در این باره خبری نشنیدم اما دور بعدی مذاکرات در سطح معاونان و کارشناسان است و ما پس از آن در دوشنبه هفته بعد از آن، آغاز اجلاس بازنگری دوره ای NPT را خواهیم داشت که وزیر خارجه کشورمان در آن اجلاس سخنرانی خواهد کرد و شاید مسئولان دیگری نیز از کشورمان حضور داشته باشند.

** تلاش کشورهای اروپایی توقف حملات به یمن باشد

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در ادامه گفت: همه توجه کشورهای اروپایی در مذاکراتشان با کشورهای منطقه درباره یمن  باید بر توقف حملات به این کشور معطوف باشد.

 مرضیه افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سفر وزیر امورخارجه فرانسه به عربستان و حمایت آنها از عربستان در موضوع یمن را چگونه ارزیابی می کنید، افزود: ما در این تریبون بنا نیست تحلیل کنیم و اینگونه سفرها رایج است و همکاری های کشورهای همسایه ما با سایر کشورها همیشه جریان دارد و ما هم در این خصوص همکاری داریم.

وی ادامه داد: مهم این است که کشورهای اروپایی تلاششان به توقف حملات به یمن معطوف شود.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درخصوص بحران یمن برنامه ای برای سفر به این کشور در دستور کار وزارت خارجه هست، گفت: طی دو هفته گذشته در این خصوص گفتگوهای مختلفی داشته ایم و قائم مقام وزیر امور خارجه در سفر به الجزایر، لبنان و عمان راجع به بحث یمن گفتگوهایی داشت و همچنین جنبه هایی از سفر وزیر خارجه کشورمان به پاکستان هم به موضوع یمن و دیگر موضوعات منطقه ای اختصاص داشت.

وی با اشاره به اینکه رایزنی های گسترده ای با کشورهای منطقه برای حل بحران یمن صورت گرفته است، افزود: سفرای ما در کشورهای مختلف هم در این خصوص گفتگوهای گسترده ای انجام داده اند و همه هدف ما این است تا بتوان مسایل منطقه ای را به سمت گفتگوهای سیاسی سوق داد چراکه بحران یمن راه حل نظامی ندارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: نامه نماینده ما در نیویورک به شورای امنیت نیز در همین جایگاه بود و همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در نامه ای به همتایان خود در کشورهای جهان پیشنهاد داد که شرایط برای کمک به مردم یمن فراهم شود.

افخم افزود: جمهوری اسلامی ایران سیاست تقویت گفتگو و اولویت راهکار سیاسی را در این خصوص دنبال می کند.

** وزیرخارجه استرالیا جمعه در تهران

وی در پاسخ به سوالی درخصوص سفر وزیرخارجه استرالیا به ایران هم گفت: ظاهرا وی جمعه به ایران می آید ولی گفتگوها از شنبه آغاز می شود.

افخم افزود: در این سفر درخصوص ایرانیان مقیم استرالیا و سفر پناهجویان نیز گفتگو خواهد شد.

** روابط ایران و روسیه روابطی جامع است

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: روابط ایران و روسیه روابطی جامع است که ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی را در بر می گیرد.

افخم درباره تحویل سامانه موشکی اس- 300 روسیه به ایران افزود: گفتگوها و کارها در همه سطوح یاد شده در سالهای گذشته در جریان بوده است و روند رو به جلو و با شتاب خوبی داریم و همچنین در حوزه دفاعی نیز همکاری ها در سالهای گذشته ادامه داشته است.

وی  با اشاره به تحریم ها گفت: اگر چه روابط دفاعی ما از تحریم ها متاثر شد، اما یکی از موضوعات همکاری های دفاعی موضوع تحویل سامانه موشکی اس- 300 بوده که همواره در مذاکرات پیگیری شده است .

افخم افزود: با پیگیری ها و پافشاری طرف ایرانی بر تحویل این سامانه موشکی، قرار شد که این سامانه موشکی به ایران تحویل داده شود .

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وزیر دفاع کشورمان امروز به روسیه سفر می رود و در  اجلاس امنیت بین الملل مسکو سخنرانی می کند، همچنین گفتگوهایی با مقامات روسی در خصوص جزییات، روند  و ابعاد زمانی تحویل این سامانه خواهد داشت.

وی اضافه کرد : فکر می کنیم همکاری های ما با روسیه رو به جلوست و سفرهای مقامات نظامی و دفاعی آنها در کنار سایر مسئولان سیاسی در جریان بوده است .

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار