سخنگوی دولت:

طرحی برای حذف یارانه نان نداریم/ وام مسکن همان 50 میلیون تومان است

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت هیچ برنامه ای برای حذف یارانه نان ندارد، گفت: تنها نفاوت ایجاد شده این است که تعدادی از نانوایی ها حداکثر به میزان 20 درصد در هر شهر، آزادپز می شوند.
کد خبر: ۴۵۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰ - 21April 2015

طرحی برای حذف یارانه نان نداریم/ وام مسکن همان 50 میلیون تومان است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز(سه شنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با تبریک حلول ماه مبارک رجب، در خصوص تکمیل طرح های نیمه تمام در کشور گفت: در هفته جاری، 1850 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی به خزانه دولت تخصیص داده شد تا برای تکمیل طرحهای ناتمام و پرداخت مطالبات پیمانکاران مورد استفاده قرار بگیرد که این اولین باری است که این اقدام در دولت صورت می گیرد.

وی در ادامه افزود: هر سال با توجه به اینکه در روزهای پایانی اسفندماه، درآمدها به خزانه واریز می شد و فرصت کمی برای تخصص طرحهای عمرانی در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار می گرفت، دقت کافی برای انتخاب طرح ها نمی توانست انجام شود. امسال طبق اصلاحیه قانونی، این فرصت برای دولت فراهم شد تا آخر فروردین ماه نسبت به معرفی طرح های ناتمام اقدام کند.

نوبخت درباره آثار این اقدام تصریح کرد: از جمله آثار خوب این کار این است که بر خلاف سالهای گذشته که معمولا در چند ماه اول، تخصیص طرح های عمرانی نداشتیم، از همین ماه نخست سال موفق شدیم برای طرحهای عمرانی اعتبار تخصیص دهیم و الان خزانه در حال توزیع 1850 میلیارد تومان است.

سخنگوی دولت درباره تداوم سیاستهای دولت تدبیر و امید توضیح داد: در راستای اجرای سیاست خروج از رکود، افزایش اشتغال و کاهش تورم در سال جاری از سه محل سرمایه گذاری های لازم در اقتصاد ایران انجام می شود. طبق قانون بودجه سال 94، 160 هزار میلیارد تومان از سوی دستگاه های دولتی و شرکتهای دولتی برای طرح های عمرانی سرمایه گذاری می شود. پیش بینی این است که 5 میلیارد دلار از طریق صندوق توسعه ملی در سال 94 سرمایه گذاری صورت گیرد چون امسال حدود 5 میلیارد دلار ورودی جدید به صندوق توسعه ملی داریم. بنابراین 5 میلیارد دلار امکان سرمایه گذاری از طریق بخش غیردولتی در اقتصاد انجام می شود.

وی درباره اختصاص مبلغ ریالی به طرحهای کشور گفت: 20 درصد از این مبلغ یعنی یک میلیارد دلار باید به صورت ریالی به بخش صنعت و کشاورزی داده شود که تقریبا معادل 2850 میلیارد تومان است. در سال جاری علاوه بر سرمایه گذاری 160 هزار میلیارد تومانی دولت طبق قانون بودجه، این تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی به سرمایه گذاری اختصاص داده می شود.

** هزینه استفاده از پول کم می شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره سیاستهای دولت برای کاهش هزینه استفاده از وام در واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی گفت: دولت پیشگام شد تا هزینه استفاده از پول را کم کند. نرخ تسهیلاتی که از صندوق توسعه ملی برای صنعت 21 درصد بود در آخرین جلسه هیات امنا تصویب شد این به رقم 12 درصد برای 10 استان و 16 درصد برای بقیه استانهای کشور به انجام برسد. به این ترتیب نرخ تسهیلات اعطایی از سوی صندوق توسعه ملی از 21 درصد در سال 94 برای 10 استانی که کمتر توسعه یافته هستند یا شرایط سرمایه گذاری بیشتر را داشته اند به 12 درصد رسید و برای بقیه استانها به 16 درصد تقلیل یافته است. دولت 9 واحد درصد در این باره تقلیل داده است. برای بخش کشاورزی نیز که نرخ سود تسهیلات 16 درصد بود، مقرر شد برای 10 استان 10 درصد و برای بقیه استانها 14 درصد تقلیل یابد.

وی همچنین توضیح داد: نرخ سود تسهیلات ارزی نیز کاسته شده است؛ 4 میلیارد دلاری که به صورت ارزی تسهیلات داده می شود به جای 6 درصد، 3.5 درصد سود تسهیلات خواهد بود. دولت مصمم است تا هزینه استفاده از پول برای سرمایه گذاری و نرخ تسهیلات کاهش یابد. نمایندگان دولت در شورای پول و اعتبار از کاهش نرخ سود بانکی دفاع می کنند و آن را پیشنهاد می دهند البته قانونا این از اختیارات شورای پول و اعتبار است.

نوبخت در ادامه گفت: به این ترتیب 3 منبع به منظور کاهش تورم و خروج از رکود در نظر گرفته شده منبع اول که 160 هزار میلیارد تومان قانون بودجه است، منبع دوم نیز تسهیلات صندوق توسعه ملی به میزان 2850 میلیارد تومان منابع ریالی و 4 میلیارد دلار منابع ارزی است و منبع سوم نیز تسهیلات نظام بانکی است که برآورد شده 300 هزار میلیارد تومان در سال جاری از سوی بانکها پرداخت می شود که 65 درصد این تسهیلات یعنی در حد 200 هزار میلیارد تومان آن، برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و الباقی برای سرمایه گذاری های ثابت و زیربنایی مصرف می شود. امیدواریم با این شرایط، در سال 1394 شاهد افزایش تولید، کاهش بیکاری و نرخ تورم باشیم.

** توضیح درباره اظهارات جهانگیری در جلسه حزب کارگزاران

نوبخت در بخش دیگری از اظهاراتش درباره حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در حزب کارگزاران و اظهارات وی درباره انتخابات آینده به پاسخگویی پرداخت و تصریح کرد: چند مورد سئوال در ارتباط با حضور جهانگیری در حزب کارگزاران مطرح شد، واقعیت این است که هنوز حس می شود حزب را به عنوان یک تشکل و مجموعه نامناسب و نامطلوب تلقی می کنیم و افتخار هر کسی است که بگوید من عضو هیچ حزبی نیستم. در حالی که احزاب می توانند مردمسالاری را برگزار کنند و جمع بندی نظرات مردم را به دولت منعکس کنند.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: سخن تازه و نویی نیست که جهانگیری با حزب کارگزاران همکاری داشته است. مشخص نیست اگر یک بار وی بخواهد به دوستانش بعد از سال جدید سری بزند، اینقدر مورد توجه است. هر یک از اعضای دولت می توانند سلیقه سیاسی داشته باشند و در جهت بسط آزادی های مدنی و اجتماعی، تلاش می کنند و ساز و کار احزاب قانونی را فعال کنند. هر یک از اعضای دولت نیز می توانستند در یک حزب باشند یا حزب تشکیل دهند. الان آن ارتباطات قطع نشده، منتهی اگر منظور این است که از امکانات دولت برای آن حزب استفاده می شود، حرف بسیار نادرستی است. اینکه دولت یا برخی از اعضای آنکه با برخی از احزاب عضویت یا همگرایی دارند، در انتخابات حزبی وارد می شود، چنین نیست. البته دولت باید در چهارچوب قانون در انتخابات ورود کند.

نوبخت تصریح کرد: حضور جهانگیری یا هر یک از اعضای دولت در احزابی که قبلا عضو بودند، یا سری بزنند، خلاف قانون نیست. خلاف قانون وقتی است که از امکانات دولتی برای مقاصد حزبی استفاده شود که نه آقای جهانگیری نه هیچ یک از اعضای دولت این کار را نخواهند کرد و نگاه تدقیقی رسانه ها نیز به این منظور کمک می کند. دولت با انگیزه و هدف قانونی برگزاری انتخابات، در انتخابات ورود پیدا می کند ولی اینکه بخواهد ورود کند یا نظرات سیاسی خود را اعمال کند، اینطور نیست.

** حذف 5 دهک درآمدی از لیست یارانه بگیران کشف جدید رسانه هاست نه مصوبه دولت

نوبخت درباره خبر دیروز برخی رسانه ها مبنی بر حذف 5 دهک درآمدی از لیست یارانه بگیران گفت: دیروز یکی دو تا از رسانه ها، این کشف جدید را خبررسانی کردند و چون این خبرها تکرار می شود برای شما توضیح می دهم. همانطور که پیش بینی می کنم این قصه هیچگاه به پایان نمی رسد و اگر در جایی "ی" گفته شود یاد یارانه می افتیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه بیان کرد: در سال 94 ما اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را در چهارچوب بودجه های یارانه ای داریم. سال گذشته که سال نخست کار دولت بود در تبصره 21 قانون بودجه، چگونگی اجرای قانون دائمی یارانه ها را داشتیم و مشخص شده تعدادی از افراد یارانه بگیرند که مستحق، نیازمند و متقاضی هستند. در سال گذشته این قانون اجرایی شد منتهی از آنجایی که شناخت خانوارها نیاز به دقت بیشتری داشت، -چون پایگاه های اطلاعاتی ما دقیق نیستند- و با عنایت به تاثیر منفی بی جهت قطع کردن یارانه ها و توجه به آرامش خانواده ها و حفظ حقوق شهروندی افراد، باعث شد این کار با تأنی و دقت صورت گیرد.

نوبخت ادامه داد: برای سال 94 چگونگی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در تبصره 20 قانون بودجه سنواتی تبیین شده و در این تبصره ضمن اینکه احکام منابع و مصارف مورد توجه بود، تصریح شد اجرای این تبصره مطابق آیین نامه اجرایی باشد که به تصویب هیات وزیران می رسد. با توجه به اینکه مجلس در رسیدگی به لایحه بودجه 1394، با تاخیر این قانون را ابلاغ کرد، تاکنون دولت موفق نشده آیین نامه اجرایی تبصره 20 را که مربوط به چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها است برای سال 94 مشخص کند. بنابراین، هنوز این آیین نامه را تصویب نکردیم که بخواهیم اجرا کنیم که پیشاپیش برخی اعلام کنند یارانه های 5 گروه درآمدی قطع شده و به هیچ منبع رسمی اشاره نکنند و بنویسند ما رفتیم سر گذر از کسی سئوال کردیم، این که نمی شود سند حذف 5 گروه از لیست یارانه بگیران کشور.

سخنگوی دولت درباره تصمیمات هیات وزیران در این خصوص گفت: در سال 94 باید ببینیم چه می خواهیم در این خصوص انجام دهیم. حذف 5 گروه درآمدی یا 3 گروه یا مانند آن، به محض تصویب اطلاع رسانی می شود. خواهش می کنیم لطفا قبل از تصویب آیین نامه ها، برخی از رسانه ها ایجاد استرس نکنند. اجازه بدهید اطلاع رسانی کنیم و گمانه زنی در این باره نکنید.

سه سیاست دولت در سال 94: ادامه طرح تحول سلامت، ایجاد اشتغال و مسکن امید

نوبخت درباره سه سیاست اصلی اقتصادی و رفاهی دولت در سال آینده نیز توضیح داد.

وی در این باره گفت: در ارتباط با اینکه نمایندگان مجلس درباره اجرای طرح تحول سلامت اظهار رضایت کردند و درباره مسکن نگران بودند، این توضیح را عرض می کنیم: مسکن مهر از دولت قبل با مشکلات عدیده ای به دستور کار دولت تدبیر و امید، اضافه شد و ما متعهد به حل این مشکل هستیم. در راستای تسهیلات و اینکه فهرست بهای ساخت و ساز در مسکن مهر بالا رفت، 1000 میلیارد تومان دولت تقبل کرد که 700 میلیارد تومان از خزانه و 300 میلیارد تومان از منابع داخلی شرکتهای آب و فاضلاب و نیرو صرف شود تا کمک به ایجاد شبکه های آب و برق و فاضلاب از محل منابع خودشان شود تا بار هزینه به متقاضیان مسکن مهر تقلیل یابد. امیدواریم این کار به تدریج انجام شده تا پرونده مسکن مهر بسته شود.

سخنگوی دولت درباره طرح جایگزین مسکن مهر که "مسکن امید" خواند نیز توضیح داد و گفت: طرح جدیدی برای تولید مسکن حمایتی و "مسکن امید" آغاز شد. سالانه دولت باید 300 هزار مسکن ایجاد کند و طی 6 سال یک میلیون و 800 هزار مسکن باید ایجاد کند و تسهیلاتی که به این تولید مسکن داده می شود تسهیلات ارزان قیمت است و باید از محل 1200 میلیارد تومان منابع قانون هدفمندی یارانه ها به عنوان "پرداخت مابه تفاوت" قائل شویم. الان سازمان مدیریت و برنامه ریزی جلسات مستمری با وزیر محترم راه و شهرسازی و تعاون و کار و رفاه اجتماعی دارد تا چگونگی تولید مسکن ارزان قیمت تعیین شود.

** وام مسکن همان 50 میلیون تومان است

نوبخت در پاسخ به سئوالی که از سرنوشت وام 80 میلیونی مسکن پرسیده بود، توضیح داد: در سال جدید ضمن اینکه 1000 میلیارد تومان از سال قبل و از محل مصوبه هیات وزیران برای وام مسکن اختصاص داده شده، پرداخت 50 میلیون تومان در شهرهای بزرگ به تصویب رسیده بود و امسال نیز از محل درآمد قانون هدفمندی یارانه ها، مبلغی برای کمک به تولید مسکن ارزان قیمت یا دادن تسهیلات ارزان قیمت با اولویت اختصاص مسکن به زنان سرپرست خانوار و زوجهای جوان، نوسازی بافتهای فرسوده در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی افزود: وام مسکن 80 میلیونی را نیز باید دید چه تصمیمی در آینده گرفته می شود. مصوبه قبلی هیات وزیران در سال 93 سقف وام برای شهرهای بزرگ را 50 میلیون تومان تعیین کرده، تغییر این عدد را به اطلاع می رسانیم.

** اشتغال جوانان 4 هزار میلیارد تومان بودجه گرفت

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره اشتغال جوانان نیز خبرهای خوبی داشت.

نوبخت در این باره گفت: گام سوم دولت در کنار طرح تحول سلامت و مسکن امید، کمک به اشتغال جوانان است . به این منظور 4 هزار میلیارد تومان از محل تبصره 20 قانون هدفمندی یارانه ها، اختصاص به برنامه های اشتغال به ویژه جوانان تحصیل کرده دارد.

وی از نمایندگان رسانه ها این چنین درخواست کرد: از دولت انتظار داشته باشید در سال 94 طرح تحول سلامت را با کیفیت بهتر ادامه دهد، موضوع اشتغال زایی جوانان و مسکن امید را نیز دولت در سال 94 پیگیری می کند. ریز اینها در آیین نامه اجرایی تبصره 20 که به تصویب می رسد، مشخص می شود. در جلسه گذشته هیات دولت، 2 آیین نامه برای بندهای ز و ط تبصره 6 بودجه 94 به تصویب رساندیم. دولت اکنون مشغول تصویب آیین نامه های بودجه سال 94 است.

** یارانه نان حذف نمی شود

نوبخت درباره حذف یارانه نان نیز که در روزهای اخیر و متعاقب آزادسازی برخی نانوایی ها مطرح شده بود توضیح داد و گفت: نکته دیگر درباره حذف یارانه نان است، ملت بزرگوار ایران بدانند دولت هیچ برنامه ای برای حذف یارانه نان ندارد بلکه طبق همان روشی که قبلا تصویب شده بود اقدام می کند. تنها نکته این است که در روش قبلی در کنار اعطای نان یارانه ای، تعدادی از نانوایی ها نیز حداکثر به میزان 20 درصد در هر شهر، آزادپز می شوند تا نانواها بتوانند برای تامین خواسته و تقاضای مصرف کنندگان اقدام کنند. این مسئله نافی پرداخت یارانه به نان که همه نانواها خواهد داشت و ادامه دارد، نیست. هر گونه سخنی در این باره غیرواقعی است.

** قیمت نفت را واقعی نمی دانیم

سخنگوی دولت در ادامه، به قیمت نفت و سفر رئیس جمهور به اندونزی هم پرداخت و گفت: دولت قیمت نفت را واقعی نمی داند.

نوبخت در این باره توضیح داد: در سفر رئیس جمهور به جاکارتای اندونزی درباره افزایش قیمت نفت یا تعادل بخشی اقدامی صورت خواهد گرفت، این نکته را به یاد داشته باشید همواره سیاست دولت در این است که نسبت به تعادل بخشی قیمت نفت و واقعی شدن آن، اقدام کند. ارقام فعلی بازار نفت را در شرایط فشار سیاسی، تحلیل و تعریف می کنیم. معتقدیم بازار نفت باید برگردد به وضع و شکلی که قبلا داشته.

** موافق افزایش قیمت خودرو نیستیم

سخنگوی دولت بار دیگر تاکید کرد دولت موافق با افزایش نرخ ها از جمله قیمت خودرو نیست.

نوبخت در پاسخ به سئوالی که درباره افزایش یک درصدی نرخ خودرو توسط شورای رقابت مطرح شده بود، گفت: شورای رقابت، شورایی غیردولتی است ولی دولت نمایندگانی در آن دارد که تلاش می کند سیاست دولت درباره جلوگیری از افزایش نامناسب و نامطلوب قیمت ها را به شورا منعکس کند. ما با هیچ افزایش غیرمنطقی کالا و خدمات در سال 94 موافق نیستیم. بخشنامه معاون اول نیز نظر دولت در این باره است که در ابتدای امسال بیان شد.

** خبرهای خوب برای معلمان: بودجه های اضافی پرداخت شده است

نوبخت در بخش دیگری از اظهاراتش درباره وضعیت معلمان گفت: درباره موضوع معلمان عزیز نیز باید اشاره کنم که در سال 1393 اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در حد 18 هزار و 500 میلیارد تومان بود. دولت در جهت توجه به نیازهای اعتباری وزارت آموزش و پرورش تخصیص اعتبار این دستگاه را بیش از 100 درصد پرداخت کرد. التفات دارید سال قبل 180 میلیارد تومان درآمد بیشتر نتوانستیم کسب کنیم و 31 هزار میلیارد تومان از منابع دولت، در سال قبل، محقق نشد. برای اینکه با کسری بودجه مواجه نشویم، مجبور شدیم به همین میزان 180 هزار میلیارد تومان اعتبارات دستگاه ها را بپردازیم. برای همین به هیچ دستگاهی نتوانستیم اعتبارات کامل بدهیم الا آموزش و پرورش که 10 درصد بیش از اعتبارات آن پرداختیم.

سخنگوی دولت درباره خبرهای خوب برای فرهنگیان گفت: یکی از رسانه ها به نقل از وزیر آموزش و پرورش نوشته بود توانستیم در سال گذشته 1000 میلیارد تومان صرفه جویی کنیم و من خواندم یکی از معلمان اظهار نظر کرده بود برای همین است حقوق ما را به صورت کامل نمی دهید. معلمان فرهیخته ما بدانند دولت در شرایطی که منابع درآمدی اش تقلیل یافت، نه تنها ریالی از اعتبارات آموزش و پرورش کم نکرد، بلکه 10 درصد نیز اضافه کرد یعنی بیش از 1850 میلیارد تومان به وزارت آموزش و پرورش بیش از قانون بودجه، پرداخت کردیم. قانون به سازمان مدیریت و برنامه ریزی اختیار جابجایی 10 درصدی بودجه را داده.

** بودجه آموزش و پرورش طی 4 سال گذشته، 2 برابر شده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره بودجه سنواتی آموزش و پرورش توضیح داد: در مقایسه با سال قبل، اعتبارات وزارت آموزش و پرورش به 24 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. یعنی بودجه کل کشور در سال جاری، طبق قانون، در حد 220 هزار میلیارد تومان است و بودجه آموزش و پرورش را از 19 هزار و 500 میلیارد تومان در حد 24 هزار میلیارد تومان افزایش دادیم. علاوه بر این بودجه، هیات وزیران تصویب کرد طرح رتبه بندی کردن معلمان را از اول مهر اجرا کنند که برای این کار مازاد بر 24 هزار میلیارد تومان 1350 میلیارد تومان نیز پرداخته شود و سال بعد نیز این رقم به 3500 میلیارد تومان افزایش می یابد. فرهنگیان عزیز بدانند اگر نظام حقوق و دستمزد که الان در حال اجراست و به این دولت نیز به ارث رسیده، نیاز به بازنگری دارد، در برنامه های دولت قرار دارد و هفته گذشته نیز بیان کردم نظام حقوق و دستمزد را بازنگری می کنیم و نابرابری اگر باشد، این را تعدیل می کنیم.

وی عدم تحریک مطالبات صنفی را غیرمنصفانه خواند و گفت: در شرایطی که درآمد دولت کاهش یافته و میزان صادرات نفت و قیمت هر بشکه نفت کم شده، تحریک کردن این نوع مطالبات با توجه به مقدورات دولت، معقول و منطقی نیست. فرهنگیان فرهیخته نیز این نظر را ندارند و با دولت همکاری و همراهی می کنند. در بهمن یا دی ماه سال قبل، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد 620 میلیارد تومان برای پرداخت مطالباتی مانند حق التدریس، حق امتحانات، سرباز معلم و اضافه کار کارکنان نیازمند است. ضمن اینکه اعتبارات را کامل دادیم، فکر کردیم ضمن افزایش 10 درصدی یعنی 1850 میلیارد تومان، 320 میلیارد تومان پرداخته ایم و متوجه شدیم آموزش و پرورش برای سال 93 در اسفندماه برای پرداخت حقوق نیز 1500 میلیارد تومان مشکل دارد. ما کل سقف قانونی 10 درصدی افزایش بودجه یک دستگاه را که برای آموزش و پرورش بود پرداختیم یعنی، 1500 میلیارد تومان نیز بابت کسری حقوق داده بودیم، ولی باز هم 300 میلیارد تومان کم آمد و قانون اجازه نمی داد. با وزیر آموزش و پرورش در یک جلسه ای توافق کردیم که 690 میلیارد تومان پس از پرداخت حقوق فروردین ماه مجددا به آموزش و پرورش بدهیم که 310 میلیارد تومان برای مطالبات گذشته از 640 میلیارد مطالبات قبلی را بپردازد و 380 میلیارد تومان نیز پاداش پایان خدمت فرهنگیان را تسویه کند.

نوبخت گفت: اینها مقدورات دولت است. سال 90 کل بودجه این سازمان 12 هزار میلیارد تومان بود و الان 24 هزار میلیارد تومان شده. این در شرایطی است که تعداد دانش آموزان و کارکنان این وزارتخانه اضافه نشد. اینها واقعیتهایی است که باید عزیزان و همکاران و استادان و معلمان در جریان باشند.

سخنگوی دولت افزود: عزیزانی برای مطالبات کارگران نیز مطالبی فرمودند. دولت با این وضعیت منابع باید تلاش کند به این مطالبات نیز پاسخ دهد. داریم تلاش می کنیم با حفظ اصول خود و حقوق بین المللی ایران، این حلقه تنگ تحریمهای ظالمانه که مانع از فروش نفت است و درآمدی که باید به کشور بیاید، به جهت محدودیت نقل و انتقالات ارزی با مشکل مواجه شده را کنار بزنیم. دولت با پارادوکس دیگری نیز مواجه است. از یک سو باید مقاومت در مقابل زیاده خواهی های کشورهای دیگر کند و حقوق ملت را استیفا کنیم. از سوی دیگر منابعی که باید به صرف این ملت بزرگوار برسانیم را آزاد کنیم. تلاش ما در مذاکرات، نوعی کمک به عزیزان نیز تلقی می شود. البته نه فرهنگیان نه کارگران انتظار ندارند برای اینکه زودتر به این مطالبات پاسخ دهیم، آنجا به غیر حق کوتاه بیاییم. این حرف عزیزان درست است که همین مقدار اعتباراتی را هم که می دهیم، عادلانه بپردازیم. اصلاح نظام پرداخت را نیز سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دستور کار قرار دارد. آیا باید کار دیگری انجام می دادیم که ندادیم؟ از همه مجامع صنفی درخواست می کنم مستقیما با دولت بنشینند و مطالب را با ما بیان کنند. همه چیزمان قابل ارائه است.

** تعلیق عمره ادامه دارد

سخنگوی دولت درباره تداوم تعلیق عمره و پیگیری های دولت در خصوص موضوع تجاوز به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده نیز توضیح داد: درباره فرودگاه جده و آن رخداد غیر اخلاقی و موهنی که پیش آمد نیز با قاطعیت و جدیت در حال پیگیری هستیم و تا نتیجه مطلوب حاصل نشود اقدام به تعلیق سفر عمره را ادامه می دهیم و از همه ابزارهای قانونی برای حفظ کرامت انسانها و ایرانیان در همه عرصه ها استفاده می کنیم.

** سود بانکی کاهش خواهد یافت

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: دولت موافق با کاهش نرخ سود تسهیلات و سپرده گذاری بانکی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این باره گفت: واقعیت است که یکی از متغیرهای نرخ سود بانکی، با نرخ تورم تنظیم می شود. نرخ تورم، روند کاهنده در سال گذشته داشته و برای نخستین بار است نرخ سود بانکی بالاتر از نرخ تورم است و این استفاده از پول برای سرمایه گذاری را گران می کند. برای تولید کنندگان در جهت افزایش اشتغال که با نرخ سود بالای 25 درصد بخشی از منابع خود را از طریق تسهیلات تامین کنند، بازدهی تولید در این حد نیست. برای همین واقع بینانه باید این نرخ را متناسب با نرخ تورم تنظیم کنیم. برای تولید کنندگانی که واحد تولیدی و کارگر دارند، و تولید کننده نیز علاقمند به تولید است، باید شرایط کمکی فراهم کرد تا هزینه استفاده از پول برای سرمایه گذاری کاهش یافته و برای افزایش تولید و اشتغال کمک شود.

سخنگوی دولت درباره رفتن سپرده ها به سمت مسکن نیز واکنش مثبت نشان داد و گفت: البته این پول اگر به ساخت و ساز مسکن برود، استقبال می کنیم چون فعالیت برای مسکن، موجب تحریک بازار تولید می شود. برای مسکن نیز تسهیلات ارزان قیمت می دهیم . نامطلوب است این پول در جهت سفته بازی و خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن صرف شود. برای همین تسهیلات را به ساخت مسکن می دهیم.

** دولت در سفرهای استانی، وعده نابجا نمی دهد

سخنگوی دولت از انباشت 140 هزار میلیاردی وعده ها و پروژه های دولت قبل از سفرهای استانی خبر داد و گفت: 2900 طرح ناتمام که هر طرح شامل 5-6 پروژه می شود، از گذشته به یادگار مانده. بخشی از این طرحها اکنون توجیه اقتصادی ندارد. عده ای می گویند همان زمان شروع به طرح نیز توجیه نداشت. ما که آن زمان نبودیم، لابد استدلالی دولتمردان قبلی درباره اینت طرح ها داشتند. بخشی از این طرحها واسپاری به بخش غیر دولتی می شود. بخشی نیز با تزریق اعتبار، قابل بازدهی است. به همین جهت 246 طرح ناتامام را در سال گذشته، به نتیجه رساندیم. از سفرهای گذشته، برخی چیزها مطلوب بود که بالاخره با مردم فرصت مصاحبت پیش می آمد ولی آقای رئیس جمهور به یک گردهمایی عمومی بسنده کردند و تصمیم دارند در جلسات با صاحبنظران و نخبه گان استان به مباحث توسعه استان توجه شود. لذا در سفرهای استانی تلاش می شود تعدادی از طرحهای ناتمام که توجیه اجتماعی و اقتصادی دارند در هر سفر شناسایی و تلاش می کنیم با اعطای تسهیلات مختلف، بخشی از این طرحها را به اتمام برسانیم. لذا در سال گذشته تعداد 89 طرح ناتمام را سازمان مدیریت و برنامه ریزی موظف شد به اتمام رساند. سفرهای سال جاری نیز در همین پایه است. در سفرها، جز موارد ضروری و شاذ و نادر، عمده طرحها، همین طرحهای ناتمام گذشته است. ممکن است در هر استانی صدها یا ده ها طرج ناتمام باشد که 4-5 مورد مهم پرداخته می شود.

نوبخت از استقبال مردم استان گیلان نیز در سفر اخیر روحانی به این استان تقدیر کرد و گفت: در این سفر حدود 5طرح را در نظر گرفتیم که در سال 94 و 95 تمام شود. مثل بزرگراه قزوین به رشت که در مسیر منجیل به رودبار با قطعه ای مواجه شدیم که هزینه اش برابر با همه بزرگراه است. این برای میلیون ها نفر از مردم ایران زحمت می شود که وقتی می خواهند در یکی دو روز خاص از این جاده عبور کنند، با ترافیک مواجه شوند. رئیس جمهور تصمیم گرفت این را جزء موارد خاص در نظر بگیرند. همچنین راه آهن رشت به آستارا را در همین راستا در نظر گرفتند. دولت مقید است مردم را با وعده های طولانی و رضایت بخشی کوتاه مدت محدود نکند و با صداقت و صراحت به مردم تلاش خود را بیان کند.

** کم کاری پاکستانی ها در مرزبانی را جبران می کنیم

نوبخت درباره امنیت مرزها به خصوص مرز شرقی نیز توضیح داد و گفت: درباره امنیت مرزها، طی جلساتی در شورای عالی امنیت ملی و امنیت داخلی این مطالب بیان شد و تاکید شد نسبت به صیانت از مرزها، تاکید کافی صورت گرفت. بی نظمی هایی که به جهت عدم کنترل دولت های همسایه به ویژه پاکستان هستیم و اشرار از مرزها به راحتی عبور می کنند. ضمن تذکر رسمی به دولت محترم پاکستان، تلاش کردیم کاستی آنها را با تمرکز بیشتر در مرزها جبران کنیم.

** سرنوشت شفاف سازی هزینه های انتخاباتی

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش به شفاف سازی هزینه های انتخاباتی مجلس نیز پرداخت و گفت: در ارتباط با لایحه منابع مالی احزاب نیز باید این لایحه به مجلس برود و برای انتخابات آینده که برای بررسی در مجلس لازم است، تلاش می کنیم این لایحه را به مجلس بدهیم و هر مقدار ممکن باشد از طریق دستورالعمل های دولتی بر شفافیت و سلامت منابع انتخاباتی، تمرکز کنیم.

** مقامات عالی چین به ایران سفر می کنند

سخنگوی دولت درباره سفر قریب الوقوع مقامات دولتی چین به ایران خبر داد.

نوبخت در این باره گفت: درباره ایران و چین در ادامه مراوات گذشته هفته گذشته، وزیر نفت به چین سفر کرد و توافقات خوبی صورت گرفت. می توانیم از بخشی از منابعی که در چین داریم برای طرحها و پروژه ها استفاده کنیم و در آینده نیز مقامات عالی رتبه چین قرار است به تهران سفر کنند و موارد باقیمانده مورد توافق قرار می گیرد. یکی از برنامه ها، حضور رئیس جمهور چین است.

** آغوش دولت برای مهاجران ایرانی باز است

نوبخت درباره سفر مهاجران ایرانی به استرالیا نیز توضیح داد و از مهاجران خواست به کشور بازگردند. سخنگوی دولت در این باره با اشاره به سفر وزیر خارجه استرالیا، گفت: دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز گفتند که کسانی که از ایران مهاجرت کردند به صورت رسمی یا قانونی یا هر وجهی به هر کشوری رفته اند، اگر بخواهند به ایران بازگردند، آغوش ما برای دیدار هموطنانمان باز است و از اینها استقبال می کنیم مگر اینکه کسی جرمی مرتکب شده که بحث پیگیری قانونی است. اینکه کسی به سراب کشورهای دیگر فریفته شده و الان می خواهد بازگردد، آغوش ما باز است. ولی اگر کسانی که مهاجر از کشورهای دیگر مانند خواهران و برادران افغان که سالهاست میهمان کشور ما هستند، آنها نیز می توانند در ایران باشند، منتهی همگی باید قانونی و رسمی ثبت شود. رئیس جمهور این کشور نیز بیان کرده طرحی برای بازگشت آنها دارد.

وی درباره طرح استرالیا برای بازگرداندن پناهندگان ایرانی در جزیره مانوس گفت که از این موضوع بی خبر است ولی به سخنگوی وزارت خارجه در این باره تذکر برای پیگیری می دهد.

** کارگران هر سال همایش قانونی دارد

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش، درباره تجمعات قانونی در روز کارگر گفت: وزارت کشور در خصوص تجمعات اظهار نظر می کند و الان چیزی در ذهن ندارم که در دولت مطرح شده بود یا قرار است گردهمایی صورت گیرد. هر سال کارگران عزیز گردهمایی هایی دارند و امسال نیز حتما اجتماعات قانونمند خواهند داشت. تا جایی که یادم است هر سال در سالنی، یا محلی، همایش های مختلف به صورت رسمی و قانونمند برگزار می کنند و مطالب خود را بیان می کنند. درباره تجمعات صنفی نیز وزارت کشور گزارشی در این خصوص به وزارت کشور نداده است. لذا ازرحمانی فضلی در این باره سئوال می کنیم و کارگران هر وقت همایش قانونی برگزار کنند در جهت تحکیم منافع ملی است.

** برداشت 2 میلیارد دلاری از صندوق ذخیره ارزی قانونی و با مجوز مقام معظم رهبری بوده است

بخش پایانی سخنان نوبخت به موضوع برداشت 2 میلیارد دلاری از صندوق ذخیره ارزی گذشت.

نوبخت در این باره گفت: التفات دارید کاهش نزولات جوی و مشکلات بحران آب در سالهای اخیر در جهان، منطقه و ایران، جدی است. استحصال، نگهداری و استفاده آب بسیار پر اهمیت است. به همین جهت وظیفه دولت مهار منابع فراوانی از آب است که از مرزها خارج می شود. برای این کار نیاز به منابعی است. از سوی مقام معظم رهبری اجازه ای صورت گرفت تا 8 میلیارد دلار به صورت سالانه 2 میلیارد دلار طی 4 سال برای مهار آب از صندوق توسعه ملی استفاده کنیم.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: دولت در سال 93، 2 میلیارد دلار اجازه داشت تا طبق دستورالعمل و چهارچوب مقام معظم رهبری از صندوق ذخیره بردارد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز نظارت می کرد. این 2 میلیارد دلار در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و نیرو قرار می گرفت تا تعدادی از طرحهای مهار آبهای مرزی که ریز پروژه هایش مشخص است، صرف شود. منتهی با یک مشکل اصلی مواجهیم. این 2 میلیارد دلار که مربوط به صندوق توسعه ملی است در کمد این صندوق نیست. در حسابهای خارجی است. ما برای استفاده از این دلارها با محدودیت مواجهیم و فقط می توانیم بخشی را برای کالاهای اساسی و غذا و دارو وارد کشور کنیم.

نوبخت درباره رفع مشکلات انتقال این پول به داخل کشور خاطرنشان کرد: دو راه پیش پای خود داشتیم، یکی اینکه بانک مرکزی به ازای هر دلار، معادل ریالی را به آن صاحب یک دلار پرداخت کند. به این ترتیب بدون اینکه دلار فروخته شود، به ازای هر دلار 2650 تومان پول نقد تولید و خلق کند و در اختیار فرد قرار دهد. راه دیگر این است که دلار را به فرد دیگری بفروشد و به ازای هر دلار، ریال بدهد. ما با مشکل این چنینی مواجه بودیم. لذا برای مهار آبهای مرزی و استفاده از 2 میلیارد دلار، دستورالعملی در هیات وزیران تصویب شد که وزارت جهاد کشاورزی نسبت به واردات مقداری از کالاها و محصولاتی که در داخل به عنوان کالاهای راهبردی نیاز دارد استفاده کند، وارد کند، بفروشد و تبدیل به ریال کند تا هم کمبود کالاهای اساسی برطرف شود و از ریال آن نیز برخوردار شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اینکه الان 330 میلیارد دلار از 2 میلیارد دلار برداشت شده، گفت: همه اینها قانونی است. استفاده از 2 میلیارد دلار از صندوق با اجازه مقام معظم رهبری قرار گرفت و برای این منظور قرار شد کالاهای مصرفی و استراتژیک وارد شود. نهایتا در آن جلسه گفتند دوستان که این توضیحات باید به ما داده می شد. داشتن جلسات مناسبت برای روشنگری خوب است و در هر موردی که دوستان بخواهند سازمان مدیریت و برنامه ریزی اطلاع رسانی می کند. هیچ چیز پوشیده و غیرقانونی نداریم. هم اصل برداشت و هم شیوه آن قانونی بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها