سردار شادمانی:

«سپاه» جبهه مقاومت را مدیریت می‌کند/ خرید S300 تازه مقدمه کار است/ برای اسیر گرفتن از دشمن در دریا آماده‌ایم/ مبدا تهاجم علیه ایران را هدف قرار می‌دهیم

معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه سپاه در طول سال‌های پس از انقلاب نشان داد که از یک قابلیت منحصر به فرد برخوردار است، گفت: امروز این سپاه است که جبهه مقاومت را مدیریت می‌کند.
کد خبر: ۴۵۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸ - 25April 2015

«سپاه» جبهه مقاومت را مدیریت می‌کند/ خرید S300 تازه مقدمه کار است/ برای اسیر گرفتن از دشمن در دریا آماده‌ایم/ مبدا تهاجم علیه ایران را هدف قرار می‌دهیم

به گزارش دفاع پرس، سردار علی شادمانی مانند بسیاری از پاسدارهای نسل اول انقلاب، سال 58 به سپاه پیوست. با فرمان حضرت امام(ره) مبنی بر آزادسازی شهر پاوه از دست عناصر ضدانقلاب، به این منطقه رفت و پس از آن در سنندج، سقز و مهاباد به مدت تقریبا 6 ماه مشغول خدمت شد.

در بحبوحه برقراری امنیت در کردستان بود که با سفر هیئت «سوء نیت» دولت موقت -که البته خودشان آن را «حسن نیت» می خواندند- عناصر ضدانقلاب، خواهان خروج پاسدارها از کردستان شدند و دولت موقت هم با این درخواست موافقت کرد و خواست تا سپاهیان اعزامی به کردستان، منطقه را ترک کنند.

به این ترتیب او نیز به همدان برگشت و به مدت 6 ماه مسئولیت آموزش سپاه این استان را برعهده گرفت و2 ماه قبل از آغاز جنگ، وقتی مرزهای غربی کشور با تهدید روبرو شد، به قصر شیرین رفت.

علی شادمانی در طول 8 سال دفاع مقدس، مسئولیتهای متعددی ازجمله فرماندهی لشکر انصارالحسین همدان را عهدهدار شد تا اینکه با پایان جنگ، مدتی در کسوت مسئول عملیات نیروی زمینی سپاه به خدمت پرداخت.

فرماندهی لشکر ارومیه، فرماندهی لشکر بعثت کرمانشاه و قرارگاه نجف و فرماندهی دانشکده علوم و فنون پیاده سپاه ازجمله دیگر مناصبی بود که او در طول سالهای پس از جنگ تجربه کرد و اکنون حدود 11 سال است که در ستاد کل نیروهای مسلح و قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا(ص) مشغول خدمت است.

آنچه در زیر میخوانید، گفتگوی خبرنگاران حوزه امنیتی و دفاعی است با سردار علی شادمانی معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح که در آن به برخی مهمترین موضوعات روز ایران و منطقه و توان دفاعی نیروهای مسلح کشورمان پرداخته شده است.

*** محورهای مهم گفتگو:

* انقلاب اسلامی با استکبار سر سازش ندارد و برای تحقق اهدافش بسیار قاطع است. «تهدید در برابر تهدید» یعنی نه گفتن به تسلیم شدن. قرار نیست ما در برابر دشمن تسلیم شویم.

* اگر جنگی اتفاق بیفتد، در حداقل زمان، ضربات گیجکننده و منهدمکننده به دشمن خواهیم زد.

* سواحل جنوبی کشور که ممکن است مبدا فعالیت و اقدام دشمن باشد، تحت کنترل و رصد ماست و هر کس بخواهد در این سواحل به عنوان مبدا عملیاتی علیه ما اقدام کند، بلافاصله آن نقطه را میزنیم چون خودمان را توسعه دادهایم.

* جبهه مقاومت تحت فرمان جمهوری اسلامی است.

* شعاع عملیات دفاع از انقلاب اسلامی را توسعه دادهایم و اگر دشمن به جمهوری اسلامی حمله کند از جبهههای متعددی به او حمله میشود و این حمله دیگر فقط از مرزهای ایران نیست و توسعه داده شده است.

* ایران در برابر همه تهدیدات به تنهایی امنیت خود را برقرار کرده  و علاوه بر آن، امنیت عراق و سوریه را نیز برقرار و به امنیت افغانستان، فلسطین و لبنان هم کمک میکند.

* تهدیدات دشمن علیه کشورمان را بسیار جدی تلقی میکنیم. البته در کنار تهدید، عملیات روانی هم هست تا ما را تهدید به جنگ کنند که در مذاکرات تسلیم شویم.

* فرمانده معظم کل قوا دستوری به فرماندهان دادند و میفرمایند، شما باید هر شب خودتان را مثل شب عملیات تلقی کنید یعنی تصور کنید که در قرارگاه نشستهاید تا اگر دشمن به شما حمله کرد، جبهه را اداره کنید.

* خرید S300 از روسیه در آن مقطع یک تشخیص درست بر اساس نیاز قطعی بود و خود روسها هم در این خصوص پیشقدم شدند.

* سامانهS300  که قرار است روسیه بدهد همان مدل قرارداد است ولی این مقدمه کار است.

* تمایل اصلی ما، «بومی سازی محصولات دفاعی» است اما برای تامین نیازهای اصلی مربوط به دفاع، به این معیار ارزشی اکتفا نخواهیم کرد و از هرجای دنیا و به هر طریق ممکن میسر باشد، به عنوان یک فرصت از آن بهره خواهیم گرفت.

* تلاش کردیم روسیه به دامن غرب نیفتد چون غربیها تلاش میکردند این همسایه ما را هم مثل برخی کشورهای عربی اغفال کنند. ایران و روسیه اهداف و دشمن مشترکی دارند.

* حتی از شنیدن و مطرح شدن بازدید از مراکز نظامی متنفریم، قدرت غربیها اصلا نزد ما پشیزی نیست که بخواهند مجموعه پادگانهای نظامی ما را ببینند. چون در سینه ما یک غضب مقدس به جهت ماهیتی که از آنها سراغ داریم، است.

* هیچوقت بر سر مسایل نظامی مذاکره نخواهیم کرد، هیچوقت. این هم کلام رهبری است، هم کلام نیروهای مسلح.

* چرا آمریکا با عربستان مخالفت نمیکند؟ مگر نمیداند عربستان تربیت کننده تروریستهاست. لذا رفتار آمریکا کاملاً دوگانه و منافقانه است و نمیشود به آنها اعتماد کرد.

* ما خبر داریم که داعشیها تعدادی هواپیما سرقت کردهاند، چه کسی میتواند تضمین دهد اینها سر از یک کشور اروپایی در نیاورند و حادثهای مثل 11 سپتامبر پیش نیاید.

*«سوریه» دروازه ورود ما به منطقه است، لذا آمریکایی ها میخواستند این دروازه را به روی ما ببندند آن هم از طریق تغییر یک دولت مستقل.

* عربستان به جهت تکیه بر منابع و پولهای بادآوردهاش، داعیه سلطه بر اعراب را دارد و در منطقه، جمهوری اسلامی را یک رقیب خطرناک برای آن سلطه میداند.

* ما لبنان و فلسطین را حفظ کردیم و عراق و سوریه را نجات دادیم. به افغانستان هم کمک میکنیم چون برادران ما و تحت پرچم اسلام هستند و باید با استکبار مقابله کنند.

* حمله عربستان به یمن یک نوع تخلیه عقده است و می خواهد شکستهایی که مرتب عایدش شده را آنجا جبران کند.

* ما آل سعود را مسلمان نمیدانیم. از نظر نظامی تمام توان عربستانیها همین بود، شدت توان آنها این بود که با هواپیما بیایند و زیرساختهای یک کشور فقیر را بمباران کنند. اما آیا جرأت کردند که جنگ زمینی را شروع کنند؟

* یمنیها آماده جنگ زمینی بودند و اگر جنگ زمینی آغاز میشد، بُرد با یمنیها بود.

* کشورهای عرب به ظاهر حامی آل سعود بدانند اگر آل سعود یک موفقیت کوچک در یمن بدست آورد حتماً به کشورهای دیگر هم حلمه میکند، مثل صدام.

* انصارالله حزب قابلی است که اقبال مردمی بیشتر به سمت اوست و البته اینها گرایشی هم به جمهوری اسلامی داشته و برای ارتباط با ایران علاقهمندند.

* آشکارا اعلام میکنیم که از مقاومت یمن مثل فلسطین، لبنان، عراق و افغانستان حمایت کرده و به آنها کمک خواهیم کرد.

* ما به یمنی ها مشاوره داده و کمکهای معنوی و راهنمایی میکنیم البته قبلا هم اعلام کردهایم که هرکس با رژیم صهیونیستی بجنگد ما به آن کمک خواهیم کرد.

* حضرت آقا با اعتمادی که به سپاه دارند، مدیریت جبهه مقاومت را به مجموعهای از سپاه سپردند و امروز این سپاه است که جبهه مقاومت را مدیریت میکند.

* قرارگاه سازندگی سپاه کارهای بزرگی میکند و در بیش از 20 کشور جهان از عراق تا برخی کشورهای آفریقایی مشغول انجام عملیاتهای عمرانی و سازندگی است.

* خلاء امنیتی گاهی وجود دارد و متاسفانه در برخی حوزهها شاید انسجام و همفکری لازم نباشد. اینها خلاءهایی به وجود میآورد که ممکن است عوامل دشمن با استفاده از این خلاءها و تحت پوشش نفوذ کنند. البته ما این را نمیپذیریم و از این موضوع شاکی هستیم.

* دانشمندان هستهای کشورمان چطور ترور شدند؟ راحت به اینها -بیگانگان- اجازه داده شد، به داخل بیایند و عدهای به بهانه بازدید از مراکز، اطلاعات را جمعآوری و در اختیار دشمن گذاشتند که منجر به این حوادث شد.

* گاهی اغماض، سهلانگاری و کم توجهی شده و نوع نگاهها با هم متفاوت است اما باید به دشمن یک نگاه همگانی داشته باشیم. با او دست ندهیم، نخندیم، باج ندهیم. در این صورت این اتفاقها نمیافتد ولی اگر به دنبال دوست شدن با دشمن باشیم تا دنیا به این واسطه ما را قبول کند، اینها قابل قبول نیست.

* نیروهای مسلح ما در دریا به دشمن اصلی خود گوشزد کردند که اگر قصد تعدی به منافع ملت ما را داشته باشد، در دریا آمادگی غرق و تصرف ناوهای او و اسارت سربازانش را داریم.

*** مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

** «تهدید در برابر تهدید» یعنی «نه» گفتن به تسلیم

* چند وقت پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانی در جمع فرماندهان نیروهای مسلح، از استراتژی «تهدید در برابر تهدید» سخن گفتند. این موضوع ناظر بر چه رویکردیست و نیروهای مسلح برای عملیاتی کردن این مسئله چقدر آمادگی دارند؟

شعار «تهدید در برابر تهدید» نشات گرفته از ماهیت انقلاب اسلامی ایران است که به دلیل برخورداری از آرمانهایی که دارد، با همه حکومتهای مستقر در دنیا متفاوت است.

این انقلاب، با استکبار سر سازش نداشته و برای تحقق اهداف خود، قاطعانه عمل میکند.

درواقع باید گفت که انقلاب اسلامی ایران به دنبال آرمانهای ارزشی جهان اسلام است؛ از استقلال گرفته تا استکبارستیزی.

در پرتو انقلاب اسلامی ایران بود که اسلام بازسازی و کارآمد شد؛ اسلامی که گفتیم، قصد سازش با استکبار را ندارد.

با این رویکرد میتوان استراتژی «تهدید در برابر تهدید» را تحلیل کرد.

«تهدید در برابر تهدید» یعنی «نه» گفتن به تسلیم شدن چون قرار نیست ما در برابر دشمن تسلیم شویم.

** نمیتوان به آمریکا اعتماد کرد

شما ببینید تمام واژههایی که حضرت امام(ره) در برابر آمریکا به کار میبردند، از همین نوع بود: بیاعتمادی، تنفر و این نوع واژهها چون آمریکا خوی استکباری دارد و به این نظام نمیشود اعتماد کرد.

اگر به صحبتهای رهبری معظم انقلاب هم دقت کنید میبینید که میفرمایند این دولت -دولت آمریکا- دولتی نیست که بشود به آن اعتماد کرد.

کار آنها همیشه نقض پیمان و ظلم و حیلهگری است. پس با این روحیهای که این نظام دارد، اگر شما یک قدم کوتاه آمدید، آنها 2 قدم پیشروی خواهند کرد. فقط کافیست رخنه کنند.

حضرت امام(ره) فرمودند ما پوزه آمریکا را به خاک میمالیم. ما آمریکا را زیر پا میگذاریم، اینها همان «تهدید در برابر تهدید» است یعنی آمریکا تهدید میکرد، امام(ره) هم تهدید میکرد.

یا مثلا رهبری معظم انقلاب فرمودند اگر -دشمن- قصد تعرض به ایران را داشته باشد، تلاویو و حیفا را با خاک یکسان میکنیم. این «تهدید در برابر تهدید» است. یا اخیرا فرمودند چه مذاکرات باشد چه نباشد، اسرائیل ناامنتر خواهد شد.

امروز هم که دشمن باز از «گزینههایی روی میز» صحبت میکند، پاسخ ایشان پاسخ قاطعی بود.

بنابراین «تهدید در برابر تهدید» برای مواجهه با نظامهای استکباری است که کارشان ظلم و تجاوز است و این استراتژی از ماهیت انقلاب اسلامی نشات گرفته و در حوزه فرماندهی کل قوا و رهبری و ولی فقیه سامان میگیرد و بیان میشود. قواره این کار در این مقیاس بوده و البته در مسیر بازدارندگی نیز هست.

** در حداقل زمان، ضربات سنگین به دشمن خواهیم زد

* مقابله به مثل با دشمن در برخورد با تهدیدات، مستلزم توانمندی تجهیزات در طراحی تاکتیک است. در این 36 سال پس از انقلاب، به لحاظ تجهیزات چه میزان پیشرفت کردهایم و توانمندی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان در چه سطحی است؟

انقلاب اسلامی در کشور ما یک پتانسیل قوی را ایجاد کرد. اولا تکیه بر دریای بیکران انسانهای مومن دارد یعنی جمعیت 75 میلیونی، یک پشتوانه قوی هستند. این جمعیت وفاداری خود به انقلاب را بارها در عرصههای سیاسی، اجتماعی، امنیتی و نظامی نشان دادند.

8 سال دفاع مقدس به وسیله همین مردم اداره شد در حالی که کشور در آن مقطع واقعا تنها بود.

در واقع در انقلاب اسلامی ایران، هم اسلام بازسازی شد و هم انسانهای زیادی تربیت شدند تا کارکردشان را در عرصههای مختلف مثل دفاع مقدس و... نشان دهند.

جنگ 8 ساله، شرایطی را به ما تحمیل کرد که به آن میگویند «جنگ فرسایشی» یعنی وقتی نتوانستند در کوتاه مدت جنگ را تمام کنند آن را طولانی کردند تا ملت ایران را خسته کنند و ضعف قدرت اقتصادی، موجب پایان جنگ و تسلیم ما شود اما امام(ره) فرمودند اگر جنگ 20 سال هم طول بکشد ما ایستادهایم. این یک استراتژی در برابر ترفند دشمن بود.

** استراتژی بازدارندگی به جای جنگ فرسایشی

* یعنی این امکان هست که در صورت تجاوز دشمن، باز ما جنگ طولانی مدت را بپذیریم؟

خیر. ما باید به دنبال افزایش قدرت دفاعیمان برویم تا اگر جنگی اتفاق افتاد، در حداقل زمان، ضربات گیجکننده، منهدمکننده و پشیمان کننده به دشمن بزنیم چون سزاوار نیست ملت ایران به مدت طولانی تحت فشار جنگ قرار بگیرد تا زیرساختهای آن منهدم و جوانان آن نابود شوند.

بنابراین ما استراتژی بازدارندگی را به جای جنگ فرسایشی مطرح کردیم که البته این استراتژی ابزار خودش را می خواهد.

قدرت ملی باید استراتژی بازدارندگی را محقق کند. یعنی باید همه قدرت کشور در عرصههای سیاسی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی پای کار باشند تا استراتژی بازدارندگی محقق شود.

** در دریای عمان به اندازه خلیج فارس توانمندیم

در حوزه دفاع در دریا، ما زمانی فقط در خلیجفارس بودیم اما الان نه تنها در خلیجفارس قادریم با هر نوع تهدیدی مقابله کنیم، بلکه در دریای عمان هم به همین اندازه توانمندیم. نه تنها در دریای عمان، بلکه ما امروز فراتر از دریای عمان تا بابالمندب و ورای آن، آبهای آزاد برای مقابله با دزدان دریایی و امنسازی مسیر کشتیرانی کشور و کسب سیادت دریایی میرویم و اعلام حضور میکنیم. بنابراین در عرصه دریا خودمان را توسعه دادهایم.

** مبدا تهاجم علیه ایران را هدف قرار میدهیم

حالا وقتی در عرصه دریا از خلیجفارس تا ماورای مدار 10 درجه قدرت پیدا کردیم، یعنی سواحل جنوبی کشور که ممکن است مبدا فعالیت و اقدام دشمن باشد، کنترل و رصد میکنیم و هر کس بخواهد در این سواحل به عنوان مبدا عملیاتی علیه ما اقدام کند بلافاصله آن نقطه را میزنیم چون خودمان را توسعه دادهایم.

** جبهه ایران تا بابالمندب گسترش یافته است

ما در 8 سال دفاع مقدس حتی در خلیجفارس هم کامل نبودیم مثلا در بوشهر و بندرعباس جبههای نداشتیم ولی الان جبهه را از دهانه اروند تا بابالمندب بردهایم و در این وسعت عظیم جغرافیایی قادریم هر آنچه به ما حمله شود تحت تاثیر قرار دهیم.

در حوزه موشکی، وقتی فرمانده معظم کل قوا میفرمایند «اگر تعدی کنید، تلاویو و حیفا را با خاک یکسان میکنیم»، ایشان اطلاعات دقیقی دارند که این را میگویند. فرمانده کل قوا به عنوان ولی فقیه، غلو نمیکند.

در این بیان حضرت آقا، هم اعتماد به قدرت وجود دارد و هم مطالبهای از نیروهای مسلح برای آمادگی عملیاتی.

** جبهه مقاومت تحت فرمان جمهوری اسلامی است

در حوزه جبهه مقاومت، ما در جنگ 8 ساله تنها قادر بودیم بخشی از کُردهای عراق را در شمال این کشور سازماندهی کنیم چون با ما همفکر بودند و علیه صدام کار میکردند اما الان چه؟

الان جبهه مقاومت تحت فرمان جمهوری اسلامی است. در لبنان، فلسطین، سوریه، عراق، یمن، افغانستان همه مردمی که علاقمند به مبارزه با استکبار هستند و همه مردمی که به نوعی تحت ستم قرار دارند، از انقلاب اسلامی الگو میگیرند و زیر بیرق ولی فقیه ما ایستادهاند. دشمن اینها را خوب درک میکند.

** دشمن را از جبهههای مختلف مورد حمله قرار خواهیم داد

امروز شعاع عملیاتی دفاع از انقلاب اسلامی آنقدر توسعه یافته که اگر آنها به نظام اسلامی -که به عنوان خیمهگاه جهان اسلام مطرح است- حمله کنند، از جبهههای متعددی به او حمله میشود و دیگر فقط از مرزهای ایران نخواهد بود.

در گذشته، ما فقط یک نیروی هوایی داشتیم اما امروز نیروی هوافضا نیز در کنار این نیرو وجود دارد که به انواع هواپیماهای بدون سرنشین مجهز شده و از این طریق می تواند در شعاع بسیار چشمگیر، حوزههای تهدید را رصد و کنترل کند. از این پهپادها هم برای عملیات رزمی و هم شناسایی استفاده میشود و دشمن هم این را میداند. این دو نیرو هم پوشانی میکنند و مکمل هم هستند.

در دریا هم به همین صورت است. یعنی نیروهای دریایی سپاه و ارتش مکمل هم هستند و از امکانات یکدیگر استفاده میکنند.

ما پیشبینی کردهایم که اگر تهدیدی در خلیج فارس به وقوع پیوست و نیاز احساس شد، در حداقل زمان ممکن، نیروی دریایی ارتش برای کمک به نیروی دریایی سپاه در آن جا حاضر شود و همین طور بالعکس.

در حوزه زمینی هم اگر تهدیدی علیه یکی از نیروها اتفاق بیفتد، نیروی دوم قادر است بلافاصله به او کمک کند.

در کل، انقلاب اسلامی به جهت آرمانهای بلند و اهدافی که برای نجات بشریت دارد طبیعتا با دشمنان خشمگینی هم روبروست. یعنی وسعت تهدید، گسترده و متنوع است. بنابراین ما هم باید یک توان قوی در کشور داشته باشیم تا بتوانیم این تهدیدها را جواب دهیم.

طبیعیست که یک نیرو به نام ارتش به تنهایی یا سپاه به تنهایی نمیتواند جوابگوی این تهدیدات باشد. وجود هر دو نیروی مسلح ارتش و سپاه لازمه این انقلاب برای مقابله با تهدیداتی است که دشمن مرتب مطرح میکند.

همه تلاش ما هم این است که تا حد امکان، تمامی این تجهیزات بومی باشد تا دیگر تحریمها و نامردیهایی که در حوزه بینالمللی است ما را متزلزل نکند و متکی به یک قدرت بومی باشیم.

** در عرصه دفاع، جزو چند کشور اول دنیا هستیم

صنعت ما الان یک صنعت مدرن و پویا است و مسیر توام با پیشرفت را طی میکند. البته هرچقدر که مقدور باشد، نیازهایمان را از کشورهای دوست تامین میکنیم اما اساس کار ما این است که تکنولوژی ما درجهت ایجاد قدرت بازدارندگی باید یک قدرت بومی باشد. چون میدانیم که سرمایه آن، یعنی نیروی انسانی متفکر و دانشمند در عرصههای مختلف را داریم.

ممکن است در عرصه اقتصاد مشکلاتی داشته باشیم یا در عرصه فرهنگ خدشههایی به ما وارد شده باشد اما در عرصه دفاع و علم و فناوری، جزو چند کشور اول دنیا هستیم.

در تمام دنیا هیچ کشوری جز ایران نیست که برای امنیت خودش راسا عمل کند. همه یا عضو یک پیمان بوده و یا تحت امر کشور دیگری هستند و از آنها کمک میگیرند اما ایران در برابر این همه تهدیدات، نه تنها خودش به تنهایی امنیت خود را برقرار میکند بلکه میتواند امنیت دیگر کشورها نظیر عراق و سوریه را هم برقرار کند وبه امنیت افغانستان و فلسطین و لبنان هم کمک کند. هیچ کشوری این توانایی را ندارد.

** تهدیدات دشمن علیه کشور را جدی تلقی میکنیم

* به عنوان یک فرمانده عالیرتبه نظامی، چقدر تهدیدهایی که علیه کشورمان میشود -که عمدتا از طرف آمریکا و اسرائیل است- را واقعی میدانید؟ برخی معتقدند اگر آمریکا هم عاقلانه بخواهد تصمیم بگیرد، اسرائیل نشان داده که در این زمینه خیلی عاقلانه عمل نمیکند.

ما تهدیدات دشمن علیه کشورمان را بسیار جدی تلقی میکنیم. البته در کنار تهدید، عملیات روانی هم وجود دارد که آن را هم مطرح میکنند تا در سایه رعب و وحشت، ما را وادار به تسلیم کنند تا اصلا جنگی رخ ندهد و یا اگر رخ داد، زود تمام شود و ما تسلیم شویم.

عملیات روانی و لاف زدنها از این جهت است که مثلا ما را تهدید به جنگ کنند تا در مذاکرات تسلیم شویم.

** به منطقه لشکرکشی کردند تا با جمهوری اسلامی  تسویه حساب کنند

دشمن در این کشور 2 بار دست به کودتا زد که یک بار آن ماجرای طبس بود و دیگری کودتای پادگان نوژه. آنها به طرق متعدد قومیتهای مختلف را علیه نظام اسلامی تحریک کردند و جنگ داخلی راه انداختند.

دشمن لشکرکشی آشکار کرد و به منطقه آمد تا با جمهوری اسلامی  تسویه حساب کند منتها ابتدا میخواست کشورهای اطراف ما را بگیرد که موفق نشد. لذا ما تهدیدات دشمن را بسیار جدی میدانیم.

** دستور رهبری به فرماندهان برای آمادگی جنگ

فرمانده معظم کل قوا هم دستوری به فرماندهان دادند و فرمودند شما باید هر شب خودتان را مثل شب عملیات تلقی کنید. یعنی فکر کنید در قرارگاه نشستهاید تا جنگ را اداره کنید. این یعنی فاصلهای با تهدید نیست.

بعد میفرمایند اگر سیاسیون تحلیل دیگری داشتند شما حق این طور تحلیلها را ندارید. شما نیروی مسلح هستید و سروکارتان با تهدید است و اگر تحلیل دیگری داشته باشید، تهدید عوض نخواهد شد. لذا ما تهدید دشمن را بسیار جدی میگیریم و شبانهروز برای خنثی کردن این تهدیدات تلاش میکنیم.

** تهدید میکنند چون قوی هستیم

حالا چرا تهدید وجود دارد؟ کلام رهبری در این خصوص، کلام عاقلانه و عالمانهای است. ایشان میفرمایند نه اینکه چون ما ضعیف هستیم، تهدید میکنند، اگر ضعیف باشیم که تهدید نمیکنند بلکه حمله میکنند. از آنجا که ما قوی هستیم و نمیتوانند ما را در نظام بینالملل بپذیرند، بنابراین مدام تهدید میکنند.

** خرید S300 از روسیه یک نیاز قطعی در آن زمان بود

* موضوع تحویل سامانه S300 از روسیه به ایران، یکی از موضوعات مهم روز است. نظر شما در خصوص عدم واگذاری این سامانه در گذشته و موافقت امروز روسها چیست و اصولا ما باید از چه زاویهای به عملکرد روسها نگاه کنیم با عینک اعتماد یا بی اعتمادی؟

ما در عرصه تقویت بنیه دفاعی هنوز در برخی زمینهها به تکامل نرسیدهایم و در مسیر پیشرفت هستیم و سامانه S300 هم که توافق کرده بودیم از روسیه بخریم، در آن زمان یکی از نیازمندیهای قطعی ما بود.

ما در حوزه دفاع هوایی با 3 سطح ارتفاع پست، متوسط و بالا روبرو هستیم که البته توانمان در هر 3 سطح یکسان نبود و در برخی سطوح خلأهایی داشتیم هم به لحاظ رادار و هم جنگ افزار؛ لذا یا باید تولید کنیم یا بخریم.

خرید از روسیه در آن مقطع یک تشخیص درست و بر اساس نیاز بود که ا

نظر شما
پربیننده ها