کارشناس آمریکایی در یادداشتی در پایگاه «دیفنس وان»:

حوثی‌ها را نمی توان از مذاکرات سیاسی کنار زد/عربستان باید رویکرد خود را در یمن تغییر دهد

دنیل دی پتریس کارشناس مسائل سیاست خارجی در یک یادداشت تاکید کرد عربستان باید رویکرد خود را در یمن تغییر دهد چرا که انصارالله نیرویی قدرتمند است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
کد خبر: ۴۵۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲ - 03May 2015

حوثی‌ها را نمی توان از مذاکرات سیاسی کنار زد/عربستان باید رویکرد خود را در یمن تغییر دهد

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، یک تحلیلگر غربی در یادداشتی درباره یمن به عربستان توصیه کرد برای حل بحران یمن، ریاض باید مواضع و رویکرد خود در قبال این کشور را تغییر دهد.

مشاور موسسه ویکی استرات در گزارشی با عنوان «عربستان سعودی در یمن چه چیزی بدست آورد؟» که در پایگاه «دیفنس وان» منتشر شده، نوشت: «با وجود حملات هوایی، عبد ربه منصورهادی رئیسجمهور مستعفی یمن همچنان در ریاض است و حوثیها در نزدیکی عدن باقی میمانند. ریاض به یک رویکرد تازه نیاز دارد».

کارشناس سیاست خارجی با اشاره به هدف اعلامی اولیه حملات به یمن توسط عربستان سعودی و متحدانش نوشت: «با توجه به اهداف بلندش، عملیات طوفان قاطعیت به سختی توانسته در حد نام خود باشد. عربستان سعودی و امارات متحده عربی که بیشترین حملات را به یمن کردهاند، ابتدائا انتظار داشتند هادی را به کاخش در صنعا بازگردانند یا حداقل وضعیت را تا حدی آرام کنند که او را به شهر عدن برگردانند».

تحلیلگر مسائل خاورمیانه در ادامه با بیان اینکه علی رغم حملات به یمن، «فرایند سیاسی کنونی همچنان در بن بست است»، افزود: «جنبش حوثی به نظر بیش از هر زمان دیگری و در وضعیتی شبیه به پیروزی نهایی نظامی از اطمینان و اعتماد به نفس برخوردار است. عبدالمالک الحوثی و حامیانش در دفتر سیاسی حوثی در مقابل هرگونه فرایند سیاسی که اجراکننده درخواستهای جنبش نباشد، به طور قابل توجهی مقابله میکنند».

دنیل دی پتریس همچنین ابراز داشت: «سوای آنچه مقامات سعودی در انظار عمومی میگویند، سخت است که نتیجه نگیریم عملیات طوفان قاطعیت با یک یادداشت درهم و برهم پاپان یافت. هادی(رئیسجمهور مستعفی و فراری) همچنان در ریاض است و حوثیها همچنان یکی از قویترین واحدهای موجود در عرصه میدانی هستند».

وی توصیه کرد: «در پایان، عربستان سعودی بسیار با حل مشکل حوثیها فاصله دارد. بمباران هوایی راهحل فراگیری که یمن به شدت به آن نیاز دارد را سبب ساز نخواهد شد. حمایت از مذاکرات و تامین همه کمکهای در دسترس برای پرزیدنت هادی(رئیسجمهور مستعفی) و دولتش برای دستیابی به مذاکره، میتواند آنچه که تاکنون حمله نظامی نتوانسته محقق کند را تحقق بخشد».

تحلیلگر مسائل خاورمیانه در ادامه توصیه خود به ریاض هم تاکید کرد: «سعودیها نیاز به این دارند که غرورشان را قورت داده و برای یک سازش با دوام، عملگرایی را در آغوش بگیرند. اول و مهمتر از همه اینکه ریاض باید دیدگاه مبتنی بر بازی با حاصل جمع صفر درباره درگیری یمن را کنار بگذارد و علنا آمادگی برای پذیرش تعامل و حضور حوثیها در هر دولت ائتلافی موقت را اعلام کند».

کارشناس امور سیاست خارجی و امنیتی افزود: «این بیخردی و حماقت است که فکر کنید بشود حوثیها - جنبشی که ادعای نمایندگی 30 درصد جمعیت یمن را دارد- را بتوان از مذاکرات سیاسی درباره ساختار و تشکیل یک دولت موقت کنار زد. عربستان سعودی باید از نفوذ خود بر هادی استفاده کند تا رئیسجمهور در تبعید در برابر تسلط و فراگیر شدن حوثیها مقاومت کند».

این تحلیلگر غربی در پایان حل مسالمتآمیز و مبتنی بر مذاکره بحران یمن را به این موضوع منوط میکند که «عربستان سعودی باید این موضوع مشخص را تشخیص دهد که : حوثیها بزرگتر از آنی هستند که بشود آنها را نادیده گرفت».

انتهای پیام/ک.ف

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار