مسئول بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع):

پرداختن به تولید، کارآفرینی و حضور مردم سه رکن اقتصاد مقاومتی است

در آستانه هفته بسیج سازندگی نشست خبری با حضور اصحاب رسانه و مسئولین بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع) برگزار شد.
کد خبر: ۴۵۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸ - 04May 2015

پرداختن به تولید، کارآفرینی و حضور مردم سه رکن اقتصاد مقاومتی است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از مشهد، در ابتدای این نشست مجتبی کیمیایی مسئول بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع) با اشاره به اهداف بسیج سازندگی گفت: بسیج سازندگی بر اساس منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و باهدف ایجاد فرهنگ اقتصاد مقاومتی و با در نظر گرفتن اقتصاد درونزا با توجه به اصل ۱۴۷ قانون اساسی مجری طرحهای عمومی بسیج محسوب میشود و خدمترسانی به محرومین را اولویت کار خود قرار داده است. این سازمان از سال 1390 و با ورود به هشت عرصه که در حوزه زنجیره غذایی بود فعالیت خود را آغاز کرده است که در نظر داریم حوزه فعالیتی بسیج سازندگی را در سال جاری از هشت عرصه به بیستوچهار عرصه ارتقاء دهیم.

وی افزود: در حوزه اقتصاد مقاومتی و در زمینه اشتغالزایی در سال 1393 هزار میلیارد ریال اعتبار داشته ایم.

مرمت 182 مسجد در حاشیه شهر مشهد در سال جاری

علیرضا سلامت مسئول فنی و اجرایی سازمان بسیج سازندگی استان خراسان رضوی در ادامه این نشست در خصوص چگونگی انجام پروژههایی عمرانی توسط بسیج سازندگی استان مطالبی را بیان کرد و افزود: سازمان بسیج سازندگی بهعنوان یک دستگاه اجرایی علاوه بر پروژههایی که در قالب موافقت­نامه توسط استانداری و بهصورت مستقیم به این سازمان واگذار میشود با دستگاه اجرائی دیگر درزمینهٔ پروژههای محرومتزدایی همکاری دارد و پروژه­های عمرانی در راستای مأموریتهای بسیج سازندگی و در اقصی نقاط استان در بخش­های دورافتاده و روستاها در حال اجرا است. در این خصوص نیز پروژههایی همچون ساخت خانه بهداشت، تکمیل خانه عالم و لایروبی قنوات که با کمک و مساعدت قرارگاه قرب کوثر انجام می­شود. علاوه بر این اقدامات صورت گرفته مبلغ 20 میلیارد ریال نیز توسط این قرارگاه برای کمک به ایتام و بیماران صعبالعلاج و اشتغال­زایی زنان بی­سرپرست و بد سرپرست در نظر گرفتهشده است.

وی خاطرنشان کرد: سپاه اعتبارات زیادی را برای محرومیتزدایی در حاشیه شهر مشهد در نظر گرفته است که برای این امر مهم هفتصد میلیارد ریال اختصاص دادهشده است که بخشی از آن صرف مرمت و بازسازی مساجد حاشیه شهر شده است. در سال 1393 صد مسجد در حاشیه شهر مشهد مرمت و بازسازیشده و در سال جاری مرمت 182 مسجد در دستور کار قرار دارد. مابقی این اعتبار نیز در حوزه ­های دیگر صرف هزینه می­ شود.

اعزام 20 گروه جهادی در نوروز 1394

سپس رضا سلطانی مسئول دبیرخانه قرارگاه جهاد اقتصادی استان خراسان رضوی در مورد فعالیت این قرارگاه و اردوهای جهادی گفت: مجموعههای قرارگاهی در سپاه برای حل مشکلات سریع طراحی میشوند و درزمینهٔ اقتصاد مقاومتی که از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب است نیز قرارگاه جهاد اقتصادی تشکیلشده و ساماندهی این امر مهم را سپاه پاسداران بر عهده دارد. متولی اردوهای جهادی و ستاد پشتیبانی این اردوها با استانداری هر استان است اردوهای جهادی را بیشتر دانش­آموزان و دانشجویان تشکیل می ­دهند و چون این دو قشر در ایام نوروز و تابستان فراغت بیشتری دارند حضورشان نیز پررنگتر هست.

به گفته سلطانی  اعزام به اردوهای جهادی در قالب اردوهای 3 روزه، 7 روزه و 13 روز انجام می­گیرد که در نوروز 1394 بیست گروه جهادی به مناطق محروم اعزام شدند که این 20 گروه در قالب ده هزار نفر روز فعالیت داشتند.

اعطای وام  کارآفرینی به 1800 نفر از متقاضیان در سال1393

عباس جوانبخت مسئول اشتغال و کارآفرینی سازمان بسیج سازندگی استان خراسان رضوی مدیر اشتغال سازمان بسیج سازندگی نیز با گرامیداشت سالروز بسیج سازندگی گفت: طرحهای اقتصاد مقاومتی بهعنوان راهبرد سازمان بسیج سازندگی استان اتخاذشده و هماکنون بسیج سازندگی چهار سال در این زمینه فعالیت دارد.

مسئول اشتغال و کارآفرینی سازمان بسیج سازندگی استان خراسان رضوی مطالعه کارشناسانه بر روی طرحهای کارآفرینی در بخش کشاورزی و صنعت با نگاه علمی با استفاده از دیدگاهها و نظرات متخصصان بسیج در زمینههای مختلف و همچنین کارشناسان دستگاههای اجرایی را از مهمترین راهکارهای سازمان در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی دانست و افزود درزمینهٔکارآفرینی سه شاخصه مقبولیت، گستردگی و سودآوری مدنظر است که باهدف کاهش واردات کالاهای مصرفی، کمک به امنیت غذایی، کمک به سرانه تولید در شهرها و روستاها و استفاده از زیرساختهای بلااستفاده مثل منابع آبی همچنین ساخت گلخانه، پرورش شترمرغ و ماکیان، پرورش قارچ و پرورش دام سنگین و سبک، کشت زعفران و ایجاد مزارع پسته در این مسیر گام برداشته­ایم و از سال 1390 تا 1393 حدود یک هزار میلیارد ریال به 5000 نفر از متقاضیان تسهیلات اعطاشده است و صدها طرح در این حوزه باهدف تثبیت، ایجاد و توسعه اشتغال در حال اجرا است که در سال 1393 به هزار و هشتصد نفر از درخواستکنندگان تسهیلات دادهشده است. اعطاء تسهیلات بر اساس نیازسنجی و زمینه کار در هر بخشی از استان و بر اساس طرح مدون ارائهشده به متقاضیان صورت می­گیرد که بازپرداخت آن پنجساله و با مدت تنفس ششماهه که کار به بازده برسد هست. در خصوص کارآفرینی در حوزه صنعت بیشتر طرح­های ما طرح­های تبدیلی و صنایع غذایی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سه رکن اقتصاد مقاومتی یعنی پرداختن به تولید و حمایت از تولیدکننده، کارآفرینی بستر ایجاد اقتصاد مقاومتی و حضور بخشی از جامعه که در تولید نقشی ندارند در این حوزه فعال شوند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار