یادداشت/ عبدالباری عطوان

رکود عملیات طوفان قاطعیت به نفع ایران و حوثی هاست

کشورهای ائتلاف عربی و در راس آنها عربستان سعودی، مقابل گزینه‌های سختی قرار دارند بنابراین بمباران هوایی حتما منجر به گسترش تسلط حوثی‌ها خواهد شد و تلفات انسانی زیادی به دنبال خواهد داشت بنابراین اعزام نیروهای زمینی ماجراجویی بدون عواقب نخواهد بود.
کد خبر: ۴۵۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹ - 05May 2015

رکود عملیات طوفان قاطعیت به نفع ایران و حوثی هاست

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، هلیبرن نیروهای زمینی در عدن شروع شده است اما با سربازانی که تابعیت یمنی دارند و زیر نظر ارتش عربستان سعودی و امارات هستند بنابراین آیا آنها این جنگ را به پایان میرسانند و حوثیها و همپیمانانشان را شکست میدهند؟ تکذیب سرتیپ احمد العسیری، سخنگوی نظامی «توفان قاطعیت» قانع کننده نبود و شامل بسیاری از تناقضات بود، زیرا گفت هیچگونه هلیبرن زمینی در عدن رخ نداده است. حال تکذیب او درباره هلیبرن نیروهای زمینی در یمن درست باشد یا نه اما باید بگوییم عملیات توفان قاطعیت درجا زد و نتایج معکوسی به دنبال داشت و اهدافش محقق نشد؛ زیرا اوضاع انسانی روز به روز بدتر میشود.

سازمان دیدهبان حقوق بشر نیز نمک بر زخم ائتلاف عربی که در جنگ یمن غوطهور شده است، پاشید زیرا با پخش تصاویر و واقعیتهایی ویدئویی دلایلی را بیان کرد که نشان میداد هواپیماهای ائتلاف عربی در حملات هفتههای اخیر خود به استان صعده و دژهای حوثیها در شمال یمن از بمبهای خوشهای استفاده کردهاند. یکی از منابع کمیتههای مردمی طرفدار توفان قاطعیت به خبرگزاری فرانسه گفت شمار سربازان ائتلاف عربی در عدن از دهها نفر بیشتر نیست که اصالتا یمنی هستند اما تحت نظر نیروهای مسلح عربستان سعودی و امارات هستند.

این عبارت که میگوید سربازان اصالتا یمنی هستند اما تحت نظر نیروهای مسلح امارات و عربستان سعودی هستند قابل درک نیست بنابراین اگر این افراد تابعیت سعودی و اماراتی دارند و از آنجا به یمن آمدهاند، آیا آنها را شمارش کردند و سپس برای مبارزه با الحوثیها و نیروهای طرفدار علی عبدالله صالح به یمن اعزام کردهاند؟ ابهام در جلوگیری از نیروهای زمینی امارات و عربستان سعودی برای شرکت در این جنگ است که میتوان گفت آنها فقط به سربازان یمنی بسنده کردهاند خواه تابعیت عربستانی داشته باشند یا اماراتی اما عربستان تلاش میکند که القا کند جنگ زمینی آغاز نشده است. نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیجفارس سهشنبه در ریاض در زمان سختی برگزار شد زیرا با توجه به عملیات توفان قاطعیت اعضای این شورا باید تصمیمات قاطعی برای برونرفت از بحران یمن اتخاذ میکردند یا اینکه نیروهای زمینی را وارد میدان نبرد کنند تا کفه ترازوی طرفداران عبدربه منصور هادی در میدانهای نبرد بویژه در عدن بیشتر شود.

در مقابل ایرانیها با ارسال هواپیمای کمکهای بشردوستانه و پزشکی به فرودگاه صنعا نشان دادند دوستدار مردم یمن هستند اما وقتی با ویرانی باند فرودگاه روبهرو شدند و هواپیمای آنها نتوانست در باند فرودگاه فرود آید برای ارسال این کمکها از طریق زمینی به کشور سلطنتنشین عمان متوسل شدند. بازداشت کشتی باری آمریکا در تنگه هرمز و انتقال آن به بندر عباس و بازرسیاش نشانه احتمال انتقال جنگ به تنگه هرمز و تهدید ناوگان دریایی در این تنگه است زیرا روزانه بیش از 18 میلیون بشکه نفت از این تنگه عبور میکند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد تمام اهمیت راهبردی تنگه بابالمندب و کانال سوئز لغو خواهد شد و مصر را که میلیاردها دلار درآمد از کانال سوئز به دست میآورد، محروم میکند.

رکودی که اکنون وارد چرخه عملیات توفان قاطعیت شده است به نفع ایران و ائتلاف حوثیها است؛ زیرا حوثیها در حالت دفاعی قرار دارند و چیزی ندارند که از دست بدهند و هلیبرن نیروهای زمینی نیز چه بسا منجر به تلفات زیاد در صفوف ائتلاف عربی خواهد شد بنابراین سربازان یمنی که تحت امر نیروهای مسلح عربستان سعودی و امارات قرار دارند تعدادشان برای پایان دادن به این نبرد کافی نیست و اعزام آنها نیز نتایج معکوسی به دنبال خواهد داشت؛ زیرا شاید در بین آنها حوثی یا طرفدار علی عبدالله صالح وجود داشته باشد. کشورهای ائتلاف عربی و در راس آنها عربستان سعودی مقابل گزینههای سختی قرار دارند بنابراین بمباران هوایی حتما منجر به گسترش تسلط حوثیها خواهد شد و تلفات انسانی زیادی به دنبال خواهد داشت بنابراین اعزام نیروهای زمینی ماجراجویی بدون عواقب نخواهد بود.

نتیجهای که میتوان گرفت این است که تمام دادههای نظامی و سیاسی نشان میدهد عبدربه منصور هادی از محبوبیت محدودی برخوردار است و نیروهایش در حدی نیستند که بتوانند بر طرف دیگر برتری یابند. به همین دلیل است که میگوییم تنها راه حل پیش روی عربستان این است که فورا اعلام کند در جنگ یمن پیروز شده و در عین حال سعی کند به هر نحو ممکن برای کاهش زیانهای خود بحث مذاکره را به میان بکشد، دقیقا همان کاری که آمریکاییها در ویتنام انجام دادند.


* تحلیلگر برجسته مسائل منطقه

انتهای پیام/ک.ح
 

نظر شما
پربیننده ها