جزئیات جدید از دیدار میشل عون با دبیر کل حزب الله؛

سیدحسن نصرالله: ایده تشکیل اقالیم در سوریه خطرناک است/ نظام سوریه هرگز سقوط نخواهد کرد

روزنامه لبنانی الاخبار، جزئیات جدیدی از محتوای دیدار میشل عون رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله را منتشر کرد.
کد خبر: ۴۵۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲ - 05May 2015

سیدحسن نصرالله: ایده تشکیل اقالیم در سوریه خطرناک است/ نظام سوریه هرگز سقوط نخواهد کرد

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، روزنامه لبنانی الاخبار در شماره امروز خود، جزئیات جدیدی را از محتوای دیدار میشل عون رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله منتشر کرد.

الاخبار مینویسد: گفتگوی پنجشنبه گذشته بین سیدحسن نصرالله و میشل عون نشان داد که هرکدام از آنها نگرانیهایی در پروندههایی متفاوت دارند که شبیه یکدیگر نیست، همین موضوع، مدت طولانی نشست را که 4 و نیم ساعت بود، توجیه میکند.

سیدحسن نصرالله: ایده تشکیل اقالیم در سوریه خطرناک است

بر اساس این گزارش، نصرالله در این نشست به عون گفته است که حزب الله نسبت به خطراتی که پیش روی آن قرار دارد و آن را تهدید میکند، آگاه است و خود را در برابر این خطرها قرار داده است.

نصرالله همچنین گفته است که بشار اسد و نظام سوریه هرگز سقوط نخواهند کرد، زیرا سقوط بشار اسد بهمعنای سقوط حزب الله و سقوط محور بازدارندگی است.

به گفته دبیر کل حزب الله لبنان، اقدامات نظامی اخیر در سوریه بین دولت و مخالفان تنها تزلزل عقربههای ساعت است که گاه بهسمت بُرد و گاه بهسمت شکست تمایل دارد.

بر اساس گزارش روزنامه الاخبار، نصرالله ادامه داد که این همان نتیجهای است که در طول سالیان اخیر در جنگ سوریه مکرراً به نمایش گذاشته شده، اما بشار اسد رئیس جمهور سوریه سقوط نخواهد کرد.

جنگ در سوریه طولانی است

دبیر کل حزب الله لبنان در عین حال به غیرممکن بودن تسلط مجدد در تمامی بخشهای سوریه اشاره و تأکید کرد که روی کار آوردن ایده اقلیمها در سوریه مانند عراق خطرناکترین تصمیم است.

دبیر کل حزب الله ابراز داشت که جنگ در سوریه طولانی است و پایان نمییابد.

وی در عین حال نسبت به اراده مبارزه نزد حزب الله به عون اطمینان داد.

نتایج گفتوگوهای نصرالله با میشل عون

بر اساس این گزارش، در مورد پروندههای داخلی نیز که بیشترین نگرانیهای رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان را شامل میشد، دو طرف تأکید کردند که ائتلاف و همبستگی بین آنها تردید بردار نیست.

نصرالله ابراز داشت که حزب الله هرگز در مورد همپیمان اصلی خود در زمینههای اساسی چه در دوره تشکیل دولت تمام سلام یا وتو کردن وزارت اشرف ریفی در  پست وزیر کشور کوتاهی نکرده است، همچنان که میشل عون نیز برای رسیدن به ریاست جمهوری با معاون جریان المستقبل مذاکره کرده است.

نتیجه آنچه در گفتگوی پنجشنبه بین سید حسن نصر الله و میشل عون گذشت، شامل موارد زیر است:

1 ــ عون همچنان تنها نامزد حزب الله برای ریاست جمهوری لبنان است، حزب الله تصمیم گیری در مورد نحوه رسیدن به ریاست جمهوری را به خود وی واگذار کرده است و بهصورت قاطع کنار وی ایستاده است.

2 ــ حزب الله لبنان مواضع عون در مورد انتصابات نظامی و امنیتی را درک میکند و مبنا و حتی اسامی مورد نظر وی را تأیید میکند تا بتواند به هدف مطلوب برسد.

3 ــ حزب الله از عون در تمامی گزینههایی که بهعنوان واکنشی برای احتمال به تعویق افتادن پایان مأموریت افسران ارشد نظامی لبنان از جمله جان قهوهجی فرمانده ارتش از خود نشان میدهد، حمایت میکند، اما ترجیح میدهد موضع گیری در این رابطه با هماهنگی متقابل و زمان بندی مناسب انجام شود.

گفتگوی دو نفر در مورد واکنش نسبت به تعویق انداختن پایان مأموریت فرماندهان نظامی کشور در نهایت منجر به تصمیم گیری در مورد عدمحضور در نشستهای شورای وزیران شد. این موضوع باعث شد که دو وزیر حزب الله لبنان نیز به وزرای جریان آزاد ملی و دیگر متحدان خود او بپیوندند و در نتیجه نشستهای دولت تمام سلام از حد نصاب خارج شود. البته عدمحضور در نشستها منجر به استعفا از دولت یا از بین رفتن دولت نمیشود، چرا که دولت همچنان تنها سقف قانونی موجود در کشور به شمار میرود.

تعطیل شدن دولت ضرورتاً بهمعنی انفجار در آن نیست، رئیس جریان آزاد ملی قصد خروج از دولت را ندارد، اما این آمادگی را دارد از تمامی امکانات خود برای فهماندن این نکته به شرکای دیگر یعنی جریان المستقبل و متحدان آن استفاده کند که بحرانی واقعی در کشور وجود دارد که با اهمال و سستی نمیتوان از آن عبور کرد.

روزنامه الاخبار لبنان در شماره دیروز خود جزئیاتی را از دیدار روز پنجشنبه میشل عون رئیس فراکسیون "اصلاح و تغییر" در پارلمان لبنان و از نامزدهای مطرح برای ریاست جمهوری با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان منتشر کرده که بر اساس آن نصرالله حمایت مجدد خود را از نامزدی میشل عون برای ریاست جمهوری لبنان اعلام کرده است.


انتهای پیام/ک.ح
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار