سعد الله زارعی:

عربستان توافق را در پرونده یمن گدایی می کند/ آل سعود از نظر اعتبار بین المللی صدمه دیده است

شرایط جنگ در یمن با آنچه عربستان تصور می کرد پیش نرفته به نحوی که عربستان برای خاتمه دادن به این جنگ، توافق با انصار الله را گدایی می کند.
کد خبر: ۴۶۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷ - 11May 2015

عربستان توافق را در پرونده یمن گدایی می کند/ آل سعود از نظر اعتبار بین المللی صدمه دیده است

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، دکتر سعد الله زارعی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در جلسه بصیرت افزایی خانواده های شهرک شهید محلاتی تهران که امروز برگزار شد، درباره تحولات یمن و حمله ارتش رژیم آل سعود به مردم این کشور، گفت: مردم یمن در حالی از سوی ارتش رژیم آل سعود مورد هجوم نظامی قرار گرفتند که نه تنها هیچ دلیل محکمه پسندی برای این هجوم وجود ندارد بلکه تمام قوانین بین المللی و قوانین عربیت را نیز زیر پای گذاشتند و این همان دلیل نگرانی از وقوع چنین حمله ای است.

وی افزود: این موضوع یک روی دیگری هم دارد و آن اینکه ملتی ضعیف مقابل کشورهای قدرتمند، مقاومت کرده و تا به امروز هم اجازه نداده یک وجب از خاک کشورش در دست متجاوزین قرار گیرد.

زارعی ادامه داد: علاوه بر این ملت مظلوم و محروم یمن حاضر نشده اند حتی به اندازه یک حداقلی هم در برابر دشمن سر فرود بیاورند و ابراز ناتوانی کنند که این افتخار برزگی برای این ملت است  البته این را می توان جزو عجایب جهان دانست زیرا از نظر مادی دشمنی که هجوم آورده از نظر مادی هزینه هایی را که متحمل شده بیشتر از خساراتی است که به مردم یمن وارده شده است.

وی بیان داشت: در این جنگ یمن مسئله فرعی است و مسئله اصلی که کتمان هم نمی کنند جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی است و این را در اظهارات صریح مقامات سعودی، آمریکایی ها و صهیونیست ها مشاهده کرد.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا اظهار داشت: عربستان و حامیان این کشور در حمله به یمن با این ادعا که عده ای تروریست در یمن مسلط می شوند و امنیت منطقه و کشورهای سنی مذهب را به خطر می اندازند، به دنبال ایجاد اتحادی از کشورهای عربی و غیر عربی برای مشارکت در جنگ با یمن بودند در حالی که در پشت صحنه مشکل اصلی شان با ایران بود.

وی تصریح کرد: عربستان و متحدان غربی و صهیونیستی این کشور شش ساعت قبل از حمله به یمن با برخی کشورها مانند پاکستان و مصر تماس گرفتند و از آنها خواستند تا نام کشورشان را در لیست متحدان حمله به یمن قرار دهند و بدین ترتیب چنین کشورهایی را خواه، ناخواه، وارد جبهه ضد ایرانی می کردند.

زارعی خاطر نشان کرد: پس موضوع اول؛ تشکیل جبهه ضد ایرانی با حضور کشورهای عربی و اسلامی بود که در نهایت موفق نشدند نقشه خود را در این زمینه تحقق بخشند زیرا ایران به کشور پاکستان هشدار داد حضور شما در این به اصطلاح ائتلاف، خط زدن رابطه با ایران است و به مصری ها هم پیام داد حضور در این پیمان، اعلام رسمی جنگ با ایران است؛ به همین خاطر در نهایت کشورهایی که عربستان به دنبال هم پیمان با آنها برای شرکت در جنگ با یمن بود، با شکست مواجه شد.

وی عنوان کرد: آنهایی هم که به هم پیمانی با عربستان رضایت داده بودند به تدریج پشت عربستان را خالی کردند و  تنها امارات و بحرین در کنارش باقی ماندند البته امارات هم تا آخر دوام نیاورد و از هم پیمانی با عربستان کنار کشید بنابراین تشکیل جبهه ضد ایرانی بدین شکل به حاشیه رفت و به موضوع دیگری تبدیل شد.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه وقتی وضع بدین شکل تغییر یافت، عربستان هم رسما اعلام کرد مسئله ما ایران نیست و نمی خواهیم با ایران درگیر شویم، بیان داشت: موضوع دوم اهداف عملیات بود به نحوی که سخنگوی ارتش عربستان در روزهای اول شروع جنگ از ادامه درگیری ها تا پاکسازی کامل یمن از وجود انصار الله (الحوثی ها) این کشور سخن می گفت.

وی افزود: اما بعد از گذشت سه هفته از آغاز جنگ، به دلیل آن که دیدند صحنه میدان نبرد بر خلاف تصور آنها پیش می رود و انصار الله بجای تضعیف شدن، شهر به شهر و روستا به روستا در حال پاک سازی این مناطق از وجود طرفداران عربستان و منصور هادی ـ رئیس جمهور مستعفی یمن ـ است، عنوان کرد که دوره عملیات «طوفان قاطعیت» به اتمام رسیده و دوره جدیدی شروع شده که «اعاده الامل» یعنی «بازگرداندن امید» نام دارد.

زارعی یادآور شد: عربستان فکر می کرد قبایل جنوبی یمن از موفقیت های انصار الله راضی نیستند و در صورت حضور انصار الله در این بخش از یمن، آنها به طور حتم مقابل شان می ایستند و بدین شکل مثلثی متشکل از نیروی هوایی عربستان، میلیشیای منصور هادی و قبایل جنوبی یمن تشکیل می شود و بدین شکل حکومتی در عدن تشکیل می دهند و با برافراشته کردن پرچم پیروزی، از تحقق اهداف شان سخن می گویند.

وی با تأکید بر اینکه اما این تصور نیز بواسطه بی توجهی قبایل جنوبی به عربستان، ره به جایی نبرد، بیان داشت: وقتی این هدف نیز محقق نشد، اعلام کردند از سه شنبه ـ 22 اردیبهشت ـ آتش بس پنج روزه اعلام می کنند و در صورتی که انصار الله هم قبول کند، این آتش بس قابل تمدید خواهد بود.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه صحبت از قبول آتش بس هم برای عربستان شکست محسوب می شود، گفت: در مقابل انصار الله عنوان کرده آتش بس را قبول می کند اما این که در داخل یمن جنگ را علیه وابستگان به عربستان هم قطع کنند، موضوعی است داخلی و ربطی به کشورهای حامی عربستان یا سازمان ملل ندارد.

وی با بیان اینکه بر فرض اگر جنبش انصار الله جنگ بر علیه وابستگان به عربستان در داخل را هم قطع کند چون هم اکنون 18 استان یمن در دست این جنبش است، باز هم برد با آنها خواهد بود، درباره وضعیت بعد از این، تصریح کرد: الآن بحث بر سر این است که چه نوع نظام سیاسی باید در یمن بوجود آید چون وضعیت موجود تعیین کننده وضعیت سیاسی بر اساس تحولات موجود است بر این اساس انصار الله شروطی برای انجام مذاکرات دارد که عبارتند از: تجاوز عربستان علیه یمن باید توسط مذاکره کنندگان محکوم شده باشد، هیچ کشور خارجی حق دخالت در مسایل داخلی کشورشان را نداشته باشد و نباید بر اینکه «منصور هادی» رئیس جمهور است، از سوی شورای امنیت سازمان ملل تأکیدی صورت گیرد.

زارعی در ادامه عنوان کرد: اعضای انصار الله یمن با منطق انقلاب سخن می گویند چرا که سه روش در دنیا به عنوان روش های به قدرت رسیدن مورد پذیرش قرار گرفته که این سه روش شامل شورش، کودتا و انقلاب است؛ بر این اساس انصار الله عنوان می کند ما از موضع انقلاب حق داریم شورای انقلاب داشته باشیم و این شورا دولت موقت را تشکیل می دهد تا پس از نگارش قانون اساسی و رای گیری عمومی آن، دولت قانونی قدرت را به دست گیرد.

وی خاطر نشان کرد: اما طرف مقابل بویژه آمریکا فشار می آورد که باید مبنا قطعنامه شورای امنیت باشد؛ اگر این مبنا باشد انصار الله باید سلاح های خود را بر زمین بگذارد و با کسانی که علیه مردم یمن دست دوستی به حکمرانان آل سعود داده اند، دور یک میز بنشینند.  

این کارشناس ارشد مسایل غرب آسیا ادامه داد: با این حال عربستان می گوید حرفی از «منصور هادی» و «خالد بحاح» به میان نمی آوریم ولی در مذاکرات باید جریان دولت قبل و جنوبی ها هم حضور داشته باشند و با هم مسایل را حل و فصل کنند از سوی دیگر عنوان می کنند در این مذاکرات ما به همراه ایران، آمریکا و نماینده سازمان ملل هم حضور داشته باشیم.  

وی با بیان اینکه عربستان توافق را در پرونده یمن گدایی می کند، تأکید کرد: اما اینکه چرا انصار الله جوابی به حملات نظامی عربستان نمی دهد، موضوعی است که از ابتدا برای ما هم جای سئوال بود اما حالا می بینیم که جواب ندادن به حملات عربستان نتیجه خوبی برای انصار الله و مردم یمن به لحاظ سیاسی در سطح منطقه ای و بین المللی داشته است.

زارعی افزود: عربستان که در ابتدای جنگ، انصار الله را تهدید منطقه ای معرفی کرده بود اکنون خود این کشور آرام آرام به عنوان یک تهدید امنیتی در جهان در حال مطرح شدن است؛ موضوع دیگری که در همین رابطه می توان عنوان کرد این است که اگر انصار الله می خواست در دو جبهه داخلی و خارجی درگیر باشد، معلوم نبود بتواند در دو جبهه کار را پیش ببرد.

این کارشناس مسایل غرب آسیا در پایان خاطر نشان کرد: اکنون عربستان از نظر اعتبار بین المللی صدمه دیده و پیامدهای منفی بسیاری متوجه آنها است به نحوی که اگر شرایط انصار الله را بپذیرد پایه های اقتدار و موجودیت این رژیم متزلزل خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار