بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران-30

بابایی: تلاش راوی لشکر 27 محمد رسول الله در کتاب "نبرد در کانال ماهی" ستودنی است

سردار بابایی در مراسم نقد کتاب نبرد در کانال ماهی گفت: کتاب "نبرد لشکر 27 در کانال ماهی" حاصل چندین سال تلاش راوی لشکر 27 محمد سول الله است که نظارت علمی و محتوایی مجید نداف برا این کتاب، به قوام و استحکام ان انجامیده است.
کد خبر: ۴۶۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹ - 12May 2015

بابایی: تلاش راوی لشکر 27 محمد رسول الله در کتاب

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، سردار گلعلی بابایی در مراسم رونمایی و نقد و بررسی "نبرد در کانال ماهی" اظهار کرد: کتاب "نبرد لشکر 27 در کانال ماهی" حاصل چندین سال تلاش راوی لشکر 27 محمد سول الله است که نظارت علمی و محتوایی مجید نداف برا این کتاب، به قوام و استحکام ان انجامیده است.

وی با بیان اینکه این کتاب دارای مقدمه و پیشگفتار است، افزود: در مقدمه کتاب، مولف ابتدا شمای کلی از وضعیت جنگ در سال 65 را ارائه می دهد و با اشاره به موفقیت در عملیات  کربلای یک و آزادسازی شهر مهران، نگاهی گذرا به عدم موفقیت در عملیات سرنوشت ساز کربلای 4 دارد.

سردار بابایی ادامه داد: سپس به تصمیم دور از انتظار فرماندهان عالی جنگ برای انجام عملیات کربلای 5، تنها 15 روز پس از عملیات ناکام کربلای 4 می پردازد و گزارش مختصری از وقایع را ارئه می دهد.

نویسنده کتاب "گردان نهم" بااشاره به منابع استفاده شده توسط راوی در کتاب "نبرد در کانال ماهی" بیان کرد: مولف در مقدمه کتاب به اسناد استفاده شده در کتاب اشاره ای دارد و می نویسد که برای تالیف این کتاب علاوه بر نوارهای ضبط شده در مرکز پیام لشکر 27، نوارهای ضبط شده دیگر یگانها مثل لشکر 25 کربلا و 10 سید الشهدا (ع)، یادداشت راویان دیگر یگانها و نیز اسناد مضبوط مانده  در مرکز اسناد دفاع مقدس را نیز استفاده کرده است.

رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس با اشاره به اهداف نویسنده در مقدمه کتاب، خاطر نشان کرد: اهدافی که خداوری دخان برلی نگارش ان در مقدمه آورده است، عبارت است از نگارش کتابی مستقل از نقش لشکر 27 در عملیات کربلای 5، ماندگار کردن رشادت ها و روحیه شهادت طلبی رزمندگان، انتقال دستاوردهای گرانسنگ پایداری رزمندگان اسلام درمقابله با مهاجمین اشغالگر به نسل های کنونی و آینده و نشر و انعکاس اقدامات دفاعی رزمندگان ایرانی در برابر دشمن متجاوز بعثی جهت فرهنگ سازی و ارائه الگو برای مدیران و مسئولین است.

سردار بابایی درادامه به نقاط ضعف کتاب اشاره کرد و گفت: اگر کتاب دارای نقصان است از جانب دو موردی است که خود مولف در مقدمه ان ها را ذکر کرده است. یعنی عدم استفاده از روایت رزمندگان حاضر در عملیات و عدم بازگویی وضعیت یگانهای مجاور لشکر 27 در عملیات کربلای 5.

وی ادامه داد: در این کتاب نقش واحدهای پشتیبانی رزم و پشتیبانی خدمان آن مثل اطلاعات عملیات، مهندسی، تدارکات و .. نادیده گرفته شده است. همچنین صحبتی از دلایل اصلی ناکامی گردانهای لشکر 27 در نگهداری مواضع تصرف شده و عدم الحاق یگانهای مجاور نشده است.

عدم پرداخت به فرماندهان شهید، استفاده از عکس های مربوط به عملیات دیگر ، عدم استفاده از اسناد مکتوب لشکر  و ...  از مواردی بود که این منتقد کتاب به آنها اشاره کرد.

در ادامه امیر رزاقزاده با بیان آنکه جنگ یکی از عناصر پایدار تاریخ بشریت است اظهار کرد: مکتوب کردن جنگها لازمهی انتقال وقایع و تجارب جنگها به نسل آینده است.

وی افزود: آنچه میتواند میان گذشته و آینده ارتباط برقرار کند نوشتن کتاب است تا پیام  جنگاوری و رشادت نسل گذشته در آن به تصویر کشیده شود. این تصویر باید علاوه بر مستند بودن، داستانگونه نیز باشد تا مورد استقبال عامه مردم شود.

پژوهشگر حوزه دفاع مقدس با اشاره به اینکه کتابهای وقایعنگاری دفاع مقدس از ادبیاتی خشک و نظامی بهره میبرد گفت: نویسنده «نبرد در کانال ماهی» با تصویرسازی خود موفق شده است کار را برای یک کارگردان سینمایی ساده کند  و در این راه توانسته است آن را به فیلم نامه ای تبدیل کند.

انتهای پیام/ م.م
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار